سوء‌مدیریت و ضربه‌پذیری اقتصادی

هیچ بن‌بستی در اقتصاد وجود ندارد و راهکارها کاملاً در دسترس است اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

هادی نیوز:  سید امیر سیاح نوشت: در ماه‌های اخیر شاهد التهابات زیادی در اقتصاد کشوریم که می‌توان ریشه‌های این اتفاقات را در سوء‌مدیریت دنبال کرد که ‌شدت ضربه‌پذیری ما در این جنگ اقتصادی را بالا برده است که به چند مورد آن اشاره خواهم کرد. 

مساله اول و کلیدی را در بحران نقدینگی و عدم هدایت آن به بازارهای مولد دانست. نقدینگی کشور در حال حاضر 1600‌هزار میلیارد تومان است که روزانه بیش از هزار میلیارد تومان به آن در حال افزایش است . طی 10سال اخیر شاهد رشد هزار درصدی نقدینگی کشور بوده‌ایم و به همین میزان نیز تورم کشور و ارزش پول ملی کاهش داشته است که می‌توان نتیجه گرفت سودی که دراقتصاد کشور تولید نشود پس گرفته خواهد شد.

مساله بعدی را عدم مدیریت در عرضه و تقاضای بازار سکه و ارز باید جستجو کرد که در ماه‌های اخیر شاهد اتلاف 30 میلیارد دلار منابع ارزی و 70 تن طلای کشور هستیم. در بخش ارز با اعلام ارز تک‌نرخی 4200 تومان در 20 فروردین ماه  80 هزار میلیارد تومان فساد و رانت ایجاد شد و با اعلام این سیاست اشتباه بخش تقاضا به‌شدت افزایش پیدا کرد یا  با ثبت‌نام 5/7 میلیون سکه (‌حدود 70 تن طلا) نیز تفاوتی در وضع اقتصادی کشور ایجاد نشد که در همین دو بخش نیز راهکارهای بسیار قانونی و ساده در دسترس است اما به آن توجهی نمی‌شود. مساله بعدی عدم وجود برنامه مدون اقتصادی در کشور است و مساله آخر نیز شاهد سرکوب بازارهای رسمی و توسعه بازارهای دلالی هستیم‌. با وجود این مسائل آسیب‌پذیری اقتصاد کشور به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. 

در بخش بعدی به راهکارها خواهم پرداخت و به این مساله باید توجه کرد که هیچ بن‌بستی در اقتصاد وجود ندارد و راهکارها کاملاً در دسترس است اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود  که در بحث نقدینگی بهترین جایی که می‌توان آن را هدایت نمود بازارهای مولد همچون بازار سرمایه هست و محل مناسبی برای تأمین نقدینگی برای شرکت‌های تولیدی کشور است که با آموزش سرمایه‌گذاری به اقتصاد کشورمان می‌توانیم کمک کنیم. در بخش ارز نیز راهکار مناسبی که به‌نظر می‌رسد مدیریت تقاضاست که هم اکنون نیز در بازار ثانویه ارز نیز دیده نمی‌شود و متاسفانه هنوز نیز شاهد ثبت سفارش‌های غیر ضروری در این بازار هستیم و در در این بازار نیز در حال به رسمیت شناختن اعداد بالای برای دلار هستیم که باید منتظر موج بعدی تورم باشیم.

برای بحث سکه نیز هم‌اکنون 50‌تن از منابع طلای کشور تحویل ثبت‌نام کنندگان قبلی ‌داده نشده و بهتر است به ثبت‌نام‌کنندگان گواهی سپرده سکه به‌جای سکه فیزیکی داده شود که از نظر نقدشوندگی و ارزش هیچ تفاوتی با سکه نقدی ندارد و جهت جمع‌آوری نقدینگی سیال در جامعه می‌توان شروع به ثبت سکه و همزمان آموزش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرد که به مراتب سودش بیشتر از گرفتن سود بانکی است.  

جای تعجب است کسانی که مبالغ خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به آنها گواهی سپرده داده می‌شود و در صورتی‌که مبالغ خود را اسکناس تقاضا دهند بیش از 15 میلیون تومان روزانه به آنها داده نمی‌شود اما در سکه منابع طلای کشور حراج و تحویل داده می‌شود در‌حالی‌که ابزارهای نوینی همچون بازارهای رسمی همچون گواهی سپرده سکه و آتی سکه در حال فعالیت است و کاملاً سرکوب می‌شود و از آن طرف بازارهای دلالی و غیر رسمی ما در حال توسعه است. باید به راهکارها و مسائل کارشناسی بیشتر توجه شود که شاهد روزهای بدتری در اقتصاد نباشیم.

منبع:فارس