حجت‌الاسلام رئیسی:

گریبان رئیس جمهور آمریکا را خواهیم گرفت/ عدالت در پرونده سقوط هواپیما بدون هیچ ملاحظه‌ای اجرا می‌شود

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط ارتش تروریست آمریکا گفت: ما با همکاری وزارت امور خارجه به ستاد حقوق بشر شکایت خواهیم کرد و گریبان رئیس جمهور آمریکا را خواهیم گرفت.

هادي نيوز: حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه در نشست مسؤولان عالی قضایی اظهار داشت: به نظر ما، چون شهید سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان و ستم‌دیدگان عالم بوده ترور ایشان نقض همه قوانین است.

وی افزود: نقض این قانون قابل پیگیری و پیگرد خواهد بود و درخواستی که از حقوقدانان در مورد نقض این حقوق بین المللی دارم، این است که باید فریاد بزنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: آمریکا به عنوان یک کشور مدعی قدرت، به صورت صریح، قوانین را نقض کرده و دست به این جنایت هولناک زده است؛ بنابراین اگر از او بگذریم، نمی‌توان نقض‌های دیگر را دنبال کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: این موضوع حتماً در ستاد حقوق بشر با همکاری وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها دنبال می‌شود و باید گریبان رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان متهم ردیف اول بگیریم و تحت تعقیب باشد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا چه در زمان مسئولیت و چه غیر از آن، تحت تعقیب قضایی خواهد بود و این موضوع دنبال می‌شود و رهایش نمی‌کنیم و باید در دنیا محاکمه شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: این کار هم از لحاظ حقوقی نباید متوقف شود و هم اینکه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و وزارت امور خارجه این موضوع را رها نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، سقوط پرواز ۷۵۲ تهران – کی‌یف را اتفاقی ناگوار و غم‌انگیز دانست و با بیان اینکه حقیقتاً غم بزرگی بر دل همه مردم و مسئولان نشست، خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد مهم این حادثه، مساله حقوقی آن است که باید دنبال شود؛ لذا همه مردم عزیز مطمئن باشند که تمامی حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده‌های این عزیزان، به صورت کامل استیفا خواهد شد و اراده نظام نیز بر این استوار است.

رئیس دستگاه قضا رسیدگی قضایی به این حادثه را یکی دیگر از ابعاد مهم آن برشمرد و ادامه داد: رسیدگی‌های ابتدایی در کمیسیون‌های تخصصی و فنی انجام شد؛ زیرا این حادثه، ابعاد فنی پیچیده‌ای دارد که باید مورد توجه باشد. ادامه بررسی‌ها را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح واگذار کردیم که این سازمان نیز با بهره‌مندی از قضات برجسته و همچنین استفاده از کارشناسان متبحر به پرونده رسیدگی می‌کند و مردم عزیز ما اطمینان داشته باشند که تأکید ما، اجرای عدالت در این خصوص بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان، متأسفانه آمریکا و برخی همدستان آن در عملیات ترور سرداران مقاومت که از سیلی سپاه آسیب شدیدی دیده اند، به دنبال ایجاد فضایی برای سوءاستفاده از خون پاک عزیزان ما در حادثه سقوط هواپیما هستند، اما باید بدانند که امروز جانباختگان این حادثه، عزیزان این ملتند و جایگاه خانواده‌هایشان برای همه مسئولان و مردم بسیار محترم است و مسئولان نیز به دنبال استیفای حقوق آن‌ها هستند؛ لذا اجازه موج‌سواری و سوءاستفاده از خون قربانیان این حادثه تلخ را به هیچکس نخواهیم داد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه امروز آمریکا، انگلیس و کشور‌هایی که نفرت عمومی از خود را دیده‌اند به دنبال جبران آبروی از دست رفته هستند، خط قرمز ملت ایران را امنیت کشور دانست و هشدار داد: عوامل آمریکا و کشور‌های بیگانه اگر بخواهند با بهانه قرار دادن موضوعی که بیش و پیش از هر کس مورد توجه نظام جمهوری اسلامی است، افکار عمومی را مشوش کنند و سوار بر موج شوند، مطمئن باشند ملت به آن‌ها اجازه این کار را نخواهد داد و نیرو‌های امنیتی و انتظامی نیز این موضوع را دنبال می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: امروز سپاه بیش از هر مجموعه‌ای به دنبال کشف حقیقت در این حادثه است و همان‌گونه که همه مشاهده کردند، فرماندهان عالی سپاه که شجاعانه مقابل دشمن می‌ایستند، متواضعانه و خاضعانه به پیشگاه ملت گزارش دادند و بر این مبنا می‌توان آنان را مصداق «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» دانست.

وی با بیان اینکه این شفافیت و تواضع در گزارش‌دهی در کنار ایستادگی و شجاعت مقابل دشمن، مورد تقدیر جامعه است، افزود: امروز نباید اجازه داد که دشمنان از این فضا سوءاستفاده کنند. مردم عزیز ما تردید نداشته باشند که با دستور مقام معظم رهبری به ستاد کل نیرو‌های مسلح و پیگیری‌های قضایی موضوع، ابعاد این حادثه روشن خواهد شد و ما بار دیگر از خداوند می‌خواهیم که به خانواده‌های داغدیده، صبر و اجر بدهد و همه ما نیز در غم این عزیزان شریک هستیم.

بر اساس این گزارش، در این جلسه حجت الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گزارشی از بررسی‌های اولیه درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ارائه کرد و در ادامه پس از اظهارات برخی مسئولان قضایی، مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ 241