مصلحت‌هایی برای رد یا تصویب‌ پالرمو

به تعویق افتادن بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش‌هایی را درپی داشته است. برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس این روزها دائماً در حال هشدار نسبت به عواقب تعویق و یا احیاناً عدم تصویب این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشند.

برخی از آنان با فضاسازی و پروپاگاندای رسانه‌ای در رسانه‌های زنجیره‌ای درصددند به افکار عمومی طوری موضوع را القاء کنند که در صورت رد لایحه پالرمو در مجمع عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار مردم ایران خواهد بود.

این جماعت خیلی سریع یادشان رفت که پیش از این حتی آب خوردن مردم را منوط به تصویب برجام ‌کردند و اکنون صف گوشت و دلار 13 هزار تومانی و قیمت نجومی پراید را به دلیل عدم تصویب لوایح تحمیلی اروپا می دانند! 

چرا باید ضعف نظارت و عدم مدیریت اصولی و صحیح اقلام مصرفی مردم و رها شدن معیشت مردم را مستمسک سلائق و علائق سیاسی خود قرار داد و با افکار عمومی بازی کرد؟ هر چند که مجمع بنا به استناد قانون – رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان - به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند و توجهی به این فشارها و فضاسازی‌ها نخواهد داشت. 

اگر نگاهی به مواضع منتقدین و معترضین به نحوه تصمیم‌گیری مجمع در موضوع پالرمو بیندازیم درمی‌یابیم این افراد همان موافقین برجام بودند که برای آن سینه چاک دادند و در خانه ملت زمینه تصویب 20 دقیقه‌ای برجام را فراهم آوردند و رفع همه مشکلات کشور را به تصویب آن گره زدند و اکنون هم مشغول جوسازی و فشار به مجمع هستند تا شاید مجمع لوایح پالرمو را تصویب نماید. 
به نظر می‌رسد کسانی که امروز اصرار بیش‌ازحد برای تصویب این لوایح دارند خود را به خوابی زده‌اند که بیدار کردن‌شان کار آسانی نیست. این جماعت نظرات خود را در خصوص این لوایح حساب‌شده، منطقی و کاملاً کارشناسی می‌دانند و خودشان را عقل‌کل و خبره می‌دانند و از طرفی بررسی‌ها و کار کارشناسی اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام را غیرفنی و غیرتخصصی و خارج از حیطه مسئولیتی آنان برمی‌شمرند! و دائماً در حال هجمه به این سنگر نظام می‌باشند.

اما ملت ما یکبار مارگزیده شدند و مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد. مسئولینی که می‌گویند تصویب پالرمو از سنگ‌اندازیهای دشمن جلوگیری می‌کند و امور بانکی با مشکل روبرو نخواهد شد و اقتصاد کشور را از تنگناها خارج می‌کند سخنی نادرست، نسجیده و از روی کم‌تجربگی می‌زنند چرا که تاکنون هیچ مسئولی حاضر به ارائه ضمانت و تعهد در خصوص تصویب این لایحه به مردم نشده است.

به‌هرشکل بررسی و خروجی مجمع تشخیص مصلحت نظام از 2 حال خارج نیست یا نظر مجلس را می‌پذیرد یا نظر شورای نگهبان. اما قاعدتاً مصلحت‌هایی برای تعویق پالرمو در این سنگر حساس نظام وجود دارد. 

نکته قابل ذکر این است که نظام و مردم دائماً نظرات و مواضع نمایندگان خود را می‌شنوند و تحلیل می‌کنند و در بسیاری از موضوعات نیز همراهی دارند، اما در این موضوع حساس و حیاتی که بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر بوجود آمده با احترام به همه سلیقه‌های سیاسی اظهارات همه منتقدین تا مقابل درب مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتبار و شأنیت دارد و از زمانی که لایحه برای بررسی تخصصی وارد مجمع شده است همه این اظهار نظرات از اعتبار ساقط می‌شود تا نظر نهایی توسط مجمع ارائه شود.

در واقع این مرحله نوبت بررسی تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، همانطور که دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعبیر جالبی مجمع را آخرین سنگر دفاع از منافع و مصالح نظام خواند.

چرا که مجمع تشخیص مصلحت نظام متشکل از بزرگانی باتجربه، خبره، آگاه و معتمد نظام و رهبری هستند که بلاشک تصمیمات آنها رابطه مستقیمی با منافع ملی و مصلحت‌های نظام و انقلاب دارد و همچنین به عنوان سنگر مستقیم حراست از ارزشهای نظام و انقلاب پذیرش نظرات‌شان بر همه مطاع است. 

لذا نباید اجازه داد اختلافات موافقان و مخالفان این لایحه به ایجاد فضای دو قطبی در جامعه بیانجامد و تصمیم عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیرنده کشور، اعم از تصویب یا رد آن در اذهان جامعه تردید ایجاد کند. 

مجمع تشخیص جمعی از مسولان عالی نظام هستند که فارغ از احساسات و هیجانات موجود با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تصمیم‌گیری کرده و قطعاً منافع و امنیت ملی کشور را لحاظ خواهند کرد.

ممکن است حتی تصمیم آنها با دیدگاه ما تطابق نداشته باشد، اما اگر قرار باشد انسجام ملی کشور را در تصمیماتی از این نوع حفظ کنیم، باید در یک جا همه با هم اشتراک نظر پیدا کنیم و آنجا مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصمیماتش است که اعضای آن ترکیبی از منصوبان رهبر معظم انقلاب و مسولان مختلف از قوای سه‌گانه هستند و نمایندگان جریانات اصلی سیاسی نیز در آنجا حضوردارند.