مخالفت قطر و ترکیه با اقدام آمریکا عليه سپاه

وزرای خارجه ترکیه و قطر در کنفرانس رسانه‌ای مشترک با تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مخالفت کردند.

هادي نيوز:  هم‌زمان با استقبال کشورهایی مثل عربستان و بحرین از اقدام آمریکا علیه سپاه ایران، کشورهایی مثل ترکیه و قطر نیز با آن مخالفت کرده‌اند.

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به ترکیه رفته، در کنفرانسی خبری با همتای ترکیه‌ای خود «مولود چاووش اوغلو» به اعلام موضع درباره اقدام آمریکا علیه سپاه پرداخت.

بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، محمد بن عبد الرحمن گفت: «اختلافات میان کشورهای باید با گفت‌وگو حل شود؛ ایران کشوری است که وضعیت منطقه‌ای و جغرافیایی خود را دارد و (این وضعیت) می‌طلبد که ما به عنوان کشورهای همسایه ملاحظات مختلف درباره آن را در نظر بگیریم خواه با سیاست‌هایش موافق باشیم یا مخالف».

وی تأکید کرد: «اگر با برخی از رفتارهای ارتش ایران یا هر ارتش دیگری مخالف هستیم (راه‌حل آن) تحریم نیست».

چاووش اوغلو هم در این کنفرانس خبری که سه‌شنبه (دیروز) برگزار شد، گفت: «ایالات متحده آمریکا این تصمیم را گرفته و تصمیمی یکجانبه در راستای تحریم‌ها و فشارها علیه ایران است. ما گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که این تصمیم از واشنگتن صادر شده و نمی‌توان آن را تعمیم داد».

وی افزود: «آنچه سپاه پاسداران انقلاب ایران در سوریه انجام می‌دهد، تأیید نمی‌کنیم اما هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح کشوری دیگر را سازمانی تروریستی بنامد؛ همانگونه که تصمیمات یک جانبه را تأیید نمی‌کنیم».

دوشنبه (19 فروردین) دولت آمریکا در ادامه سیاست فشار بر گروه‌هایی که از طریق مبارزه با گروه‌های تروریستی این کشور را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اضافه کرد.

کشورهایی مثل چین و ژاپن نیز با اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده‌اند. «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن  روز سه‌شنبه (دیروز) در جمع خبرنگاران تأکید کرد که توکیو از اقدام واشنگتن در قراردادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی خارجی تبعیت نمی‌کند (جزئیات بیشتر).

فارس