معرفی کتاب

بررسی نسبت سیاست فرهنگیِ دولت ها در جمهوری اسلامی با جهان‌بینی اسلامی

کتاب «دولت و سیاست فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۰ – ۱۳۹۲)» منتشر شد.

هادی نیوز: کتاب دولت و سیاست فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران با موضوع بررسی نسبت سیاست فرهنگی دولت ها در جمهوری اسلامی با جهان‌بینی اسلامی در فاصله‌ سال‌های 1360-1392، به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.
این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه مهندسی فرهنگی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در 160 صفحه و در 5 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«سیاستفرهنگیترازدولتاسلامی»، «بررسیسیاستفرهنگیِدولت در دهه 60»، «بررسیسیاستفرهنگیِدولتسازندگی»، «سیاستفرهنگیِدولتاصلاحات» و «سیاستفرهنگیدولتنهمودهم» عناوین فصل های 5 گانه این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «بدون شک، «انقلاب اسلامی»، همچنان که از نام آن آشکار است، انقلابی است که از نظر ماهیت ایدئولوژیک، ریشه در آیین «اسلام» دارد و بر اساس مایه‌ها و مضامین الهی آن شکل گرفته است. این تفسیر از انقلاب اسلامی محل تردید نیست؛ بنیان‌گذار این انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)، بارها در بیانات عمومی خویش بر آن تأکید ورزیده‌اند و همچنین، مغز متفکر انقلاب، علامه‌ی شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (رضوان الله تعالی علیه) نیز علاوه بر تصریح به این برداشت، آن را در قالب تئوریک و مفهوم‌پردازانه گنجانده و عرضه کرده‌اند. از این رو، توقع منطقی آن است که حاکمیت سیاسی برآمده از چنین انقلابی نیز در همین راستا قرار داشته باشد و همین غایت اساسی را دنبال نماید. از آنجا که کلیدی‌ترین و مؤثرترین بخش از حاکمیت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی، که در این باره نقش‌های تصمیم‌سازی، نظارت، مساعدت و اجرا را بر عهده دارد، دولت (قوّه ی مجریه) است؛ میتوان نتیجه گرفت که بحث درباره ی نسبت دولت با ایدئولوژی اسلامی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.»

برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.