يادداشت/محسن صابر

عواقب تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

برخی رسانه‌های غربی از جمله روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال و خبرگزاری رویترز به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر دادند که طی روزهای آتی سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی معرفی خواهد کرد.

برخی رسانه‌های غربی از جمله روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال و خبرگزاری رویترز به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر دادند که طی روزهای آتی سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی معرفی خواهد کرد.

چندی پیش آمریکا برخی از اعضا و نهاد‌های وابسته به نیروی قدس سپاه را تحریم کرد و اکنون تصمیم به تحریم کل سپاه گرفته است. این نخستین بار است که آمریکا تصمیم گرفته تا نیروی نظامی و رسمی یک کشور را گروه تروریستی اعلام کند.

ضمن این‌که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران یکی از موضوعاتی است که سال‌ها در محافل ضدانقلاب و مخالفان ایران در واشنگتن مطرح بود و به هر دلیل عملی نشده بود. به نظر می‌رسد لابی صهیونیستی آیپک به همراه برخی متحدان عرب در منطقه توانسته‌اند دولت ترامپ را به اقدام علیه سپاه پاسداران متقاعد کنند. به هر شکل، این تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عواقبی را درپی خواهد داشت؛

1- نخستین پیامد قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است. ضمن این که سپاه پاسداران از ابتدای شکل‌گیری‌اش‌ش تحت تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم قرار دارد و این تشدید تنش، قطعاً برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه تبعاتی را بدنبال خواهد داشت.

2- هر چند که تصمیم آمریکا برای قرار گرفتن سپاه در لیست ترورریستی به طور رسمی اعلام نشده، اما بسیاری از ناظران سیاسی و حتی مقامات سابق آمریکایی درباره تبعات این تصمیم به ترامپ هشدار داده‌اند؛ چراکه تروریستی اعلام کردن سپاه، فینالی زودرس برای ترامپ و زمینه‌های خروج ارتش آمریکا از منطقه رقم خواهد خورد. به گفته وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، اگر رئیس‌جمهور آمریکا دنبال پایه‌ای برای نزاع نیست، به سختی می‌توان این تصمیم را به نفع آمریکا دانست.

3- ترامپ به وضوح می‌داند تصمیم آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران یک ریسک بزرگ و امر بی‌سابقه‌ای خواهد بود که ممکن است به منافع مستقیم آمریکا در برخی کشورهای منطقه صدمات جدی و جبران ناپذیری وارد نماید و نگرانی‌هایی از این مسئله در بین برخی دولتمردان آمریکایی وجود دارد.

4- ایران کشوری قدرتمند و دارای نفوذ در منطقه است. قطعاً قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نه تنها محدودیت، بلکه محبوبیتش را بیشتر خواهد کرد. ضمن این که اگر این تقابل به رویارویی مستقیم شود سپاه پاسدران پاسخ نظامی کوبنده و محکمی خواهد داد.

5- سپاه پاسدران بنا به رسالت و آرمانش، محدود به مرز و جغرافیا نیست. همانطور که در سال‌های گذشته در سوریه و عراق حضور مستشاری داشته است. ضمن این‌که در همه کشورهای منطقه نیرو‌های متحد ایران که با سپاه هم رابطه نزدیکی دارند و اکثر آنها در مجاورت نیرو‌های آمریکا مستقر هستند که تهدیدی بالقوه و جدی محسوب می‌شوند و این اقدام ترامپ باعث اجماع این نیروها علیه آمریکا و پاسخ‌های احتمالی متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

6- سپاه پاسداران یکی از مردمی‌ترین نیروهای نظامی است که در بین اقشار مختلف جامعه محبوبیت و کاریزمای بالایی دارد و تروریستی اعلام کردن سپاه می‌تواند نشان دهنده اوج کینه و دشمنی با مردم ایران و تروریستی دانستن یک ملت خواند. ضمن این که این تصمیم ترامپ باعث تمسخر بیشتر او توسط مردم می‌شود.

انتهای پیام/