توصيف المیادین از شخصیت ادبی رهبر انقلاب

شبکه المیادین لبنان در گزارشی درباره شخصیت ادبی رهبر انقلاب اسلامی نوشت که بر خلاف عرف معمول نزد علماء، نه تنها ایشان مخالف ادب و هنر نیست، بلکه خود ادیب و شاعر است.

هادی نیوز: وبگاه شبکه خبری المیادین لبنان در گزارشی به قلم یکی از نویسندگان خود به نام «زهرا دَیرانی»، به بررسی شخصیت ادبی و ورزشی آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

 

بر اساس این گزارش، رهبر انقلاب قبل از آنکه به عنوان جانشین امام خمینی (ره) در سال ۱۹۷۹ انتخاب شود، از «امین» به عنوان نامی مستعار جهت سرودن اشعار خود در دوران جوانی استفاده می‌کرد.

نویسنده این گزارش می‌نویسد، به رغم اینکه در ارتباط با جوانب شخصیت سیاسی رهبر انقلاب اطلاعات و اخبار زیادی وجود دارد، ولی تعداد کمی از نزدیکان ایشان، «خامنه‌ایِ ادیب و شاعر» را می‌شناسند و توانسته‌اند به دنیای مخصوص او ورود کنند.

نویسنده این گزارش در بخشی از گزارش، رهبر انقلاب اسلامی ایران را بر خلاف سایر علما و روحانیون، شخصیتی هنر و شعر دوست می‌داند و می‌نویسد: «بارها شده که علمای دین متهم به داشتن نگاه بسته در برابر هنر شده‌اند و اینکه آن‌ها در رابطه با هنر دیدگاه آشکاری ندارند. ولی [آیت‌الله] خامنه‌ای این رسم را با استقبال از ادبیات، آن هم به شکل گسترده زیر پا گذاشته است».

دیرانی رهبر معظم انقلاب را از بزرگترین نقادان ادبیات می‌داند که دارای ذوق نقدی بوده که شعرای و ادبای بزرگ معاصر ایران به این مسئله معترف‌اند.

این نویسنده لبنانی می‌نویسد، آیت‌الله سید علی خامنه اولین رهبر سیاسی یا شخصیت دینی نیست که به شعرسرایی پرداخته، بلکه امام خمینی (ره) نیز پیش از او شعر می‌گفت و تعدادی دیوان شعر نیز دارد که در ایران و کشورهای عربی چاپ می‌شود.

بر اساس این گزارش، رهبر انقلاب ایران به هنگام جوانی به محافل ادبی رفت‌و‌آمد داشت و شعر می‌سرود و نظرات خود را در مورد شعرای قدیم و جدید ابراز می‌داشت و در مورد شعر حافظ و سایر شعرای بزرگ ایران پژوهش‌هایی دارد.

نویسنده گزارش به نقل از برخی ناقدان شعر که با شعر رهبر انقلاب آشنایی دارند، می‌نویسد، اشعار ایشان موسیقی خاص و رائحه‌ای دارد که تنها کسانی که اشعار ایشان را می‌خوانند، پی به آن می‌برند.

در بخشی از این گزارش به علاقه رهبری به شعر قدیم و جدید اشاره شده است: «معروف است که رهبر ایران از دوستداران شعر سبک کلاسیک و بزرگان این نوع سبک از جمله فیروزکوهی است؛ [البته] او تعصبی به این نوع شعر ندارد و از طرفداران شعر آزاد است».

به گفته دیرانی، رهبری نه تنها اشعار همه دوره‌ها را خوانده و در مورد آن‌ها دیدگاه‌های نقدی خود را مطرح کرد، بلکه از شعرای معاصر عرب مانند «احمد شوقی»، شاعر مصر و «محمد مهدی الجواهری»، شاعر عراق خوشش می‌آید و اشعار اقبال لاهوری را خوانده است.

بر اساس این گزارش، رهبری در اشعار خود، معانی جدید برای برخی از واژگان صوفی ایجاد کرد که اگرچه برخی از آن‌ها غموضی دارد ولی این اشعار، با شفافیت، زبان گیرا و شاعرانه خود و با عطشی که در آن عشق الهی نهفته است، روح و حواس آدمی را تسخیر می‌کند؛ عشقی که از میان هر کلمه و عبارتی نفوذ می‌کند. این اشعار همانند سرودی است که رهبر انقلاب در لابه‌لای آن «زرادخانه عشق» را جمع کرده است.

در بخشی دیگر از این گزارش، نویسنده از علاقه رهبر انقلاب به نویسندگان رمان در اروپا و آمریکا گفته است: «ایشان بر این باورند که رمان اوج ابداع ادبی است که انسان می‌تواند از خود ارائه دهد؛ از این رو، او یکی از روزهای هفته را برای دیدار با نخبگان ادب و شعر ایران اختصاص داده  و جنبش ترجمه در ایران را تشویق می‌کند و امیدوار است که ادبای ایرانی آثار ادبی عربی و جهانی را ترجمه کرده و نشر دهند».

دیرانی می‌نویسد، سید علی خامنه‌ای خواستار توجه و اهتمام به هنر است. ایشان علاقه خاصی به دیدار با هنرمندان دارد و طی این دیدار، از نظرات خود در رابطه با آثار آن‌ها سخن می‌گوید.

این نویسنده لبنانی به یکی از بیانات رهبری در رابطه با هنر اشاره می‌کند که در آن، ایشان، «هنر را سلاح کشنده‌ای در برابر دشمن » دانسته بودند و ادامه می‌دهد: «ایشان تاثیری قوی در جامعه ایرانی در رابطه با جنگ نرمی که رسانه‌ها علیه ایران در پیش گرفته‌اند، دارند».

نویسنده المیادین در ادامه می‌فزاید: «رهبر ایران فرقی بین هنرمند و مدافع قائل نیست؛ بلکه ایشان، این دو را در دفاع از مسائل عادلانه و آزادی از بند ظلم و اشغالگری دو روی یک سکه می‌دانند و به همین دلیل، خواستار حفظ هنر هدفمند دارای ارزش‌های و معانی والاست».

خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.