آتش تنش نفتی با هیزم‌کشی دزدان دریایی انگلیس

نیروی دریایی انگلیس روز پنج شنبه نفتکش ایرانی با نام «گرِیس-١» را در آب‌های تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. در پی توقیف غیرقانونی این نفتکش، سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. لندن با بیان اینکه مقصد این نفتکش سوریه بوده، مدعی شده که توقیف این نفتکش به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام شده است، اما اسپانیا گفته که این توقیف به دستور واشنگتن انجام شده است.

هادی نیوز: یک نفتکش ایرانی با ۲ میلیون بشکه نفت روز پنج شنبه درحالی که قصد داشت از تنگه جبل‌الطارق عبور کند، از سوی نیروی دریایی انگلیس توقیف شد. فابیان پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک نفتکش ایرانی را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.» در این بیانیه آمده است: «شواهد کافی در دست بود که نشان می‌داد مقصد نفتکش گریس-۱ پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است». پیکاردو در این بیانیه ادعا کرده است که پالایشگاه بانیاس در مالکیت نهادی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه شامل آن می‌شود. رئیس دولت محلی جبل‌الطارق گفته است: «با مجوز من، نهاد‌های بندری و انتظامی ما در اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا خواستار همکاری تفنگداران دریایی بریتانیا مستقر در منطقه شدند و این همکاری را دریافت کردند. این نفتکش در حال حاضر در توقیف دولت جبل‌الطارق است». یک مقام ارشد انگلیسی با تأکید بر حضور ۲۸ خدمه عمدتاً هندی، اوکراینی و پاکستانی در این نفتکش گفت: «این افراد به عنوان شاهد و نه مجرم برای تعیین ماهیت محموله و مقصد نهایی مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند». جبل‌الطارق، واقع در شبه‌جزیره ایبریا از سرزمین‌های برون‌مرزی تحت حاکمیت انگلیس است. به گزارش خبرگزاری رویترز، جزئیات مربوط به توقیف نفتکش «گریس ۱» در منطقه جبل‌الطارق نشان می‌دهد این نفتکش متعلق به یک شرکت روسی است که نفت ایران را حمل می‌کرده است. به گفته کارشناسان و متخصصان اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی، یک اقدام سیاسی است و شامل قوانین بین‌المللی دریانوردی نمی‌شود. سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس روز پنج شنبه در این خصوص گفت: «توقیف این نفتکش، پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است». وی در این باره تأکید کرد: «ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال می‌کنیم و مقامات جبل‌الطارق که در توقیف موفقیت آمیز عملیات دست داشتند را تحسین می‌کنیم.»

ادعای لندن درباره مقصد نفتکش ایرانی به سوریه، در شرایطی است که بین جبل‌الطارق تا سوریه فاصله زیادی وجود دارد و کشور‌های مختلفی در این مسیر قرار دارند که می‌توانستند مقصد این نفتکش باشند. از طرفی، ادعای پیروی دولت انگلیس از سیاست‌های اتحادیه اروپا در حالی است که این کشور از سه سال گذشته به دنبال خروج از اتحادیه است و تاکنون نتوانسته است بر سر این موضوع با اروپایی‌ها به توافق برسد.
احضار سفیر انگلیس 
در پی توقیف نفتکش ایرانی، سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در این باره به شبکه خبر گفت: «در پی این اقدام دولت انگلستان، مراتب اعتراض ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به وی ابلاغ شد و ما به وی اعلام کردیم این اقدام یک بدعت عجیب است و به خاطر اینکه تحریم‌هایی که اعلام کردند مبنای شورای امنیتی ندارد، ایران این اقدام را نمی‌پذیرد». موسوی تأکید کرد: «ما این موضوع و این اقدام را نوعی راهزنی دریایی می‌دانیم و از دولت انگلیس خواسته بودیم و می‌خواهیم هر چه سریع‌تر درخصوص رفع توقیف این کشتی اقدام کند تا کشتی آزادانه به مسیر و به مقصد مورد نظرش ادامه دهد». توقیف نفتکش ایرانی سه روز بعد از عبور میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم انجام شده است که کشور‌های غربی با آن مخالفت کرده‌اند. درحالی که دولت انگلیس مدعی است از سیاست‌های اتحادیه اروپا پیروی کرده است، اما مقامات اروپایی از این مسئله حمایت نکرده‌اند. به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرایی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد. انگلیسی‌ها درحالی مدعی ارسال محموله نفتی ایران به سوریه هستند که مقصد این نفتکش مشخص نبوده است و ایرانی‌ها درباره جزئیات این مسئله اظهارنظر نکرده‌اند.
خوش‌خدمتی لندن به واشنگتن 
دولت انگلیس تحریم‌ها علیه سوریه را عامل اصلی توقیف نفتکش ایرانی عنوان کرده است، اما برخی منابع اروپایی روایت متفاوتی از این مسئله دارند. جوسب بورل، سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا می‌گوید: «توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست امریکا از انگلیس صورت گرفته است». به گزارش شبکه فرانس ۲۴، جوسب بورل که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، گفت: «مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است». روزنامه گاردین هم این روایت را تأیید کرده و نوشته است: «وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبه‌رو شده بود و می‌دانست که اگر آنطور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیداً به دنبال صادرات نفت است، عمیقاً خشمگین می‌کند». انگلیس که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است، تلاش می‌کند حمایت واشنگتن را در تمام امور داشته باشد و به نظر می‌رسد توقیف نفتکش ایرانی هم در راستای خوش‌خدمتی لندن به امریکا انجام شده است، چرا که لندن در هفته‌های اخیر تنها کشور اروپایی بوده که در کنار سیاست‌های ضد ایرانی امریکا ایستاده است و با اتهامات واهی، ایران را به خرابکاری در منطقه متهم کرده است. مقامات انگلیس اخیراً مدعی شده‌اند که در صورت خروج ایران از برجام، همه گزینه‌های علیه تهران روی میز خواهد بود. انگلیس در حالی از سیاست‌های تحریمی علیه ایران حمایت می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام، متعهد شده بود که در ازای اجرای تعهدات ایران در توافق هسته‌ای، همراه با امریکا و دیگر کشور‌های اروپایی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند. اما در سه سال گذشته به تعهدات خود عمل نکرده و گامی در راستای لغو تحریم‌ها برنداشته است.
ذوق‌زدگی واشنگتن و تل‌آویو
مقامات امریکایی و صهیونیستی که از هر اقدام ضدایرانی حمایت می‌کنند، از توقیف نفتکش ایرانی ذوق زده شدند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «خبر عالی، انگلیس ابرنفتکش گریس ۱ را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است». مشاور امنیت ملی ترامپ با غیرقانونی عنوان کردن مبادله نفت بین ایران و سوریه، مدعی شده که «امریکا با همکاری متحدانش اجازه بهره‌مند شدن تهران و دمشق را از چنین مبادلاتی نخواهد داد». همچنین یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، روز جمعه در مصاحبه‌ای از توقیف نفتکش حامل نفت ایران استقبال کرد. او در مصاحبه‌اش در مورد توقیف این کشتی گفته است: «انگلیسی‌ها با متوقف کردن این کشتی، اقدام بسیار خوبی انجام دادند. این افزوده‌ای بسیار بسیار شدید و بسیار بسیار مثبت، بر فشار‌ها به ایران است». این عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که با رادیو تل‌آویو گفتگو می‌کرد، مدعی شد که «اسرائیل در توقیف نفتکش گریس ۱ که حامل محموله نفتی ایرانی بوده، هیچ نقشی نداشته است». رژیم صهیونیستی حامی اصلی افزایش تحریم‌ها علیه ایران است و مقامات این رژیم بار‌ها تلاش کرده‌اند واشنگتن را به اعمال تحریم‌های سخت علیه تهران وادار کنند.
منبع: روزنامه جوان