تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره عرضه نفت در بورس چیست؟

علی رغم وعده وزارت نفت مبنی بر اعلام عمومی تصمیم گرفته شده درباره عرضه نفت در بورس، این وزارتخانه درباره جزئیات مصوبات جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره تنوع روش‌های عرضه و فروش نفت سکوت کرده است.

هادی نیوز: حدود سه هفته قبل و همزمان با اوج گیری اعتراضات نمایندگان مجلس، کارشناسان و رسانه ها درباره بی توجهی وزارت نفت به موضوع به راهکارهای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا بخصوص فروش نفت به بخش غیردولتی در بورس، اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه با انتشار توضیحاتی «کوتاه» و «کلی» در تاریخ 4 شهریورماه اعلام کرد که این موضوع در «مرحله نهایی تصمیم گیری» قرار داد. این وزارتخانه اعلام کرد: «عرضه نفت در حلقه صادراتی بورس انرژی موافقان و مخالفان جدی دارد، به همین دلیل این موضوع به دفعات در نشست‌های کارشناسی و مدیریتی مطرح و دیدگاه‌های مختلف به تفصیل بیان شده است. هم‌اکنون پس از بررسی دقیق دیدگاه‌های موافق و مخالف و جنبه‌های مثبت و منفی عرضه نفت در حلقه صادراتی بورس انرژی، موضوع با توجه به مصالح کشور، ازسوی مرجع قانونی ذی‌ربط در مرحله نهایی تصمیم‌گیری قرار دارد؛ بدیهی است پس از تصمیم‌گیری موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید».

در همین راستا و در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی، پیشنهادهای وزارت نفت درباره تنوع روش‌های عرضه و فروش نفت بررسی و تصویب شد. همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور در این جلسه گفت: «با توجه به اقدام‌های خصمانه دولت آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران و کارشکنی در مناسبات بانکی خارجی، از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم که در جهت حمایت از ابتکارهای وزارت نفت و تقویت بانک مرکزی اقدام کنند».

با توجه به عدم اشاره به جزئیات پیشنهادهای وزارت نفت در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین مصوبات این جلسه در خبر منتشر شده درباره آن، مشخص نیست که این شورا چه تصمیمی درباره عرضه نفت در بورس گرفته است؟ این در حالی است که در بخش پایانی توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره موضوع فروش نفت در بورس آمده بود: «بدیهی است پس از تصمیم‌گیری موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید» و در نتیجه، انتظار می رود این وزارتخانه هر چه سریعتر درباره این موضوع اطلاع رسانی کند.

گفتنی است با وجودی که حدود دو ماه و نیم از پیشنهاد اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مبنی بر عرضه نفت در بورس به عنوان یکی از راهکارهای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا می گذرد و روند کاهش میزان صادرات نفت و میعانات گازی کشورمان آغاز شده است، همچنان هیچ خبری از اجرایی شدن این موضوع نیست و وزارت نفت ترجیح داده است به سکوت خود در این زمینه ادامه دهد. ماجرا از اینجا شروع شد کهاسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مراسم روز ملی صنعت و معدن (10 تیرماه) با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا گفت: «نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند». مجددا جهانگیری در جلسه شورای عالی اداری استان اصفهان در تاریخ 19 تیرماه موضوع تحریم‌های نفتی آمریکا را مطرح کرد و گفت: «ما حتی اعلام کرده ایم که در بورس، نفت می فروشیم و فروش نفت در بورس شفاف ترین و سالم ترین روش معامله است زیرا در مقابل انظار عمومی مردم صورت می گیرد».

علی رغم بازتاب گسترده این پیشنهاد جهانگیری در رسانه ها، وزارت نفت هیچ واکنش صریحی به این پیشنهاد نداد و در این زمینه ترجیح داده است که سکوت کند. در واقع، تنها واکنش این وزارتخانه، اظهارات سعید خوشرو، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است که نشاندهنده مخالفت ضمنی فروشنده انحصاری نفت کشورمان با این پیشنهاد جهانگیری بود. خوشرو در مصاحبه با سایت عصر ایران در تاریخ 10 تیرماه درباره اخبار منتشره شده درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: «در صورت وجود تقاضای واقعی برای شرکت‌های پالایشی داخلی، حتی اگر توان پالایشی اندکی داشته باشند، نفت خام عرضه می‌کنیم که این نفت خام، مختص مصرف در پالایشگاه‌های داخلی است و کارکرد صادراتی ندارد».

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.