خاطرات سرلشکر صفوی رونمایی شد

جلد نخست کتاب تاریخ شفاهی سرلشکر سیدیحیی صفوی با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» رونمایی شد.

هادي نيوز: سرلشکر صفوی  در مراسم رونمایی کتاب «از سنندج تا خرمشهر» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سخنانی با اشاره به اینکه چه رابطه‌ای بین سنندج و خرمشهر است، یادآور شد: رابطه‌ای که می‌توان در رابطه با این دو شهر نام برد، «مظلومیت» مردم آنها است. هر دو شهر مورد ظلم و ستم دشمن قرار گرفتند. در سنندج نیروهای ضد انقلاب و کومله و دموکرات فعال بودند و به قتل و غارت مردم می‌پرداختند.

وی افزود: ماجرای خرمشهر را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول حمله گروهک‌های ضد انقلاب، دوره دوم از سقوط پاوه تا قائله حزب دموکرات که شهید چمران حماسه‌ساز آنجا شد و از اردیبهشت تا شهریورماه ۵۹ که کتاب بنده این دوره از تاریخ جنگ را شامل می‌شود. ما توانستیم در جنگی که ۲۳ شبانه‌روز طول کشید، شهر سنندج را از دست ضد انقلاب آزاد کنیم. مردم خواستار آرامش و امنیت در آنجا بودند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: ما تا قبل از آغاز جنگ در خرمشهر ۵۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کردیم که نیمی از آنها به شهر سنندج اختصاص دارد. در رابطه با خرمشهر هم باید بگویم صدام برای سقوط خرمشهر دو گردان نیرو و ۴۸ ساعت زمان در نظر گرفته بود تا مسافتی حدودا ۱۵ کیلومتری را پیش‌روی کند اما مدافعان خرمشهر توانستند ۳۴ شبانه‌روز مانع پیشروی آنها شوند. خرمشهر در مدتی که اشغال شده بود، مانند شهر ارواح بود و بیشتر ساختمان‌های آن نیز از میان رفته بود.

عنوان

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با این پرسش که چه کسی به گروهک‌های ضد انقلاب خط می‌داد، یادآور شد: در آستانه روز ۱۳ آبان ماه هستیم. آمریکا از روز ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا سرنگونی شاه به مدت ۲۵ سال بر ایران تسلط داشت و هر جنایتی که توانست انجام داد و پس از آن وقایعی همچون طبس، تحریک صدام و تحریم‌ها را در پیش گرفت. باید بگویم بیش از ۶۵ سال است که آمریکا ملت ایران را تحت ظلم و فشار خود قرار داده است. حتی آمریکا به طور ضمنی از صدام به صورت دوپهلو برای حمله به کویت دفاع کرد.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: آمریکا در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی هر چه توان داشته‌اند را برای مقابله با ایران در نظر گرفته‌اند اما شکست خورده‌اند. آنها در جنگ تحمیلی، تحریم‌ها، سوریه و خلیج فارس نیز شکست خواهند خورد. قدرت آنها رو به افول است. چرا که ملت‌ها انقلاب ایران را الگوی خود قرار داده‌اند و می‌دانند که با مقاومت می‌توانند خودشان سرنوشت خود را به دست بگیرند. آمریکا دیگر نمی‌تواند بر ایران سلطه داشته باشد.

در بخش دیگر این مراسم علی دارابی  معاون سازمان صدا و سیما در سخنانی در رابطه با ویژگی‌های تاریخ شفاهی بیان کرد: تاریخ شفاهی مقدمه‌ای برای تاریخ مکتوب است و راه میانبری برای نشر اسنادی که طبقه‌بندی اطلاعاتی دارند. همچنین به مخاطبان امکان نقد و بررسی آثار را می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مصاحبه‌گرهای چنین آثاری افراد هستند که به زوایای مختلف مطالب را از گوینده استخراج می‌کنند. تاریخ شفاهی پلی برای اتصال نسل‌ها به یکدیگر است و می‌تواند به تعریف  و توصیف زمانه حاکم بپردازد. تاریخ شفاهی عاملی برای جلوگیری از تحریف وقایع توسط مقرضان و بیگانگان است.

همچنین سردار نایینی- رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس- یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او در سخنانی یادآور شد: تاریخ شفاهی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این بین تاریخ شفاهی فرماندهان ما نیز منابع پژوهشی مهمی در زمینه تاریخ دفاع مقدس هستند. چرا که فرماندهان در سطوح مختلف به ایفای نقش پرداخته‌اند.

وی گفت:  همواره فرماندهان در دوران دفاع مقدس با سبک مدیریت و مکتب دفاعی خود منشا تحول بوده‌اند و تاریخ شفاهی نیز که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فعال شده‌ است، مکمل تاریخ‌نگاری مکتوب است. ما در این راستا به زحمت توانستیم فرماندهان را متقاعد کنیم تا صحبت کنند چرا که آنها تصور کنند اجر زحماتشان زیر سوال برود. ضمن اینکه ما در حال توسعه نشر آثار در حوزه تاریخ شفاهی هستیم و در یک سال اخیر در هفته ۲۰ تا ۲۵ مورد حضور فرماندهان را مرکز داریم و ۲۵۰ پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان در نظر گرفته‌ایم.

سردار نایینی ادامه داد: ۳۰ مورد از این ۲۵۰ کتاب اثر فاخر خواهند بود. کتاب نخست تاریخ شفاهی سرلشکر سیدیحیی صفوی نیز حاصل ۲۵ جلسه گفت و گو است که از بهمن ماه سال  ۹۲ آغاز شده است. پیام این کتاب شجاعت و بهجت است. ما باید فرهنگ دفاع مقدس را توسعه دهیم و در استمرار آن بکوشیم. چرا که در این صورت در برابر دشمنان نگران نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: یکی از اقدامات ارزشمند برای ثبت و ضبط وقایع دفاع مقدس تاریخ شفاهی است. حفظ این تاریخ برای ما ارزشمند است چرا که به واسطه آن توانستیم توفیقات مختلفی در عرصه‌های علمی و سیاسی داشته باشیم. همچنین برای ما امنیت آفرید و یک مکتب فکری- راهبردی را برایمان رقم زد.

وی یادآور شد: تا پایان امسال هفت عنوان کتاب به چاپ خواهیم رساند. تاکنون ۳۰۰۰ جلسه به مدت ۶۰۰۰ ساعت مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی با فرماندهان و پیشکسوتان دوره دفاع مقدس داشته‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.