اکبر معصومی

آمریکا از جنگ با عراق عبرت بگیرد

شکست سیاست های آمریکا در سوریه و هزینه بر بودن حضور در افغانستان، حضور آمریکا در فاصله 7000 مایلی از سرزمین های خود را غیر ممکن کرده است.

هادی نیوز: روند تحولات منطقه به ویژه در حوزه خلیج فارس نشان می دهد که آمریکایی ها به شیطنت های خود ادامه می دهند. بطوری که نشریه آمریکایی اینترست در گزارشی اعلام کرد که آمریکا در راستای سیاست های خصمانه خود و برای جاسوسی از فعالیت های موشکی ایران یک فروند کشتی جاسوسی در خلیج فارس مستقر کرده است. از طرف دیگر چندی پیش یک جنگنده آمریکایی تلاش داشت وارد حریم هوایی کشورمان شود اما هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد. گرچه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، یک فروند پهپاد جاسوسی متعلق به تروریست‌های نیروی دریایی ارتش آمریکا در پی تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و سیلی محکمی را دریافت کرد. اما حال این سوال مطرح است که آمریکا با اقدامات این چنینی به دنبال چه چیزی است؟
پاسخ به این سوال را می توان از نگاه خود نشریات آمریکایی دریافت نمود. به نحوی که به گفته نیویورک تایمز" برخی از مقامات دولت آمریکا در تلاش برای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران هستند. طرح های پیشنهادی همچون غرق کردن کشتی های جنگی ایران و ...، اقدامی جنگی است که می تواند منجر به یک درگیری بزرگ شود". مرکز مطالعات خلیج فارس مجله آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نیز می نویسد" توجیه فعلی که برای اقدامات نظامی ما مطرح می شود این است که شبه نظامیان تحت حمایت ایران مسئولیت حملات اخیر علیه سربازان آمریکایی و شرکای ائتلافی ما در عراق بر عهده دارند اما این واضح است که برای حفظ امنیت ملی دیگر نیازی به حضور نیروهای ما در عراق نیست".  آنچه که در منطقه در وضعیت فعلی از طرف آمریکایی ها صورت می گیرد، تلاش برای ماندن و بحران سازی بیشتر در منطقه غرب آسیا است اما واضح است که خاورمیانه دیگر تحملی برای حضور نیروهای تروریستی آمریکایی ندارد. حساسیت کشورهای منطقه از جمله مردم و گروهای مختلف سیاسی و نظامی عراق به حضور آمریکا در کشورشان، شکست سیاست های آمریکا در سوریه و هزینه بر بودن حضور در افغانستان، حضور آمریکا در فاصله 7000 مایلی از سرزمین های خود را غیر ممکن کرده است. از طرف دیگر وضعیت آشفته و بهم ریخته اوضاع داخلی آمریکا دیگر به دولتمردان آمریکایی این اجازه را نخواهد داد که هزینه 7 تریلیون دلاری دیگری صرف کنند که نتیجه آن جز شکست و تشدید روند افول آمریکا چیز دیگر نخواهد داشت. آمریکا و سیاستمداران آن باید از عراق عبرت بگیرند. هفده سال پیش آمریکا به عراق حمله کرد. این تصمیم فاجعه آمیز، آمریکا را درگیر جنگی ساخت که نزدیک 5000 تن از سربازان تروریست آمریکایی کشته شدند و  تریلیون ها دلار نیز هزینه روی دست مالیات دهنگان گذاشت و این در حالی است که دنیا نیز به افول قدرت آمریکا پیش از بیش  پی برد.  در پایان نیز با توجه به بی نتیجه بودن جنگ یمن برای آل سعود و امارات متحده عربی و تمایل کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر رویکردانی از غرب و گسترش ارتباطات با شرق و همسایگان خود، تمام رفتارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بنحوی است که این کشور را بسمت فرسایش قدرت پیش خواهد برد که نتیجه آن سقوط برای قدرت آمریکا خواهد بود. ناگفته نماند بعد از اقدام غرورانگیز سپاه پاسداران در زدن پایگاه آمریکایی عین الاسد، جمهوری اسلامی تبدیل به یک قدرت جهانی شده است.