معرفی کتاب؛

«درآمدی بر دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای»

«درآمدی بر دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» در254 صفحه به«رحمان لطفی مرزناکی»، «علیرضا مظفری نیکو»، «علی قادری» الیف و توسط انتشارات «دفاع» در 1500 نسخه منتشر شده است.

هادی نیوز:  نظام مقتدر انقلاب اسلامی ایران برای پویایی بیشتر و حضورحداکثری در مناسبات سیاسی خارجی نیازمند به تقویت حوزه دفاعی است. هر چقدر در این زمینه رشد داشته باشیم؛ سبب ایجاد هیمنه ایران اسلامی در دل دشمنان خواهد شد. اما توانمندسازی دفاعی ایران اسلامی مراتب و ویژگی‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شود.

چرا که ترسیم نقشه راه باید از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و مسیرهای محقق شدن برنامه‌های دفاعی توسط ایشان صورت می‌گیرد و مسئولین حوزه دفاعی باید در این مسیر حرکت کنند. از همین جهت تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در اوضاع کنونی ضروری است. انتشارات «دفاع» با این هدف اقدام به انتشار مجموعه آثاری تحت عنوان «تبیین اندیشه دفاعی» کرده‌است که می‌تواند حرکت به سمت هدفی غایی که رهبر انقلاب انتظار دارد را روشن کند. کتاب «درآمدی بر دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» نیز یکی از کتاب‌های این مجموعه است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«هنگامی که اندیشمندان سیاسی درباره منابع قدرت دولت‌ها سخن می‌گویند، توان نظامی و قدرت نیروهای مسلح یک دولت را عنصر اساسی در معادله قدرت بیان کرده و نسبت به  سایر منابع همچون موقعیت جغرافیایی، توان اقتصادی، علم و جمعیت آن را مهم‌ترین مؤلفه در اعمال قدرت دولت در عرصه ملی و بین‌المللی قلمداد می‌کنند. در دوران مدرن و با درک بیشتر اهمیت و جایگاه قدرت ملی از سوی ملت‌ها و دولت‌ها، شاهد گسترش رویکرد نظری و عملی پیرامون آن نیز بوده‌ایم. رویکرد نظری با محوریت دانشمندان و نظریه پردازان خود را در قالب نظریه پردازی‌هایی پیرامون مفهوم قدرت و قدرت ملی نشان می‌دهند و رویکرد عملی با محوریت حکومت‌ها و دولت‌ها به اجرا در می‌آیند.

با مروری بر اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری شاهد اهتمام به مفهوم قدرت ملی از هر دو منظر نظری و عملی هستیم. در حقیقت راهبردها و سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که الهام  یافته از مکتب دفاعی اسلام ناب محمدی (ص) است، قراردارد؛ لذا کنکاش در اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای جهت احصاء و راهبردی کردن استراتژی‌های دفاعی مناسب در مقابله با تهدیدها و تهاجم دشمنان انقلاب جزء وظایف و مأموریت‌های ذاتی مسئولان، محققان و کارکنان نیروهای مسلح می‌باشد. به همین مناسبت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  بر خود لازم دانسته تا به این مأموریت خطیر و وظیفه ذاتی توجه کرده و به آن بپردازد.»

کتاب «درآمدی بر دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» در 2 فصل تنظیم شده است.

فصل اول این کتاب «مبانی نظری» شامل: پنج گفتار به شرح زیر است:

«کلیات»، «مفاهیم»، «ادبیات و چارچوب نظری»، «مولفه‌ها و شاخص‌ها»، «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران»

فصل دوم «ارکان» نیز شامل این مباحث است:

«بازشناسی مفهومی اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری»، «معنویت»، «علم و فناوری»، «نقش بسیج»، «توانمندسازی دفاعی با تاکید بر فرماندهی»، «توانمندسازی دفاعی در اندیشه امام خامنه‌ای با تاکید بر دیپلماسی»، «پدافند غیرعامل و نقش آن در دفاع توانمندساز»، «قومیت‌ها و تاثیر آن بر توانمندسازی دفاعی»، «مدیریت جهادی و توانمندسازی دفاعی» و «عوامل برترساز»

قسمتی از متن کتاب:

«از جمله مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با اندیشه‌های دفاعی امام خمینی (ره) مطرح است، تغییر الگوی دفاعی از وابستگی به قدرت جهانی به الگوی دفاعی مردمی همه جانبه است. در همین راستا، حضرت امام (ره) الگوی بسیج مردمی یا طرح ارتش بیست میلیونی را که بدنه عظیم مردمی برای همراهی و دفاع از اندیشه اسلامی است، ارائه می‌دهند. بسیج مجموعه‌ای از انسان‌های دارای فرهنگ و ارزش‌های غنی و مشترک است که در پی تامین خواست ایمانی و درونی خویش برای تحقق آرمان‌های الهی و انسانی، به صورت داوطلبانه سامان گرفته‌اند و با هویت اسلامی ـ انقلابی در عرصه‌های مختلف جامعه با همت مضاعف نقش بی‌بدیلی را ایفا نموده‌اند.

بسیج ساختاری پویا، انسانی و کاملا ارگانیک بوده و جامعه ساز می‌باشد. از این جهت، بسیج عمومی مردم را می‌توان مردمی‌ترین تشکیلات در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست. مقام معظم رهبری، بسیج را در بستر حضور سازمان‌یافته و مقتدرانه ملت در صحنه معرفی می‌کنند که هدف آرمانی آن حراست از اصل انقلاب، هویت انقلاب و دستاوردهای آن می‌باشد.»

«درآمدی بر دفاع قابلیت محور و توانمندساز، در اندیشه امام خامنه‌ای» در254 صفحه به«رحمان لطفی مرزناکی»، «علیرضا مظفری نیکو»، «علی قادری» الیف و توسط انتشارات «دفاع» در 1500 نسخه منتشر شده است.

دفاع پرس

انتهای پیام/ 161