تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت ‏اللَّه خامنه ای از سوی امام (رة)

آیت‌الله خامنه‌ای بعد پایان دور اول ریاست جمهوری‌شان، در دوره‌ی چهارم انتخابات ریاست جمهوری هم نامزد انتخابات شدند و توانستند با کسب بیش از 85 درصد آراء به سمت ریاست جمهوری ایران انتخاب شوند. تنفیذ این دوره از انتخابات نیز در تاریخ 13 شهریور 1364 در حسینیه‌ جماران برگزار شد.

هادی نیوز:   در آستانه چهارمین انتخابات ریاست جمهوری تعداد پنجاه‌ نفر خود را داوطلب شرکت در این رقابت‌ کردند. شورای نگهبان نیز که بر اساس قانون وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبان را برعهده داشت، سرانجام پس از بررسی‌های لازم، به‌رغم فشارهای زیاد برای تأیید صلاحیت برخی افراد مسئله‌دار، صلاحیت سه نفر را مورد تأیید قرار داد.

در این حال، جریان لیبرال که پیش از این با تحریم انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، عملاً از حاکمیت خارج شده بود،‌ نامزدی مهدی بازرگان را پیگیری می‌کرد، لذا رد صلاحیت مهدی بازرگان به دلیل اعلام موضع برای انحلال مجلس خبرگان،‌استعفا از دولت در اعتراض به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، حمایت از مواضع ضداسلامی «حسن نزیه» و مخالفت با اصل ولایت فقیه، با اعتراض و جوسازی جریان موسوم به نهضت آزادی علیه شورای نگهبان همراه شد.

شورای نگهبان درنهایت آیت‌الله خامنه‌ای از حزب جمهوری اسلامی، حبیب‌الله عسگر اولادی از حزب مؤتلفه اسلامی و محمود کاشانی (فرزند آیت‌الله کاشانی از رهبران ملی شدن صنعت نفت) مستقل را به عنوان نامزدهای نهایی معرفی کرد و تبلیغات انتخاباتی نامزدها برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری چهارم آغاز شد.

اما تفاوت دیگر رقابت انتخاباتی چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این بود که رقابت دو نامزد دیگر بیش از آنکه با رئیس‌جمهور وقت باشد، با نخست‌وزیر دولت سوم بود؛ چراکه حبیب‌الله عسگراولادی یکی از وزرایی بود که میانه دولت میرحسین موسوی از دولت او کنار رفته بود و محمود کاشانی نیز که سرپرستی هیأت ایرانی در دادگاه بین‌المللی لاهه در بررسی دعاوی ایران نسبت به آمریکا را عده‌دار بود، پس از اختلاف با موسوی، برکنار و به ایران فراخوانده شده بود. از سوی دیگر، آیت‌الله خامنه‌ای نامزد مورداتفاق تشکل‌های عمده‌ای چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی و دفتر تحکیم وحدت بود.

تنفیذ رأی ۸۵ درصدی
آیت‌الله خامنه‌ای بعد پایان دور اول ریاست جمهوری‌شان، در دوره‌ی چهارم انتخابات ریاست جمهوری هم نامزد انتخابات شدند و توانستند با کسب بیش از ۸۵ درصد آراء به سمت ریاست جمهوری ایران انتخاب شوند. تنفیذ این دوره از انتخابات نیز در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۶۴ در حسینیه‌ جماران برگزار شد.

حکم تنفیذ حضرت امام در دو حوزه قابل تقسیم بود. قسمت اول دعوت از مسؤولین به حفظ هوشیاری در مقابل دسیسه‌های بدخواهان انقلاب و قدرت‌های خارجی و منافقان داخلی بود. بخش دوم نیز اشاره به تنفیذ رئیس‌جمهور شده بود و تأکید شده بود که «... البته رأی ملت و تنفیذ این‌جانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‌‏اند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پای‌بند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستم‌گران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند که نمی‌‏کنند.» بعد از قرائت حکم تنفیذ، حضرت امام در سخنانی مسؤولین کشور را به حفظ بیت‌المال، عدم پیروی از هوای نفس به عنوان عامل اصلی همه‌ی فسادها و همچنین پای‌بندی و رعایت صلاح اسلام و کشور در کارها توصیه کردند.

متن کامل حکم تنفیذ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله تعالی با تأییدات خداوند متعال جل و علا و دعای خیر حضرت ولی ‏اللّه‏ الاعظم روحی لمقدمه الفداء چهار سال ریاست جمهوری اسلام با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همۀ توطئه ‏ها و تبلیغات دشمنان اسلام‏ که‏ برای‏ اطفای‏ نور خدا و اسلام‏ بزرگ و از صحنه‏ خارج‏ نمودن‏ ملت شریف‏ و مجاهد، دست‏ در دست‏ یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئه‏ هایی را که برای جلوگیری از سیل خروشان و ارادۀ آهنین مؤمنین مظلوم در طول تاریخ که می‏‌رود کاخ‌های ستم سیاه و سرخ را فرو ریزد و فریاد حق‏ طلبانۀ این ملت مظلوم، محرومان و غارت زدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثی کرد.

ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نودساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوق‌های رأی هجوم آورد و یاوه‏‌گویان و خیال‌بافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلالۀ پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهدۀ کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‏‌بینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. جَزاهُ اللّه‏ُ خَیراً.

رئیس‏ جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق جل و علا واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی و تمایلات سرّی تا اعمال مُعلن و مخفی می‏گذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او جل و علا پنهان کرد، هرچند از خلق خدا پنهان باشد. و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جملۀ او گاهی مؤمنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می‌‏برد، و یا غیرصالحی را به مقامی که شایستۀ آن نیست می‌‏رساند؛ گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور می‏‌بخشد و گاهی بعکس.

مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همۀ دست‏اندرکاران بویژه رئیس جمهور باید از چاپلوسان دغل باز و زبان‏ بازان حیله‏ گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه‌‏دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.

شما ای رئیس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! می‏‌دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً امریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیلۀ ممکن دست زدند؛ از حملۀ نظامی گرفته تا طرح کودتا، و از ترور شخصیت‌ها تا به آتش کشیدن مزرعه‏ ها و مغازه‏‌ها، و از انفجارات کور در کوچه‏ ها و خیابان‌ها تا دزدی و تجاوز.

و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنه ‏دار از اول انقلاب تا امروز است، که برای تضعیف روحیۀ ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتی متشبث شدند، ولی بحمداللّه‏ نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید، که نتیجۀ معکوس داد. اکنون از چنین مارهای زخم‏ خورده‏ای نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عُمال سرسپردۀ داخلی در ارگان‌های دولتی و مقامات مؤثر، به تدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعه ‏انگیز است و همۀ مقامات، خصوصاً مقامات بالا چون رؤسای قوای سه‏ گانه، بیشتر مورد نظر و هدف هستند، زیرا انحراف آنان خدای نخواسته ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.

همۀ ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره بتدریج انسان را از خلاف‌های کوچک به بزرگ و بزرگتر می‏‌کشاند که یکوقت از کفر سر در می‏‌آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد می‌‏خواهیم که همۀ ما را حفظ نماید، خصوصاً از شیطان نفس که مادر «بُت»هاست.

اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم ‏الشأن و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجت‏ الاسلام آقای سیدعلی خامنه‌‏ای ایّده‌‏اللّه‏ تعالی آرای ملت را برای پس از پایان دورۀ کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌‏نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم. البته رأی ملت و تنفیذ اینجانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‏‌اند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند که نمی‏‌کنند.

خداوند، همۀ ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید! ما و همۀ مقامات جمهوری اسلامی مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازی و فداکاری آنان دست‏جباران کوتاه و به جای طاغوتیان، حکومت مستضعفان پایه‏ گذاری شد.

این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هرچه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم، از عهدۀ شکر آنان برنخواهیم آمد. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.»

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.