شمخانی:

آمریکا جایی در منطقه ندارد/ ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آمریکایی‌ها جایی در منطقه ندارند، گفت: امروز روندی علیه بی ثبات‌سازان در منطقه آغاز شده و این هم توسط ملت‌های منطقه صورت گرفته است.

هادی نیوز: امیر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح دوشنبه در همایش بین المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا اظهار داشت: امروز روندی علیه بی ثبات‌سازان منطقه آغاز شده و این هم توسط ملت‌های منطقه صورت گرفته است.

وی افزود: اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند از افغانستان خارج می‌شوند به خاطر این است که احساس می‌کنند پس از ۱۷ سال دنبال کردن راهبرد نظامی در این کشور، نتوانسته‌اند هیچ مولفه امنیتی را برقرار سازند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم و جهان به دو دسته تقسیم شده که عده‌ای به دنبال بی ثباتی منطقه هستند و عده‌ای دیگر که محور مقاومت باشند، قدرت گرفته و ثبات‌آفرین هستند.

شمخانی بیان کرد: آمریکایی‌ها هفت تریلیون دلار برای نابودی دولت قانونی یک کشور هزینه می‌کنند و در مقابل، کمک‌های ما به کشور‌های منطقه را هدر دادن سرمایه ملی و دخالت در امور کشور‌ها معرفی می‌کنند در حالی که سیاست ایران در مخالفت جدی با تجزیه کشور‌ها، حفظ امنیت و مبارزه جدی با هر نوع تروریست و همکاری و تعامل با کشور‌هاست.

وی تصریح کرد: آمریکا امروز با دو نوع خروج اختیاری و اجباری روبه‌رو است؛ خروج اجباری از سوریه و افغانستان به دلیل شکست استراتژی‌های آن‌هاست؛ چون در این کشور‌ها نه‌تنها هیچ دستاوردی نداشتند، بلکه تروریسم و تولید مواد مخدر نیز در افغانستان چندین برابر شده است. در سوریه نیز راهبرد آن‌ها شکست خورده و به بن بست رسیده است؛ لذا چاره‌ای جز ترک این کشور ندارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در عراق هم نه‌تنها داعش حضور فیزیکی ندارد، بلکه خطر تجزیه هم از این کشور دور شده است و ارتش و نیرو‌های مردمی از کشورشان دفاع می‌کنند به همین دلیل آمریکایی‌ها مجبور هستند که در تاریکی و با آن وضع، شبانه به عراق سفر کنند.

شمخانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها جایی در منطقه ندارند، اما همچنان دست از دشمنی با ایران و ایران‌هراسی برنمی‌دارند؛ همچنین آن‌ها دست از حمایت از عربستان در یمن برنمی‌دارد؛ حمایت از آدم‌کشی با اره یکی از سیاست‌های آمریکا برای جذب منابع است.

وی گفت: بی ثبات‌سازان منطقه، تجربه تلخی را در افغانستان، عراق و‌ سوریه پشت سر گذاشتند؛ در واقع در شرق فرات، سیاست آمریکا با شکست مواجه شده و به همین جهت است که دولت بشار اسد باقی مانده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: از فردای روز سقوط شاه گفتند فردا به ایران می‌آییم و این آمدن ۴۰ سال است که به طول انجامیده است؛ ایران با یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع به «ایرانِ منطقه‌ای» تبدیل شده و‌ این واقعیتی غرورانگیز است.

شمخانی ادامه داد: ملت ایران رسالت خود را به درستی ایفا کرده‌اند و به همین خاطر وقتی می‌توانند این شادکامی را ببینند، دشمنان با آن برخورد فیزیکی می‌کنند و در این رابطه از هیچ اقدامی علیه ایران کوتاهی نمی‌کنند، اما وقتی در برخورد‌های سخت خود با مردم ایران نتیجه‌ای نمی‌گیرند، استحاله و تحریم‌های بی دلیل را آغاز می‌کنند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل شکست‌های مختلف‌شان، سخت‌ترین تحریم را علیه ایران بکار گرفته‌اند، اما آن‌ها در گذشته نیز این راهبرد را بکار گرفته و شکست خورده‌اند، در زمان دموکرات‌ها آن‌ها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا دانش هسته‌ای و پیچ و مهره هسته‌ای ایران را جمع کنند؛ ولی نتوانستند؛ پس پیشنهاد مذاکره دادند و گفتند ما حق غنی‌سازی را به شما می‌دهیم و بدین صورت برجام شکل گرفت؛ اما ترامپ همه توافق‌ها را زیر پا گذاشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز نیز آن‌ها حرف از مذاکره می‌زنند که در این خصوص در افغانستان دو نماینده آمریکا به من مراجعه کردند و گفتند که آمریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند؛ اما ایران با آن‌ها مذاکره نمی‌کند.

شمخانی گفت: امروز جان بولتون بر مبنای بولتن‌های منافقین تصمیم‌گیری می‌کند؛ این برای یک حکومت مدعی، زشت است که بولتن‌هایی را که برای جلوگیری از ریزش نیرو توسط منافقین تهیه می‌شود، مبنای تصمیم‌گیری راهبردی علیه ایران قرار دهد؛ البته در مورد اسرائیل هم وضع به همین صورت است و آن‌ها بر مبنای بولتن‌های غلط، تصمیمات راهبردی در مورد اسراییل می‌گیرند.

وی اضافه کرد: بولتون لااقل واژه‌های بولتن منافقین را عوض کند و عین همان جملات را در سند امنیت ملی خود وارد نکند. مردم ما در سال ۲۰۱۸ در سایه راهبرد سیاست ثبات‌سازی که رهبر انقلاب اتخاذ کرده‌اند، با اقتدار ایستاده و امروز از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه محل حضور ملت‌های آزاده منطقه شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در سال جاری میلادی، خروج اجباری آمریکا از منطقه ما کلید می‌خورد؛ البته در افغانستان ۱۷ سال است که این وضعیت طول کشیده است؛ اما با این حال، در آینده آن‌ها مجبور می‌شوند که خروج خود از خلیج فارس را نیز آغاز کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه آیا مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با سایر‌ گروه‌ها هم می‌شود یا خیر گفت: حتما مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با داعش و النصره نخواهد شد.

شمخانی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران تأکید کرد: ما آنقدر قدرتمند هستیم که هیچ‌کس نمی‌تواند به ما حمله کند.

دفاع پرس