واشنگتن‌پست:

ترامپ از بیم مجادله با نماینده ایران دستورکار جلسه شورای امنیت را تغییر داد

دیپلمات‌های مطلع گفته‌اند یکی از دلایل تغییر دستور کار نشست شورای امنیت برای فاصله گرفتن از تمرکز صرف بر ایران، بیم مقام‌های دولت آمریکا از مجادله رئیس‌جمهور این کشور با نماینده تهران در این نشست بوده است.

هادی نیوز: پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا از بیم آشکار شدن اختلافاتش با متحدان اروپایی در موضوع ایران دستور کار جلسه‌ای در شورای امنیت را از تمرکز صرف بر ایران تغییر داده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در خبری جدید روز سه‌شنبه ضمن تأیید دلیل فوق‌الذکر برای تغییر برنامه شورای امنیت، نگرانی از حضور نماینده ایران در این نشست و مجادله وی با ترامپ را دلیلی دیگر برای تغییر دستور کار این نشست دانسته است.   

واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع دیپلماتیک نوشته دولت ترامپ طرحی که «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت به ریاست ترامپ داده بود را رد کرده است.

هیلی چندی پیش اعلام کرده بود دونالد ترامپ 26 ماه سپتامبر نشستی در شورای امنیت برای بحث درباره «نقض قوانین بین‌المللی توسط ایران و رفتارهای ایران در خاورمیانه» برگزار خواهد کرد. 

از آنجا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر در اختیار ایالات متحده قرار دارد این کشور مشخص‌کننده برنامه‌های این شورا در این ماه خواهد بود.

اما اختصاص دادن کل این جلسه به بحث درباره ایران، با ابراز نگرانی‌های فوری از سوی متحدان آمریکا همراه شد. این کشورها معتقد بودند چنین اقدامی از اختلاف‌های عمیق میان آمریکا، فرانسه و انگلیس بر سر برنامه هسته‌ای ایران پرده برخواهد داشت. 

به نوشته واشنگتن‌پست، سایر مقام‌های آمریکایی هم ابراز نگرانی کردند که منشور سازمان ملل به ایران اجازه خواهد داد در این نشست شرکت کند و به همین دلیل امکان داشت میان ترامپ و نماینده ایران مجادله‌ای جدی ایجاد شود. 

«ریچارد گراون»، از اعضای ارشد دانشگاه سازمان ملل گفت: «این خطر وجود داشت که ترامپ با فرانسه و انگلیس بر سر ایران درگیر مناقشه شود. ترزا می (نخست‌وزیر انگلیس) و امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) چاره‌ای جز دفاع از توافق هسته‌ای در شورا نداشتند.»

دیپلمات‌های مطلع که به شرط عدم افشای نام با روزنامه واشنگتن‌پست کرده‌اند می‌گویند دستور کار این نشست اکنون تغییر کرده و ترامپ به جای ریاست جلسه‌‌ای درباره ایران، اکنون ریاست جلسه‌ای با موضوع منع اشاعه، حکومت مبتنی بر قانون و اصل حاکمیت را بر عهده خواهد داشت. 

این موضوع گسترده که در آن نام هیچ کشوری به صورت متمایز مشخص نشده اعضای شورا را از الزام برای ارسال دعوت به ایران جهت حضور در نشست معاف کرده، ضمن آنکه احتمالاً محل اختلاف میان کشورهای غربی نخواهد بود. 

علاوه بر نگرانی‌های متحدان آمریکا، روسیه هم با برگزاری جلسه‌ای در شورای امنیت که در آن یک کشور متمایز شده بود، مخالفت کرده و از آن ابراز نگرانی کرده بود.

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.