درآمدی بر ربع قرن سیاست‌گذاری عمومی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمهوری اسلامی

کتاب « سیاق حکمرانی فقیه » منتشر شد

کتاب « سیاق حکمرانی فقیه » با موضوع « درآمدی بر ربع قرن سیاست‌گذاری عمومی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمهوری اسلامی» به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

هادي نيوز: این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 33 صفحه و در 8 بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

« نقش رهبری درقانون اساسی»، « سیاستها در چارچوب امامت-امت و دولت-ملت»، « مؤلفه های سیاست های غیر رسمی »، « درباره سیاستگذاری: تدوین و ارزیابی»، « تعریف خط مشی»، « فرایند خط مشی گذاری»، « تحلیل اقدامات رهبری در تدوین خط مشی» و «جمع‌بندی»

عناوین بخش های 8گانه این کتاب هستند.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

« پژوهش ذیل تلاش نموده مواردی از راهبردهای کلان رهبریِ حضرت آیت الله خامنه‌ای در شکل دهی زمینه مساعد برای تحقق سیاست های کلی نظام را به مثابه درآمدی بر سیاست گذاری کلان در جمهوری اسلامی تجزیه و تحلیل کند.

«اگر ایشان (امام خمینی (ره)) زنده بودند، صدها بار به آقای خامنه ای احسنت می گفت. دلیل این تحسین این است که آقای خامنه ای به خوبی توانسته نظامی که آقای خمینی ایجاد کرد را حفظ کند.»

هنگامی که در آخرین هفته های سال 1388 خبرنگار «آبزرور» این جملات را از «ابوالحسن بنی صدر» می شنید، شاید تعجب چندانی نکرد. مدیریتِ رهبری در فتنه 88 آنقدر تحسین برانگیز بود که مخالفان هم نتوانستند از اعتراف به آن سر باز زنند هر چند این مخالف کسی باشد در حد بنی صدر.

اما در ایران کسی فراموش نمیکند که طرفداران رئیس جمهور فراری و مخلوع به حمایت از او چگونه یاران امام و مردم کوچه و بازار را به خاک و خون کشیدند؛ هر چند، سه دهه از آن زمان می گذرد. احتمالاً خود بنی صدر هم آن سخنرانی مؤثر آیت الله خامنه ای را فراموش نکرده باشد؛ در جلسه ای که به رأی عدم کفایت سیاسی اش در مجلس منتهی شد. پس با وجود این زمینه ها، «راز» این تحسین و اعتراف چیست؟

یکی از مسائلی که به فهم این راز کمک می کند، تحلیل و موشکافی راهبردهای کلان رهبری در طول مدت ربع قرن اخیر است.

 

اما مسئله این جاست که آنانی که در درون ساختار امت و امامت قرار دارند به فهم این راز نیازمندتر هستند تا کسانی همچون بنی صدر که خارج از آنند..»

برهان