حضرت آیت‌الله سبحانی:

هر نوع تعرض به کتاب­‌های علوم طبیعی بر خلاف روح اسلام است

مرجع تقلید شیعیان ضمن محکوم کردن کتاب‌سوزی بیان داشت: کتاب­‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌­ها نگاشته می‌­شود از احترام کامل برخوردار است و هر نوع تعرض به آن‌ها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است.

هادی نیوز: در پی آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی توسط یک روحانی که در زمینه طب اسلامی، فعالیت دارد، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده­‌اند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ». مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علوم دینی نیست، بلکه دانش‌­هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت­‌های خلقت که خداوند منان در نهاد موجودات قرار داده است.

آیت‌الله سبحانی در این بیانیه تصریح می‌کند:‌ بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات و علل و معالیل آن‌ها، کاملاً محترم است هر چند که محتمل است که برخی از آن‌ها ناصواب باشد. اما این تلاش­‌های آمیخته با درست و نادرست سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌­گردد.

این بیانیه می‌افزاید: بنابراین کتاب­‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌­ها نگاشته می‌­شود از احترام کامل برخوردار است. و هر نوع تعرض به آن‌ها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندایده‌­ای است، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌­ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه‌­های بر اساس انگیزه­‌های غلط طمعه حریق شده است.

عباس تبریزیان که خود را متخصص طب اسلامی سنتی می‌داند، در فیلمی که از خود منتشر کرده، کتاب طب داخلی هاریسون را آتش می‌زند. این اقدام واکنش‌های مختلفی را در پی داشت و آیین کتاب سوزی به اقدامات عصر جاهلیت تشبیه شد. 

فارس