مصوبه مهم شورای هماهنگی اقتصادی همچنان روی زمین!

عرضه نفت در بورس، اثبات قانون‌گرایی

وزارت نفت در حالی با صدور اطلاعیه، کم کاری این وزارتخانه در زمینه فروش نفت را تکذیب کرده و برای فروش نفت به همه مشتریان مطمئن اعلام آمادگی کرده که بعد از گذشته حدود دو هفته از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس، هنوز این مصوبه توسط این وزارتخانه اجرایی نشده است.

هادی نیوز: اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با صدور اطلاعیه ای در تاریخ 31 شهریورماه ضمن تکذیب شدید ادعای برخی افراد درباره کم کاری این وزارتخانه در زمینه فروش نفت در ماه های اخیر، اعلام کرد: «به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم که وزارت نفت از مدت‌ها پیش بدون هیاهو، همه راه‌های مطمئن فروش نفت را بررسی کرده و تمهیدات لازم را در نظر گرفته است تا در شرایط سخت تحریم بتواند در حد مقدورات نسبت به فروش نفت اقدام کند... خواست وزارت نفت این است که در این شرایط دشوار و نبرد سنگین اقتصادی با آمریکا بتواند نفت را در حداکثر مقدار ممکن به فروش برساند، اما تردید نداریم که در این راه مردم هرگز راضی نخواهند شد وزارت نفت تسلیم فضاسازی و فشارهای برخی دوستان بابک زنجانی شود تا به بهانه دور زدن تحریم‌ها ثروت ایران را به یغما برند. می‌دانیم که این روزها عاشقان و تشنگان زیادی برای تصاحب نفت ایران وجود دارند، اما آنچه برای وزارت نفت اهمیت دارد اطمینان از دریافت وجه حاصل از فروش نفت است. وزارت نفت بار دیگر اعلام می‌کند که به غیر از افرادی همچون بابک زنجانی که شاید این روزها دوباره وسوسه شده‌اند نفت کشور را در اختیار گرفته و پرداخت پول آن را به شیوه‌ها و آینده‌ای موهوم حواله دهند، آمادگی دارد به همه مشتریان مطمئن، به هر میزان که مایل باشند نفت بفروشد».

بی اعتنایی عملی زنگنه به عرضه نفت در بورس علی رغم مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی

علی رغم اعلام آمادگی وزارت نفت در این بیانیه مبنی بر فروش نفت به همه مشتریان مطمئن، این وزارتخانه همچنان هیچ علاقه ای به اجرای راهکار فروش نفت در بورس که مهمترین راهکار استفاده از توان بخش غیردولتی در این زمینه در دوران تحریم به صورت شفاف و بدون نگرانی از تکرار پدیده هایی مانند بابک زنجانی است و بهترین راهکار بی اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا محسوب می شود، ندارد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که:

الف- مقامات ارشد دولتی تاکید خاصی بر ضرورت اجرای راهکار عرضه نفت در بورس برای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا دارند. اولین بار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مراسم روز ملی صنعت و معدن (10 تیرماه) با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا گفت: «نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند». مجددا معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اداری استان اصفهان در تاریخ 19 تیرماه موضوع تحریم‌های نفتی آمریکا را مطرح کرد و گفت: «ما حتی اعلام کرده ایم که در بورس، نفت می فروشیم و فروش نفت در بورس شفاف ترین و سالم ترین روش معامله است زیرا در مقابل انظار عمومی مردم صورت می گیرد». وزارت نفت هیچ واکنشی به این اظهارات جهانگیری نداد.

ب- بیش از یک ماه است که وزارت نفت مجوزهای لازم برای اجرای این راهکار را از نهادهای ذیربط در دوران تحریم (هیئت 7 نفره فروش نفت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی) اخذ کرده و حتی این موضوع در جلسه 27 شهریورماه شورای هماهنگی اقتصادی هم به تصویب رسیده است. در این جلسه، این شورا که بالاترین نهاد تصمیم گیری در دوران تحریم محسوب می‌شود و سران سه قوه مهمترین اعضای آن هستند، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد. براساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.

علی رغم ادعای وزارت نفت در این بیانیه مبنی بر تلاش حداکثری برای جلوگیری از کاهش فروش نفت کشورمان در ماه‌های اخیر، شاهد هستیم که حدود دو هفته از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس می گذرد و حدود یک ماه به اجرایی شدن تحریم های نفتی آمریکا باقی مانده است، ولی همچنان این مصوبه اجرایی نشده و حتی جزئیات آن نامشخص است. در واقع، تنها توضیحات ارائه شده توسط وزارت نفت درباره این موضوع، اظهارات کوتاه و مبهم بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست در تاریخ 2 مهرماه و همچنین اظهارات مشابه علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا در تاریخ 9 مهرماه است. زنگنه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس گفت: «با عرضه نفت در بورس هیات دولت موافقت نکرده و سران سه‌قوه موافقت کردند. به دلیل حساسیت‌هایی که این موضوع دارد گفته شد که ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی به طور آزمایشی و به طور محدود عرضه شود و بعد ازگرفتن نتایج و انجام ارزیابی تصمیم‌گیری شود. عرضه آن حدود ۴۰ هزار بشکه است». همچنین کاردر در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «امیدوارم عرضه نفت خام در بورس انرژی از هفته آینده آغاز شود که در آن صورت به شکل محموله های پنج هزار بشکه ای و در مجموع یک میلیون بشکه خواهد بود. اکنون در حال بررسی و تهیه دستورالعمل عرضه نفت در بورس انرژی هستیم که در برخی موارد، بازنگری خواهد شد». مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تصمیم نهایی برای تسویه پول فروش نفت (مدل 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی که پیش از این مطرح شده بود) نیز اظهارداشت: «دوباره در حال بررسی و بازنگری آن هستیم اما هنوز نهایی نشده است».

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد وزارت نفت نه تنها تاکنون رسانه ها (بخوانید افکار عمومی) را در جریان بخش اعظم جزئیات عرضه نفت در بورس قرار نداده؛ بلکه این وزارتخانه حتی حاضر نشده است توضیحات لازم درباره جزئیات مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس و برنامه خود برای اجرای این مصوبه را به نمایندگان مجلس، مدیران بورس و فعالان بخش خصوصی بدهد و همه منتظر شکسته شدن سکوت سنگین وزارت نفت در این زمینه هستند. به همین دلیل، امید زیادی به تحقق وعده مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره زمان عرضه نفت در بورس وجود ندارد.

کاهش حداقل 30 درصدی صادرات با بی اعتنایی وزارت نفت به راهکارهای جایگزین

بی اعتنایی آشکار وزارت نفت به اجرای راهکار عرضه نفت در بورس و حتی مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در این زمینه در حالی صورت می گیرد که در ماه های اخیر، شاهد کاهش چشمگیر میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان بوده ایم به گونه ای که براساس گزارشات موسسات معتبر بین المللی میزان صادرات این محصولات در ماه های اخیر به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. حتی برخی از این موسسات، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در ماه آگوست (اواسط مردادماه تا اواسط شهریورماه) را حدود 1 میلیون و 700 هزار بشکه در روز اعلام کرده اند. این در حالی است که براساس آمارهای رسمی وزارت نفت، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال گذشته حدود 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده است.

زنگنه و سایر مدیران ارشد وزارت نفت باید بدانند که مردم و رسانه ها براساس اقدامات نهادهای مختلف از جمله وزارتخانه‌ها، درباره عملکرد آنها قضاوت می کنند و نه براساس اظهارات این افراد و اطلاعیه های این نهادها. در نتیجه، تا زمانی که شاهد اقدامات وزارت نفت در راستای جلوگیری از کاهش صادرات نفت کشورمان بخصوص تلاش برای تسریع در اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس نباشیم؛ مدیران ارشد این وزارتخانه نمی توانند امیدوار باشند که مردم و رسانه ها با مطالعه اظهارات یا اطلاعیه های آنها، دیدگاهشان درباره عملکرد این نهادها را تغییر دهند.

نسیم آنلاین