ویروس کرونا و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران

جنگ نرم رسانه‌های معاند علیه جمهموری اسلامی ایران در طول دو، سه دهه اخیر بدون وقفه و مستمر تاکنون بنا به سوژه‌های مختلف ادامه داشته است.

هادی نیوز: جنگ روانی و رسانه‌ای قسمتی از جنگ نرم و ترکیبی است که دولت‌ها و نهاد‌های غیر دولتی علیه رقیبان و دشمنان خود جهت شکل‌دهی باورها، ارزش‌ها هنجارها، ادراکات و اثرگذاری بر اذهان و افکار عمومی در جهت ترغیب رفتار دلخواه از آن استفاده می‌کنند؛ رسانه‌های نوین در عصر حاضر ابزار مهمی جهت ترغیب افکارعمومی، شکل‌دهی به باور‌ها و ارزش‌های موجود جامعه هستند.

رسانه‌های معاند با جمهموری اسلامی ایران در طول دو، سه دهه اخیر با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، به‌دنبال راه‌اندازی جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند و این جنگ رسانه‌ای بدون وقفه و مستمر تاکنون بنا به سوژه‌های مختلف ادامه داشته است.

این روند در چند ماه اخیر و همزمان با اغتشاشات آبان ماه ۹۸ براثر گرانی بنزین، به‌طور فزاینده‌ای ادامه داشته است؛ ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، اختلاف‌افکنی بین دولت و ملت ایران و عراق، راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ و انتخابات مجلس در دوم اسفند موضوعاتی بوده که درچند ماه اخیر سوژه رسانه‌های معاند بوده است.

با شیوع بیماری کرونا از ووهان چین، نخستین مورد از فوت ناشی از ابتلا به این ویروس، در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ گزارش و به ثبت رسید و این ویروس به سرعت در سراسر جهان تکثیر شد، تا جهان را به یک بحران تازه بیولوژیکی وارد کند.

در این رابطه رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران با سوژه‌یابی و با استفاده از ابزار شایعه و جنگ روانی به‌دنبال راه‌اندازی بحرانی ساختگی در داخل کشور و ایجاد یک جو ایران هراسی در خارج ایران برآمدند که در ادامه بدان پرداخته می‌شود.

کرونا و جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران

شیوع بیماری کرونا در چین، به آغاز وضعیت اضطراری در تمام جهان منجر شد؛ تاکنون صد‌ها نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند و هر روز خبر‌هایی در خصوص افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس منتشر می‌شود.

نقش رسانه‌ها در کنترل و مدیریت بحران و همچنین مهار آن بسیار اثرگذار بوده است؛ برخی رسانه‌ها با ارائه آمار غیر واقعی در مورد میزان شیوع و فوت‌شدگان از این ویروس در داخل ایران و در راستای پروژه ایران هراسی و بحران‌سازی گام برمی‌دارند.

این روز‌ها و همزمان با شیوه ویروس کرونا، ایالات متحده آمریکا و جریان‌های همسو رسانه‌ای آن‌ها، جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان کانون اپیدمی کرونا معرفی کرده‌اند؛ این در حالی است که همزمان با شیوع ویروس کرونا از اواخر دی ماه ۱۳۹۸ تمام کشور‌های جهان با این ویروس درگیر شدند، اما رسانه‌های معاند با برنامه‌ریزی مشخصی تلاش کردند، تا ویروس کرونا را به یک موضوع سیاسی در ایران تبدیل کنند.

در این ارتباط ۶۵ درصد محتوای رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی در مورد کرونا است، که اکثرا در خصوص مطالبی در مورد ایجاد فضای ترس، ناامیدی، یأس در بین مردم و انگشت اتهام‌زنی به حاکمیت برای پنهان کاری در میان افکار عمومی، ناکارآمدی دولت و نهاد‌های مرتبط به حوزه بهداشت و درمان بر کنترل این بیماری پرداخته است.

این رسانه‌ها با بزرگنمایی در مورد اعلام کشته‌شدگان از انتقال این ویروس به بیماران، سعی در راه‌اندازی یک جنگ روانی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران دارند و قراردادن مردم در برابر حاکمیت را دارند.

شبکه من‌وتو وابسته به جریان سلطنت‌طلب، این روز‌ها با پخش شایعات با رویکرد ناامیدی و یأس از آینده، خبر‌هایی را منتشر می‌کند؛ شبکه ایران اینترنشنال وابسته به سعودی‌ها، خبر‌های اندکی درمورد کرونا در جهان منتشر کرده است و مابقی آن مربوط به اخبار منفی کرونا در ایران است.

با اینکه کشور‌های زیادی درگیر ویروس کرونا هستند، اما چرا اخبار در مورد ایران، چند برابر دیگر کشور‌ها است؟

در حال حاضر ترکیه از ورود طلاب ترک‌تبار ساکن قم به کشورش جلوگیری کرده و حاضر به پذیرششان نیست. طبق آمار رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه فقط در دی ماه ۱۳۹۸ (اوج شیوع کرونا) بیش از ۲۲ هزار چینی وارد ترکیه شدند؛ در ایتالیا جشن پرتقال گرفتند و علیرغم شیوع ویروس کرونا ۱۵ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند؛ بر اساس خروجی سایت فلایت ۲۴ پرواز‌های پکن - دبی تا همین اواخر ادامه داشته است.

در پایان باید گفت که در میان شیوع ویروس کرونا در کشورمان، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب با راه‌اندازی جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران در جهت تخریب حاکمیت و دولت، در مواجهه با کنترل این بیماری و فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت، با ایجاد جو بدبینی، ترس و نا امیدی موضوع بیماری کرونا را تبدیل به یک موضوع سیاسی کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم درخت‌کاری در روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ فرمودند: من نمی‌خواهم مساله را کوچک فرض کنم، اما آن را خیلی بزرگ نکنیم؛ این مسئله مدتی نه‌چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت خواهد بست.

این سخنان نشان از قوت قلب دادن به مردم و ترسیم یک آینده امیدوارکننده است، یعنی دقیقا خلاف جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ملت و حاکمیت کشورمان؛ با تکیه بر سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌توان بر کرونا نیز غلبه کرد.

گزارش از رضا مهرعطا

 

 

دفاع پرس