سلمان شایان فر

صدور انقلاب از دریچه فوتبال

حضور غرور آفرین تیم فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه، صحنه دیگری از شکوه ایرانی و اقتدار ملی ایران را نه در عرصه ورزش که از رهگذر ورزش در همه عرصه ها به تصویر کشاند.

هادي نيوز:  اگرچه در عرصه دیپلماسی ورزشی تحریم های ظالمانه از نوع مواجهه و رفتار با شیردلان ایرانی بگیر تا اهدای کفش نایک خود مبین نفوذ و عمق تأثیرگذاری ایران در مدیریت منطقه ای و جهانی است، لیکن به مصداق مولفه های اساسی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سه عامل اساسی در کسب این شکوه ملی و تاریخ سازی برای فوتبال ایران موثر بود:
1. رهبری و هدایت تیم: سرمربی تیم ملی و سایر عوامل هدایتی، در این پیروزی سهم موثری دارند. استفاده از عنصر دانش، مهارت، تخصص و تجربه در کنار تعهد خدمتی، در مجموع این امکان را برای تیم ایجاد نمود تا با باورمندی و خودباوری از رویارویی و مصاف با ابرقدرتهای ورزش هم ابایی نداشته باشند.
اعتماد به نسل جوان و پرنشاط و تحول و بازمهندسی در فرایند بکارگیری بازیکنان در کوتاه مدت به حلقه رهبری تیم فوتبال اجازه داد تا در شیبی ملایم تجربه پیشکسوتان فوتبال را در بهترین زمان با نشاط جوانی درهم آمیزد و فوتبالی ارائه دهد که نام آوران آن در عصر کنونی دلتنگ فوتبال ما در وداع از جام جهانی باشند.
2. عنصر وحدت و همدلی: یکی از شاخص های اساسی این دوره از فوتبال هماهنگی و توسل به راهبرد هم افزایی و همکاری در زمین بازی و پرهیز از تک روی و استبداد در چرخه توپ بود. 
این موفقیت چه در محوطه جریمه و چه در محوطه دفاع به خوبی خود را نمایش داد. مصداق بارز و تاریخی آن دفاع در برابر بازیکنان سراپا تکنیک اسپانیا مقابل دروازه ایران بود که اجازه نفوذ و خط شکنی را از آنها سلب کرد و مقاومت و مهار اصل حمله را با تمام توان در میدان ورزش بازترسیم نمود به گونه ای با جایگزینی زمین بازی، مطالبه گری برای پیروزی به عنوان زاییده مقاومت جای یأس و شکست را گرفت و ایران و ایرانی، بزرگترین تهدید برای مدعیان گروه مرگ شد.
در این میان روحیه ایثار و فداکاری ستودنی و جهادی و انقلابی جوانان هم به مثابه میدان رزم واقعی چاشنی های این غرور آفرینی بود.
3. همراهی مردم: یار دوازدهم انتخابی مناسب و برازنده که از روی انصاف در ایران به مفهوم واقعی کلمه عینیت یافت. تحسین به مقاومت و انجام تکلیف، مطالبه جدی مردم از عوامل بازی بود. آنچه در صدر مطالبه مردمی تعریف شد عمل به تکلیف بود، نه نتیجه. این همان راهبرد دینی _ انقلابی ماست که بارها در جریان انقلاب و مدیریت کشور از لسان امامین انقلاب مطرح شده است. 
اگرچه این مقایسه، مجال و فرصت بیشتری می طلبد، مخلص کلام آن که توانستیم در زمین ورزش هم صدور انقلاب را فعلیت بخشیم به گونه ای که:
فعل توانستن را در زمین بازی صرف کردیم.
خودباوری و امید را در گروه های ورزشی ضعیف زنده و احیا نمودیم. طوری که امروز الگوی ایرانی در مواجهه با ابرقدرتهای ورزشی در زمین فوتبال، راهبردی اساسی برای بازی بوده و هراس تیم های قدرتمند را مضاعف و امید تیم های ضعیف را تشدید کرده است.
درس های ورزش، الگوی خوبی برای مهار غفلت ها و آسیب های امروز ماست، رجوع به اندیشه های انقلابی و شاخص های انقلابی در هر عرصه متلاطمی که وارد شود، خالق شکوهی خواهد شد که حلاوت و شیرینی آن در همه ذائقه های مردم ماندگار خواهد شد.
درست است که ایران به مرحله دوم نرفت، بگذریم از اتفاقات تلخ ناداوری و نگاه غاصبانه در عرصه ورزش به مردم ورزش دوست ایرانی، اما بدانیم که ایران و ایرانی در تاریخ فوتبال ماند و راهبرد مقاومت، ایثار، جهاد به عرصه ورزش جهانی تزریق شد.