روح‌الله صالحی

یمنی‌ها تنگه را بستند

برخی ناظران بر این باورند که رژیم سعودی با ادعای حمله انصارالله به کشتی‌های حامل نفت سعی دارد این گروه را عامل ناامنی در تنگه باب‌المندب معرفی کند و کشور‌های مصرف‌کننده نفت را علیه انصارالله به فعالیت وادارد

هادي نيوز: در پی حمله موشکی انصارالله یمن به ناو‌های جنگی عربستان، مقامات سعودی اعلام کردند تا زمان امن شدن منطقه، عبور همه نفتکش‌های خود را از تنگه «باب‌المندب» متوقف خواهند کرد؛ اقدامی که بلافاصله به افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی منجر شد. 
درحالی که این روز‌ها بحث‌ها درباره بستن تنگه هرمز از سوی ایران داغ شده است، تنگه استراتژیک دیگری به روی صادرات نفت عربستان بسته شده است. تنها ۲۴ ساعت از حمله موشکی جنبش انصارالله و ارتش یمن به دو ناو جنگی عربستان سعودی نگذشته بود که مقامات ریاض تصمیم گرفتند برای در امان ماندن از تیررس موشک‌های یمنی، صادرات نفت خود را از تنگه باب‌المندب متوقف کنند. اما با وارونه‌سازی خبر، دو ناو جنگی را دو نفتکش معرفی کردند تا شاید در مظلوم‌نمایی موفق‌تر شوند!
به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان روز پنج شنبه اعلام کرد «به دنبال حملات اخیر انصارالله به دو کشتی نفتکش، عربستان تصمیم گرفته انتقال تمامی محموله‌های نفت خام این کشور که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند را تا زمان تأمین امنیت دریانوردی در این تنگه به حالت تعلیق دربیاورد». 
الفالح گفت: «این اقدام به صورت فوری و موقتی انجام خواهد شد و تهدید حملات نیرو‌های انصارالله بر تجارت جهانی آزاد و نیز بر دریانوردی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ تأثیر می‌گذارد». 
ادعای حمله به یک نفتکش از سوی سعودی‌ها درحالی است که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چهار شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله موشکی آن‌ها به ناو جنگی مدرن «الدمام» صورت گرفته است. یمنی‌ها گفته‌اند که این کشتی حامل تسلیحات و نیرو‌های وابسته به ائتلاف عربستان بود و قصد داشت در ساحل این منطقه نیرو پیاده کند. به نظر می‌رسد عربستان سعودی برای کاهش پیامد‌های نظامی حمله به ناو جنگی این کشور، مدعی هدف قرار گرفتن نفتکش خود در دریای سرخ شده است. 
افشاگر سعودی، معروف به «مجتهد» هم روز جمعه در توئیتی به این موضوع پرداخت و نوشت: «کشتی هدف قرار داده شده در نزدیکی باب‌المندب، یک ناو جنگی سعودی بود، اما بن سلمان (ولیعهد عربستان) نمی‌خواهد اعتراف کند که حوثی‌ها قدرت نابودی ناو‌های جنگی‌اش را دارند به همین دلیل ادعا می‌کند که یک نفتکش بوده است.» عربستان و امارات از دو ماه پیش با حمله به استان الحدیده در غرب یمن سعی داشتند با اشغال این بندر، امنیت کشتیرانی و انتقال نفت را افزایش دهند، اما همه این تلاش‌ها نتیجه عکس داد و نه‌تن‌ها در مقابل مقاومت یمنی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند، بلکه با تقویت توان موشکی انصارالله، مجبور به قطع صادرات نفت از باب‌المندب شدند. 
تنگه باب‌المندب میان دو کشور جیبوتی و یمن قرار دارد و دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌کند. این تنگه یکی از مهم‌ترین مسیر‌های صادرات نفت تولید شده در غرب عربستان است. بسته شدن باب‌المندب به روی نفتکش‌های سعودی در حالی است که در هفته‌های اخیر، همزمان با نزدیک شدن اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفتی، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است. حمله راکتی از سوی انصارالله یمن به دو ناو سعودی در حالی صورت گرفته که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هفته گذشته در سخنانی تهدید کرده بود اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود دیگران هم نمی‎توانند نفت صادر کنند و تأکید کرده بود به غیر از تنگه هرمز تنگه‌های بسیار دیگر هم در اختیار ایران است. در یمن، نیز پس از چند هفته جنگ میان نیرو‌های ائتلاف عربستان و انصارالله در بندر استراتژیک الحدیده، اکنون تنگه باب‌المندب که یکی از تنگه‌های استراتژیک جهان است، مجدداً صحنه تنش‌های نظامی شده است. عربستان تلاش می‌کرد در صورت تحریم‌های ایران، با افزایش تولید فرآورده‌های نفتی خود بتواند کمبود ناشی از نفت ایران در بازار‌های جهانی را جبران کند، اما هنوز تحریم‌های ایران اعمال نشده است که رژیم سعودی مجبور شده است به دلیل ترس از موشک‌های انصارالله، تنگه باب‌المندب را به روی صادرات خود ببندد. 
افزایش قیمت نفت 
تنها ساعتی از تصمیم عربستان برای توقف صادرات نفتی از باب‌المندب نگذشته بود که قیمت نفت در بازار‌های جهانی روند صعودی به خود گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال تصمیم عربستان برای قطع صادرات نفت از باب‌المندب، قیمت نفت خام برای سومین روز متوالی بالا رفت. بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت که در روز چهار شنبه ۷ /۰ درصد رشد کرده بود، روز جمعه ۴۷سنت یا ۶ /۰ درصد بالا رفت و به هر بشکه ۴۰ /۷۴ دلار رسید. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب امریکا، دابلیوتی‌آی، که در معاملات دیروز بیش از ۱ درصد جهش کرده بود، فعلاً تا به این‌جای کار ۵ سنت دیگر هم رشد کرد و به ۳۵/۶۹ دلار رسید.
انگشت اتهام به سمت ایران 
عربستان و امارات که سطح تنش‌ها با ایران را به بالا‌ترین حد ممکن رسانده‌اند، بار دیگر در سخنانی بی‌اساس انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند و مدعی شدند که در حمله اخیر انصارالله به کشتی‌های عربستان، رد پای ایران مشهود است. به گزارش روزنامه البیان، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه با طرح این ادعا که ایران از انصارالله حمایت می‌کند و به دنبال تشکیل حزب‌الله دیگری در منطقه است و ما باید با افکار افراطی ایران مقابله کنیم، گفت: «امیدواریم که فشار‌های امریکا بر ایران منجر به ایجاد توافقی جامع‌تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شود». این مقام اماراتی مدعی شد که «اروپا و امریکا باید اختلافات بر سر ایران را کنار بگذارند و موضع مشترکی در مقابل تهران بگیرند». باتوجه به اینکه عربستان و ائتلاف تحت امرش در چهار سال گذشته به‌رغم حملات همه‌جانبه به ملت بی‌دفاع یمن و محاصره کامل این کشور، نتوانسته‌اند انصارالله را شکست دهند، برخی ناظران بر این باورند که رژیم سعودی با ادعای حمله انصارالله به کشتی‌های حامل نفت سعی دارد این گروه را عامل ناامنی در تنگه باب‌المندب معرفی کند و کشور‌های مصرف‌کننده نفت را علیه انصارالله به فعالیت وادارد. روزانه بیش از ۴ میلیون بشکه نفت از طریق تنگه باب‌المندب به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که قطع آن می‌تواند اثرات زیادی در بازار‌های جهانی بگذارد.
حملات به ریاض و ابوظبی 
حملات یمنی‌ها تنها به کشتی‌های سعودی در باب‌المندب محدود نشده، بلکه یمنی‌ها حملات خود را به تأسیسات نفتی در داخل عربستان هم در گسترش داده‌اند. جنبش انصارالله دیروز اعلام کرد که یک پالایشگاه نفت شرکت سعودی (آرامکو) را در ریاض با پهپاد هدف قرار داده است. به گزارش شبکه المسیره، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله گفت که «عبور پهپاد جدید نیرو‌های یمنی از رادار‌ها و پدافند‌های دشمن و رسیدن آن به ریاض، دستاورد و موفقیتی بی‌نظیر برای نیروی پهپادی ارتش یمن به شمار می‌آید». 
شرکت آرامکو نیز بدون اشاره به نقش پهپاد‌های یمنی در این رویداد، به وقوع آتش‌سوزی در تأسیسات خود در ریاض اذعان کرد. شرکت آرامکو در بیانیه بعدی نیز اعلام کرد آتش‌سوزی در پالایشگاه این شرکت به علت یک حادثه عملیاتی روی داده بود. از سوی دیگر، یگان پهپادی ارتش یمن می‌گوید با پهپاد جدید «صماد ۳» فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات را هدف قرار داده است. به گزارش المسیره، یگان یمن با پهپاد «صماد ۳» این فرودگاه را چندین نوبت هدف حملات خود قرار داده است. فرودگاه بین‌المللی ابوظبی در حساب توئیتری به طور ضمنی به وقوع این حمله اعتراف کرد، ولی مدعی شد که «حادثه‌ای» در این فرودگاه رخ داده و باعث آن، یک وسیله نقلیه بوده است. همچنین سخنگوی انصارالله گفته است که پس از این پایتخت‌های اعضای ائتلاف متجاوز امن نخواهد بود.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.