راشا تودی بررسی کرد:

درباره زرادخانه هسته‌ای مخفی اسرائیل چه می‌دانیم؟ /تل‌آویو چند بمب اتم دارد؟

راشا تودی در گزارشی تصریح کرد رژیم صهیونیستی ایران را به داشتن تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند، اما هرگز درباره بمب‌های اتمی مخفی خود شفاف‌سازی نمی‌کند.

هادی نیوز: راشا تودی در گزارشی نوشتبنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در جریان سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به داشتن تأسیسات هسته ای مخفی متهم کرد. این گزارش می افزاید در حالی که بی بی (نتانیاهو) انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته است، بیایید به بررسی برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفیانه اسرائیل بپردازیم.

در ادامه این گزارش آمده است نتانیاهو پنج شنبه گذشته در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چند تصویر ماهواره ای را به حاضران در سالن نشان داد و مدعی شد این تصاویر مربوط به تأسیساتی در ایران هستند که در آنها مواد موردنیاز برای ساخت تسلیحات هسته ای نگهداری می شوند. پس از طرح این ادعاها، مدت زمان زیادی طول نکشید تا ایران به آنها واکنش نشان دهد. تهران می گوید اسرائیل بهتر است درباره برنامه تسلیحات هسته‌ ای اعلام نشده خود سخن بگوید. 

در ادامه گزارش راشا تودی آمده است به نظر می آید ایران در این باره حق دارد. در حالی که اسرائیل هرگز درباره بمب‌های اتمی که در اختیار دارد شفاف سازی نمی کند –و گزارش ها درباره وجود این بمب ها را رد و یا تأیید نمی کند– آیا این [رژیم] صلاحیت دارد انگشت اتهام را در این باره به سوی دیگران نشانه برود؟

 این گزارش به توییت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به گزافه گویی های نتانیاهو اشاره کرده است که نوشته بود: «هیچ شعبده بازی و تردستی هرگز نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم دارنده یک برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفیانه و اعلام‌نشده و از جمله زرادخانه‌ای واقعی از سلاح‌های اتمی است. زمان آن رسیده است که اسرائیل زبان به اعتراف گشوده و برنامه تسلیحات هسته‌ای غیر قانونی‌اش را به روی بازرسان بین‌المللی باز کند». گزارشگر راشا تودی سپس خواسته ایران برای شفاف سازی درباره تسلیحات هسته ای اسرائیل را عادلانه توصیف می کند و می افزاید اسرائیل «سیاست ابهام هسته‌ای» را دنبال می کند و هرگز داشتن برنامه تسلیحات هسته ای و یا در اختیار داشتن زرادخانه اتمی را تأیید یا رد نمی کند. گزارشگر راشا تودی در ادامه برای اثبات این نکته، گفتگوی نتانیاهو را با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا پخش می کند. مجری برنامه خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید: یک سؤال از شما دارم که جوابش «بله» یا «خیر» است. آیا اسرائیل برنامه تسلیحات هسته ای و یا بمب های اتمی دارد؟ بله یا خیر؟ نتانیاهو آشکارا از پاسخ دادن به این پرسش طفره می رود و مدعی می شود اسرائیل نخستین [رژیمی] نخواهد بود که از این تسلیحات استفاده خواهد کرد و تاکنون هم از این تسلیحات استفاده نکرده است.

گزارشگر راشا تودی در ادامه می افزاید چیزی که در واقع درباره برنامه هسته ای اسرائیل می دانیم این است که:

- اسرائیل تاکنون پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) را امضا نکرده است. تنها 5 کشور در جهان این پیمان را امضا نکرده اند. 

- آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی تصریح کرده است که اسرائیل نخستین بمب اتمی خود را تقریبا نیم قرن پیش تولید کرده است.

در ادامه گزارش راشا تودی یک فایل ویدئویی از جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا (در فاصله میان سال های 1977 تا 1981 میلادی) پخش می شود. کارتر در این ویدئو که  برای آوریل سال 2014 میلادی است، اذعان می کند اسرائیل بیش از 300 بمب اتمی دارد، اما کسی به درستی از تعداد دقیق این بمب ها اطلاعی ندارد. 

گزارشگر آر تی در ادامه می افزاید «مردخای وانونو»، تکنسین هسته‌ای که سابقاً در نیروگاه اتمی دیمونا در سرزمین های اشغالی کار می کرد، سال 1986 میلادی (در گفتگو با هفته نامه انگلیسی ساندی تایمز) به افشاگری درباره برنامه تسلیحاتی مخفی تل آویو پرداخت. وانونو محل و جزئیات تأسیسات هسته ای مخفیانه اسرائیل را به همراه تصاویری از اتاق کنترل و اطلاعاتی درباره اینکه تل آیو چطور کلاهک های هسته ای را در مخزنی که در اعماق زمین و در یک سایت 6 طبقه ای در زیر زمین قرار دارد، مونتاژ می کند، فاش کرد. پس از آن بود که جاسوس های اسرائیلی این افشاگر صهیونیست را در شهر رم ایتالیا ربوده و به سرزمین های اشغالی بازگرداندند. وانونو به اتهام خیانت، جاسوسی و تلاش برای به آسیب رساندن به امنیت اسرائیل به زندان محکوم شد. او به مدت 11 سال در سلول انفرادی بوده است. 

در ادامه گزارش راشا تودی یک فایل ویدئویی از افشاگری های وانونو پخش می شود. وانونو در این ویدئو فاش می کند که: همه می دانند اسرائیل 200 بمب دارد؛ بمب های هیدروژنی، بمب های نیتروژنی؛ اوباما می داند، سیا می داند، آمریکا می داند، اروپا می داند، همه می دانند.

گزارشگر راشا تودی در ادامه می افزاید خواسته ایران مبنی بر اینکه اسرائیل باید درباره راز «کوچک» رادیواکتیوی خود شفاف سازی کند، منطقی به نظر می آید. او سپس به اشاره به اینکه هیچ کس به طور دقیق درباره ابعاد برنامه هسته ای اسرائیل چیزی نمی داند، می افزاید نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به تهدید دیگر کشورها ادامه می دهد. این گزارشگر می افزاید نتانیاهو به تازگی در جریان مراسمی در حالی که مقابل یکی از آزمایشگاه های تسلیحات هسته ای -(به ادعای تل آویو) مرکز تحقیقاتی ایستاده بود- اظهاراتی تهدیدآمیز را بیان کرد.

نتانیاهو در سخنانی در مراسم نامگذاری تأسیسات هسته‌ای اسرائیل به نام «شیمون پرز»، هشدار داد که تهدیدات خارجی علیه این کشور با واکنش متقابل مواجه خواهد شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون نام بردن از کشور خاصی، گفت: «هر کسی که تهدید کند اسرائیل را نابود خواهد کرد باید بداند که همین سرنوشت را برای خود رقم می‌زند، و باید بداند که هرگز به هدف خود نخواهد رسید».

در ادامه این گزارش نیز ویدئویی از یک کارشناس سیاسی دیگر پخش می شود که با اشاره به شوی مضحک نتانیاهو علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل می گوید نتانیاهو که بیش از هر کس دیگری در دنیا مسئول اصلی عدم وجود روند صلح خاورمیانه است، به جای آنکه به این موضوع مهم در سازمان ملل بپردازد،  تنها بر موضوع ایران تمرکز می کند و در تلاش برای ارائه تصویری ناخوشایند و شیطانی از این کشور است. این کارشناس سیاسی افزود اینگونه اقدامات نخست وزیر اسرائیل دیگر خریداری ندارد و شاهد آن بودیم که واکنش حاضران در نشست مجمع عمومی به اتهامات نتانیاهو علیه ایران، «سکوت» محض بود.

باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.