«شهدا» چراغ راه نسل امروز و فردا/ پا به پای شهدای وطن

شهدای هشت سال دفاع مقدس و امروز شهدای حرم کشورمان با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به طوری که عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون شهداست.

هادی نیوز:  ۲۲ اسفند ماه سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی، در تقویم تاریخ کشورمان ایران به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است، از این رو این روز را بهانه‌ای برای پرداختن به این موضوع که چرا شهدا رفتند و چه درس‌های به ما آموختند و برای ادامه راه این عزیزان؛ امروز رسالت ما در قبال این شهیدان چیست؟ پرداختیم.

حال به بهانه روز بزرگداشت شهدا و اینکه چرا آیین‌ها، مراسم و مناسبت های این چنینی در جامعه ما باید نهادینه شوند و مسوولان و دست‌اندرکان این حوزه نیز در این راستا باید بیش از اینها به اینگونه مسایل بهاء و ارزش داده شوند، در گفت‌وگویی به سراغ جمعی از دانشگاهیان استان آذربایجان‌شرقی رفته‌ایم که از منظرتان می‌گذرد.

فرهنگ ایثار و شهادت به زندگی انسان‌ها معنا می‌دهد

عزیز جوانپور،  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص انتخاب روزی به نام روز شهدا اظهار داشت: مردمان آن جامعه ای که بتواند آرمان شهدا، ایثارگران و جانبازان را به خوبی درک و ترویج نماید، از کارکردهای مثبت آن که همانا گسترش معنویت در جامعه، کاهش فساد و ناهنجاری و به تبع آن شکل گیری یک محیط انسانی سالم و الهی است بهره خواهد برد.

وی اضافه کرد: ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان متعهد می‌تواند به آن مقام دست یابد. این مفاهیم اثرگذار و حرکت‌آفرین قادرند تا فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند.

این فعال حوزه فرهنگ، دین و سیاست در ادامه با بیان اینکه با اتمام جنگ و انقلاب نباید شهدا، ایثارگران و فداکاری‌های آنان فراموش شود، تصریح کرد: نسل جدیدی که به دنیا می آید باید با شهدا، ایثارگران و فرهنگی که به آن پایبند بودند، آشنا کنیم و ارزش و اهمیت کار آنها باید در جامعه به خوبی روشن شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که بتواند آرمان شهدا، ایثارگران و جانبازان را به خوبی درک و ترویج کند، از کارکردهای مثبت آن که همانا گسترش معنویت در جامعه، کاهش فساد و ناهنجاری و به تبع آن شکل‌گیری یک محیط انسانی سالم و الهی است بهره خواهد برد و هیچ عامل دیگری حتی پول و ثروت هم نخواهد توانست با آن رقابت کند و تمامی آنها در «فرهنگ ایثار و شهادت» متجلی است که از آن می‌توان به عنوان نگهبان حقیقی برای دژ محکم دین و اسلام نام برد.

جوانپور اذعان کرد: برگزاری آیین‌های بزرگداشت یاد شهدا علاوه بر جنبه آموزشی داشتن می‌تواند با تجمع آثار و افکار، مشوق طیف وسیعی در جهت اشاعه و زنده نگهداشتن دستاوردهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، شهدا و ایثارگران باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوالی دیگر در این راستا و ان اینکه امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست،گفت: تقویت باورهای دینی و ملی، امروزه جزو اصلی‌ترین مسائل اعتقادی و فرهنگی به حساب می‌آید و در ردیف مهمترین وظایف مراکز آموزشی است.

وی افزود: نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی دارد و مسوولیت این امر بر عهده کلیه نهادهای فرهنگی در جامعه، است و انجام کار پژوهشی و مبنایی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. از همین رو لازم است قدم‌های اساسی در جهت ارائه الگوهای درست به نسل جوان و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی برداشته شود.

به گفته جوانپور، برای حفظ این میراث ارزشمند و انتقال ارزش‌های اصیل فرهنگی و دینی، حماسه بزرگ هشت سال دفاع مقدس به عنوان یادگار گران‌سنگ سال‌ها مبارزه در برابر ظلم جهانی، جهت سود جستن آیندگان از آثار و برکات آن، باید در اذهان نسل‌ها باقی و ساری بماند.
 

شهدا چراغ راه نسل امروز و فرداست

حجت محمدی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در باره نامگذاری روز در تقویم رسمی کشورمان به نام روز شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه شهدا چراغ راه نسل امروز و فردا است، گفت: در سال‌های بعد از انقلاب متاسفانه عده‌ای غرب‌زده و غافل از ارزش‌های انقلاب و نظام با ترویج افکار ضد شهادت و ایثار سعی در گمراه کردن جوانان و دانشجویان داشته اند و دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر ما دانشجویان نسل امروز در دانشگاه در کمال امنیت در حال تحصیل علم هستیم، بی‌شک در گرو از خودگذشتگی این شهدا بوده است، تصریح کرد: مسوولان باید بدانند که شهدا ولی‌نعمتان ما هستند، اگر امروز در جایگاهی قرار گرفته‌اند بی شک باید در راستای خدمت‌رسانی به آن نگریسته شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: کمترین خدمت در حق این شهدا برگزاری مراسم و آیین‌هایی در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنهاست که صد البته منافع معنوی آن متوجه جامعه خواهد بود.

این فعال دانشجوی آذربایجان‌شرقی اذعان کرد: شهدا به این اقدامات ما اصلا ذره ای احتیاج ندارند. پس ما باید بدانیم که این شهدا هستند که در دنیا و آخرت چراغ راه ما هستند و ما باید به آنها تمسک جوییم.

محمدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وظیفه نسل امروز دانشگاهی در حفظ و انتقال ارزش‌های راه شهدا، امام راحل و به ویژه انتقال ارزش‌های انقلابی و دینی چه رسالتی را بر عهده دارند، گفت: مسلما در سال‌های بعد از انقلاب آن گونه که باید رسالت جامعه در قبال شهدا به انجام نرسیده است. متاسفانه عده‌ای غرب‌زده و غافل از ارزش‌های انقلاب و نظام، با ترویج افکار ضدشهادت و ایثار سعی در گمراه کردن جوانان و دانشجویان داشته‌اند و دارند. این عده اگرچه جیره‌خوار این نظام‌اند، متاسفانه کماکان دل در گرو غرب و آمال آنها دارند.

به گفته وی، نسل امروز به ویژه جوان مومن و انقلابی باید به اصل اندیشه انقلاب امام (ره) و شهدا مراجعه کنند و آن را بی‌واسطه درک کنند همچنین مهمتر از آن ترویج این اندیشه در میان جوانان و در محیط دانشگاهی است و مسوولان باید از این اندیشه و این اقدام حمایت مادی و معنوی به عمل آوردند.

قشر دانشجو تشنه معنویت و راه شهداست

محمدحسین کاظمی فعال دانشجوی دانشگاه تبریز هم در این زمینه در گفت‌وگو با گزارشگر فارس در تبریز با بیان اینکه باید اندیشه و تفکره راه شهدا در دانشگاه‌ها بیش از اینها بازگو شود، گفت: شهدا در زمان خود به امر امامشان وظیفه خودشان که دفاع از اسلام و انقلاب بودند، به نحو احسن انجام دادند ولی آیا نسل امروز به وظیفه خود آشنا هستند و می‌تواند به نحو احسن این وظیفه را به پایان برساند؟ این سووالی است که باید در پی پاسخ آن بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه باید در جامعه امروزی و به خصوص در دانشگاه‌ها اندیشه‌ها و تفکر شهدا بازگو شود، یادآور شد: باید به نسل امروز گفته شود که شهدا چرا و برای چه از خون خود گذشتند، باید گفته شود که امروز این امنیت و آرامشی که در کشور است، به خاطر رشادت های چه کسانی به دست آمده است و این‌ها وظیفه مسوولان، اساتید و تشکل‌ها دانشجویی است و در این زمینه کمترین کاری که می توان برای این بزرگواران کرد، برگزاری مراسم بزرگداشت و یادبود و گفتن این ارزش‌های شهداست.

کاظمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست، گفت: وظیفه نسل جوان دانشجو امروزی علم آموزی و مطالبه‌گری از مسوولان و دفاع در مقابله هجمه‌های فرهنگی و به اصطلاح بیکار در جبهه جنگ نرم است.

به گفته وی، دانشجو امروزی باید بتواند در عرصه علم به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های جدیدی برسد چرا که در دنیایی که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می‌شود، علم حرف اول و آخر را می‌زند همچنین مطالبه‌گری از مسوولان نظام باید در اولویت‌های اول جوان دانشجو باشد.

راه شهدا را گم نکنیم

مهدی عبدزاده فعال دانشجوی دیگر دانشگاه تبریز نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس در تبریز، برپایی انواع مراسم و آیین‌های مختلف به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را در جامعه ضروری بیان کرد و گفت: شهدا از تمام هستی خویش گذشتند تا اینکه امروزه ملت ایران در سربلندی و با اقتدار زندگی کنند و از این رو وظیفه نسل امروز است که در تحقق آرمان‌ها این شهدا از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان شهید مرتضی آوینی که گفته هر کس می‌خواهد ما (شهیدان) را بشناسد، داستان کربلا را بخواند، یادآور شد: شهیدان حق بزرگی بر گردن همه مردم ایران و این خاک دارند، چرا که این شهدا در راه حق و حقیقت از همه چیز خود گذشتند تا اینکه من ایرانی امروز سربلند باشیم.

این فعال دانشجوی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بهترین وظیفه ای که دانشجویان امروز دارند این است که سعی بکنند هدف این شهیدان عزیز را درک و فهم کنند، تصریح کرد: زنده ماندن یاد و خاطره و هدف شهیدان در بین دانشجویان و جوانان خیلی مهم است و از این رو باید تمامی ابعاد زندگی این شهدا الگوی دانشگاهیان قرار گیرد و تنها به برگزاری انواع مراسم و آیین‌ها خلاصه نشود.

صیانت از خون شهیدان مهمترین رسالت نسل امروز است

مریم افکاری فعال دانشجوی دیگر دانشگاه تبریز هم در باره روز بزرگداشت شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: در شرایط کنونی که جامعه ما با مسائلی نظیر تغییر نسل و نیاز روز افزون نسل جوان به ارزش‌های متعالی اسلامی در جهت پیمودن مسیر پیشرفت همه جانبه و تحقق تمدن عظیم اسلامی، تهاجم فرهنگی دشمنان و تلاش مذبوحانه ایادی داخلی آنان در جهت جدایی آینده‌سازان کشور از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و... مواجهیم، لزوم ترویج فرهنگ شهادت و ایثار به روشنی آشکار می‌شود که این مسوولیت مهم و خطیر بر عهده تمامی دلسوزان نظام است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست، گفت: دانشگاه قلب تپنده یک جامعه است که می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در شناساندن هرچه بهتر مسیر شهادت و ترویج فرهنگ ایثار داشته باشد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در خاتمه با اشاره به راه شهدا گفت: راه شهدا یعنی سیر الی الله، معرفی اسلام راستین، پیاده‌سازی جامعه توحیدی، شناساندن ارزش‌های زیبای اسلامی و انسانی، تحقق تمدن اسلامی، استقلال و آزادی و... که اکنون این مسیر در پیش روی جوانان است تا با فطرت خداجوی خود و بصیرت و حقیقت‌خواهی ادامه دهنده این راه و پاسدار و حافظ خون‌های ارزشمند شهدا باشند.

سخن پایانی این گزارش اینکه شهدای هشت سال دفاع مقدس و این روزها شهدای حرم به عنوان نماد ایثار، شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران، باید همیشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشد و از این رو، زنده نگهداشتن یاد و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و بر همین اساس با برگزاری آیین‌ها و یادآوره‌های مختلف از جمله بزرگداشت روز شهدا و برپایی هر چه با شکوه‌تر مراسم هفته دفاع مقدس، قدمی هر چند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان‌های شهدا برای آشنایی بیشتر نسل جوان است.

گزارش از موسی کاظم زاده

فارس