زیان مدیران غیر مردمی به نظام اسلامی

در عیون اخبارالرضا(ع) نامه ای از حضرت به فرزند گرامیشان امام جواد(ع) است که در بخشی از آن آمده: به من خبر رسیده که غلامان و خادمان بیت هرگاه که سوار بر مرکب می شوی تا از خانه بیرون بروی، تو را از درب کوچک خانه بیرون می برند، این عمل ریشه در بخل آنان دارد تا از جانب تو به احدی خیری نرسد.
یکی از ویژگی های مدیریت اسلامی این است که مدیران همواره خود را در معرض دید و مطالبه مردم قرار دهند و تا می توانند مشکلات آنان را حل کنند. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مدیران ادارات و نهادها غالبا در فکر خدمت به مردم بودند و جهد و کوشش آنان در معر‌ض دید عامه بود و بیشتر از آنکه به فکر کسب عایدات اضافی و امتیازات مادی برای خود و خانواده خویش باشند، تلاش مضاعف آنان مورد توجه مردم بود و همین تلاش خالصانه آنان باعث می شد مردم کمبودها و کاستی ها را تحمل نمایند. اما اکنون برخی از مدیران در بخش های مختلف حکومت با سوء رفتار خود و کسب امتیازات ویژه و خودروی اختصاصی، راننده اختصاصی، درب و آسانسور اختصاصی و با عرض پوزش حتی سرویس بهداشتی اختصاصی، روز به روز از مردم و کارکنان خود دورتر شدند و تصویری از پست و مقام ارائه دادند که برخی افراد برای رسیدن به آن دست به کارهای ناشایست مانند چاپلوسی و تملق بزنند و به جای افراد خدمت گزار، افراد منفعت جو در مناصب قرار گیرند.
به نظر می رسد در دهه چهارم انقلاب اسلامی ما نیازمند انقلاب مجددی در حوزه گزینش مدیران و شایسته سالاری در انتخاب آنان بر اساس آموزه های دینی و انقلابی هستیم و پس از انتخاب و انتصاب آنان باید آنها را در اتاق های شیشه ای قرار دهیم و هر نوع ویژه خواری آنان را در افکار عمومی فریاد کنیم و اجازه ندهیم حیات مدیریتی آنان تداوم یابد. تنها در این صورت است که مشکلات مردم حل شده و پشتوانه مردمی نظام اسلامی تداوم خواهد داشت.

* برگرفته از کلاس اخلاق مدیریت؛ استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی مسول محترم حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج