قاسم حبيب زاده

تصویرسازی و مسئولیت رسانه ها؟

امروزه رسانه ها نقش انکارناپذیری در تصویرسازی از سازمانها، پدیده‌ها و رویکردها دارند و افکار عمومی بیشتر از آن که با واقعیت آنها آشنا باشند، برمبنای تصویری که رسانه ها از موارد گفته شده ارائه می دهند، قضاوت می کنند و کنش و واکنش های خود را بروز می دهند.

هادي نيوز: امروزه رسانه ها نقش انکارناپذیری در تصویرسازی از سازمانها، پدیده‌ها و رویکردها دارند و افکار عمومی بیشتر از آن که با واقعیت آنها آشنا باشند، برمبنای تصویری که رسانه ها از موارد گفته شده ارائه می دهند، قضاوت می کنند و کنش و واکنش های خود را بروز می دهند.

 بسیج و تصویر آن یک نمونه روشن از تاکتیک تصویرسازی رسانه ها از آن است.  بسیج از بدو پیدایش خود، متناسب با اولویت های جامعه نقش آفرینی های متعددی داشته است، از دفاع از تمامیت ارضی تا تامین امنیت، از واکسیناسیون ملی تا کمک‌رسانی در سیل و زلزله و آخرین آن هم مشارکت گسترده در اجرای کمک‌های مومنانه به افرادی که از کرونا آسیب دیدند را در کارنامه خود دارد.

 امروز بسیج از رسیدگی به ۲ هزار خانوار کپرنشین در حاشیه شهر چابهار و سایر نقاط کشور تا کمک به ایجاد ۲۵۰ هزار شغل  را در دست اجرا دارد، اما این تصویر از بسیج را رسانه‌ها ترسیم نمی‌کنند، ولی اگر یک مسئولی در گوشه ای از سازمان بسیج در یک موضوع سیاسی یا فرهنگی سخنی بگوید یا موضعی بگیرد، رسانه‌های همسو و غیر همسو هر کدام با هدف و غرضی خاص، حجم نسبتا وسیعی از پوشش رسانه‌ای را به آن اختصاص می‌دهند و تصویر متناسب با اهداف خود را از بسیج ارائه می‌دهند که بی‌تردید با تصویر واقعی بسیج خیلی تفاوت دارد، لذا اگر بخشی از افکار عمومی، بسیج را نه به عنوان یک مجموعه خدمتگزار، بلکه سازمانی که صرفاً در حوزه های فرهنگی یا سیاسی نظرات خاصی دارد و توجهی به اولویتها و مشکلات جامعه ندارد، تصور نمایند، رسانه های انقلابی و سخنرانان و تحلیلگران باید مسئولیت خود را در این تصویر سازی غلط بپذیرند و در صدد اصلاح رویه خود برآمده و تصویر واقعی بسیج را که همانا خدمتگزاری به مردم است را ترسیم نمایند.