نرم‌افزار «زائریار» رونمایی شد/ امکان امدادرسانی به حجاج از طریق تلفن‌همراه

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار «زائریار» ویژه حجاج ۹۸ به تشریح امکانات این نرم‌افزار برای زائران خانه خدا پرداخت.

هادی نیوز: محمد آزاد معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت ساعتی قبل در برنامه روضه رضوان شبکه دو سیما با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور زائران خانه خدا در مکه‌مکرمه و مدینه منوره، گفت:  اولین گروه زائران خانه خدا از ۱۷ تیرماه به مقصد مدینه منوره حرکت می‌کنند و روند اعزام زائران خانه خدا تا ۱۴ مردادماه ادامه دارد.

زائران سوغات‌خود از سایت «برکت» خریداری کنند

وی با اشاره به طرح «برکت به خانه» افزود: ما قصد داریم زائرانی که به حج تمتع مشرف می‌شوند از بازارگردی پرهیز کرده و از فضای روحانی آنجا بهترین استفاده کنند، بر همین اساس طرح «برکت به خانه» راه‌اندازی شد تا حجاج سوغات خود را از داخل کشور خریداری کنند.

آزاد هدف از راه‌اندازی طرح «برکت به خانه»را کمک به اقتصاد کشور و گامی به سوی تحقق شعار سال دانست و افزود: زائران می‌توانند با مراجعه به سایت برکت به صورت اینترنتی وسایل و‌اقلام‌ مورد نیاز و همچنین سوغات خود را خریداری کنند.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: در سایت «برکت به خانه» اقلام و‌اجناسی که زائران بیشتر در نظر دارند به عنوان سوغات تهیه کنند تا از بهره معنوی بهتری در عربستان داشته باشند، عرضه شده است.

امسال تمامی پرواز زائران خانه خدا از طریق هواپیمایی کشورمان صورت می‌گیرد/ کمترین و بیشترین زمان حضور زائران در عربستان

وی با بیان اینکه تعداد زائران در سال جاری بیش از ۸۶ هزار نفر است، گفت:امسال ۳۰۹ کاروان مدینه اول و ۲۶۴ کاروان مدینه بعد خواهند بود. همچنین تمامی پروازهای زائران خانه خدا از طریق هواپیمایی کشورمان انجام می‌شود که عملیات بازگشت از ۲۴ مرداد تا ۱۷ تیرماه صورت می‌گیرد.

آزاد در ادامه به مدت زمان حضور زائران در عربستان اشاره کرد و افزود: حداکثر زمان حضور زائران کشورمان در عربستان ۴۳ روز‌ و ‌کمترین زمان نیز ۲۶ روز پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تقریبا ۵۳ درصد زائران حج تمتع ۹۸ خواهران و ۴۷ درصد آقایان هستند، گفت: میانگین سنی زائران حج امسال ۵۶ سال است بنابراین با توجه به میانگین سنی و گرمای هوا زائران باید به توصیه‌های پزشکان و‌ مدیر کاروان توجه داشته باشند تا دچار مشکل نشوند و‌زمان حضور در عربستان را به‌خوبی سپری و‌مدیریت کنند.

لزوم آشنایی با محدودیت‌های عرفات‌و منا

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت به زائران بیت‌الله الحرام توصیه کرد تا داروهای لازم خود را همراه با نسخه به همراه داشته باشند و افزود: البته جلسات متعددی تشکیل و‌ بارها تذکر داده شده که زائران حتما در این جلسات حضور یابند تا ضمن اشنایی با این سفر معنوی با بایدها و‌نبایدهای آن آگاه شوند.

وی‌افزود:حضور منظم در جلسات آموزشی و توجه به تذکرات روحانیون و پزشک کاروان، کسب اطلاعات کافی از تمامی مسائل فرهنگی، بهداشت از طریق مطالعه کتاب‌هایی که بعثه در اختیار زائران قرار داده و‌ همچنین آشنایی با محدودیت‌هایی که در منا و عرفات وجود دارد، نقش مهمی در داشتن سفری خوب برای زائران خانه خدا خواهد داشت.

نرم‌افزار «زائریار» ویژه حجاج۹۸/ امکان امدادرسانی به حجاج در عربستان

معاون منابع انسانی سازمان حج‌و زیارت در ادامه به راه‌اندازی سامانه موبایلی «زائریار» اشاره کرد و‌گفت: این نرم‌افزار تلفن‌همراه برای خدمت به زائران خانه خدا طراحی شده است که از امروز می‌توانند زائران این برنامه را بر روی‌گوشی خود نصب کنند.

وی با بیان اینکه نرم افزار «زائریار» برنامه‌های مختلف حج تمتع و اماکن زیارتی، مسیریابی، امداد و اخبار متنوع را در اختیار زائران قرار می‌دهد، افزود: در این نرم‌افزار علاوه بر ارزیابی مسیرها و اطلاع‌رسانی از آخرین اقدامات و فعالیت‌ها، بخشی به عنوان امداد نیز طراحی شده است که زائران در هنگام حضور در مکه مکرمه و‌مدینه‌منوره و در صورت بروز مشکل می‌توانند از طریق آن همکاران ما را از موقعیت و‌مشکل خود آگاه کرده تا تیم امدادرسان در محل حاضر شود. همچنین تیم بازرسی داریم که انتقادات و پیشنهادات را دنبال می‌کنند.

معاون منابع انسانی سازمان حج و زیارت با اشاره به لزوم تزریق واکسن مننژیت برای تمامی زائران خانه خدا، گفت: افرادی که داروی خاص مصرف می‌کنند، نظر پزشک را برای سفر پرسیده و نسخه لازم را با خود به همراه داشته باشند. علاوه بر این‌به زائران توصیه می‌کنیم تا به قوانین کشور میزبان‌احترام بگذارند به طور مثال طبق قانون عربستان از زائران در فرودگاه انگشت‌نگاری می‌شود که باید زائران با آگاهی و نظم این قوانین را رعایت کنند.

فارس