پامپئو خطاب به لاوروف؛

به حمایت از نیکلاس مادورو پایان دهید

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی روز گذشته با همتای روس، خواستار پایان حمایت مسکو از دولت قانونی ونزوئلا شد.

هادی نیوز: وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» ضمن هشدار درباره آنچه که «دخالت روسیه و کوبا در امور ونزوئلا» خوانده است، به همتای روس خود گفت که مسکو باید به حمایت از «نیکلاس مادرو» پایان دهد.

ساعاتی پس از آنکه وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا منتشر کرد، وزارت خارجه آمریکا هم در این باره بیانیه‌ای صادر کرد.

بنا بر روایت مسکو، لاوروف در این رایزنی تلفنی ضمن انتقاد از اظهارات پامپئو و تهدید او به استفاده از گزینه نظامی علیه دولت نیکلاس مادورو گفت: مداخله آمریکا در امور ونزوئلا نقض صریح قوانین بین‌المللی است. او همچنین هشدار داد که گام‌های تهاجمی آمریکا در قبال ونزوئلا با پیامدهای جدی همراه خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا در روایت خود درباره تماس تلفنی پامپئو با لاوروف، از هشدار این مقام دولت ترامپ به مسکو خبر داده است.



طبق این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا به لاوروف گفت که مداخله روسیه و کوبا برای ونزوئلا نقشی بی‌ثبات‌کننده ایفا کرده و به روابط دوجانبه آمریکا- روسیه هم ضربه زده است.

واشنگتن خبر داد، پامپئو از وزیر خارجه روسیه خواست که این کشور به حمایت از نیکلاس مادورو پایان دهد و برای فشار بر این دولت به دیگر کشورها ملحق شود.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که دخالت‌های واشنگتن در امور ونزوئلا از سوم بهمن ماه با به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده به عنوان «رئیس‌جمهور مشروع» این کشور، به شدت تشدید شده و آمریکایی‌ها با انواع فشارهای اقتصادی، سیاسی و تهدید به استفاده از گزینه نظامی در حال فشار به دولت مادورو هستند.

گفت‌وگوی لاوروف و پامپئو پس از آن صورت گرفت که گوایدو روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در  ونزوئلا شد و به دنبال آن، دولت ونزوئلا اعلام کرد «کودتایی کوچک» را دفع کرد

 

فارس