دیپلمات روس:

اگر«اینستکس» نتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند، پس به چه درد می‌خورد؟

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه صبر ایرانی‌ها ممکن است تمام شود، گفت: اگر مکانیزم «اینستکس» نتواند تجربه دور زدن تحریم‌های آمریکا را بدست آورد، پس به وجود آن اصلاً چه نیازی خواهد بود؟

هادي نيوز:  "ولادیمیر چیژوف" نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا روز جمعه دراجلاس بین‌ المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد، مکانیزم ویژه اتحادیه اروپا برای مبادلات مالی با ایران «اینستکس» (INSTEX- Instrument in Support of Trade Exchanges) به هیچ وجه نمی‌تواند بصورت موثر فعالیت کند. وی توضیح داد: «این مکانیزم وجود دارد، ولی مسلماً هنوز هیچ اثری از آن دیده نشده است. تنها چیزی که در باره این مکانیزم فعلاً می توان پیش بینی کرد، آن است که بالاخره روزی نخستین مبادلات بر اساس آن انجام خواهد گرفت. ولی مبادلات محصولات غذایی که جزو تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.»

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «بدین ترتیب این مکانیزم که تجربه دور زدن تحریم‌های آمریکا را بدست نخواهد آورد. حال این سئوال بطور طبیعی مطرح می‌شود: بسیار خب، اگر این مکانیزم برای آن بوجود آمده تا پرداخت برای کالاهای غیرتحریمی را تسهیل کند، پس وجود آن اصلاً چه نیازی است؟ همتایان اروپایی من در پاسخ به این سئوال می‌گویند، باید صبر کرد، این تازه اول کار است و بعد ما تصمیم خواهیم گرفت...»    

به عقیده چیژوف، این در حالی است که صبر مقامات ایران ممکن است تمام شود. وی گفت: «ایرانی‌ها از هم اکنون گوشزد کرده‌اند که ممکن است اقدامات خاصی را انجام دهند و این مسئله را در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کردند. البته آنها هنوز از توافق هسته‌ای خارج نشده‌اندو چند مورد توقف اجرای تعهداتشان فعلاً در چارچوب برجام بوده، ولی صبر آنها بی پایان نخواهد بود.»   

تسنيم