جهانگیری:

برای مقابله با تحریم‎های جدید برنامه داریم/نیازمند کمک همه مردم هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان "برای مقابله با تحریم های جدید برنامه داریم و پیش بینی ها انجام شده است"، گفت: مردم صاحبان اصلی کشور هستند و عبور از این شرایط سخت جز با همکاری مردم امکان‌پذیر نیست. ما نیازمند همکاری و مشارکت مردم هستیم.

هادي نيوز: اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروز آخرین حلقه نمایش آقای ترامپ در آمریکا به صحنه نمایش آمد اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا شب گذشته لیست جدیدی از تحریم‌ها را برضد ایران اعلام کرد اما اینکه مسائل و شرایط به چه‌سمتی خواهد رفت حتماً برای مسئولین کشور حائز اهمیت است و ما باید به‌دقت اوضاع را بررسی کنیم و تصمیم‌گیری مناسب انجام داده و در زمان مقرر اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه "به‌اعتقاد من در این دوره حیاتی دولت باید با مردم صادقانه صحبت کند" افزود: مردم صاحبان اصلی کشور هستند و عبور از این شرایط سخت جز با همکاری مردم امکان‌پذیر نیست. ما نیازمند همکاری و مشارکت مردم هستیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر باید شرایط به‌طور دقیق به مردم گفته شود اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند بلکه باید بخشی از نگرانی‌ها را در خود سیستم نگه داشته و برای آنها تدبیر مناسبی را اعمال نماید.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مردم کشور شرایط سختی را در سالهای گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند گفت: با اعلام وضعیت کشور ضمن صادق بودن دولت با مردم حتماً مشارکت جدی نیز برای حل مشکلات ایجاد خواهد شد. تجربه ثابت کرده مردم از هیچ فداکاری برای رفع مشکلات کشور دریغ نخواهند کرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر آمریکا با تمام توان و ظرفیت خود وارد میدان تحریم علیه ملت ایران شده است، افزود: نکته اینجاست آنها در دور جدید تحریم‌ها منزوی و تنها هستند به‌نحوی که به‌جز رژیم اشغالگر فلسطین و چند کشور دیگر حمایت جدی از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از سوی دیگر کشورها انجام نشده است. باید بگویم در این نمایش ایران پیروز شده است، چرا که آنها علیه ما وارد جنگ شده‌اند اما از طرق دیگر خود منزوی و تنها مانده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در دور قبلی تحریم‌ها آمریکا همکاری اتحادیه اروپا و شورای امنیت را با خود داشت اما در این دور آنها موافق اعمال تحریم‌ها نبوده و به‌نوعی علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا اعتراض کردند. امروز کشورها احساس می‌کنند استقلال سیاسی و اقتصادی آنها تحقیر شده و موضوعات آنها همه تحت تأثیر آمریکا قرار گرفته است.

جهانگیری در ادامه صحبتهای خود با تأکید بر اینکه آمریکا می‌خواهد استقلال سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده و همه را تابع خود کند اظهار داشت: ما امیدواریم در این شرایط سخت با استفاده از تجربیات گذشته به مقابله با سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا بپردازیم. همه معتقدند این تحریم‌های جدید غیراخلاقی و ظالمانه بوده و علیه ملت و کودکان ایران است. اصولاً در تحریم‌ها اقشار ضعیف با فشار زیادی روبه‌رو شده و بیش از همه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: باید اداره موفق کشور در دستور کار دولت قرار گیرد تا بتوانیم اقتصاد کشور را خوب اداره کنیم. باید بتوانیم شاخصهای اقتصادی کشور را مثبت نگه داشته و اقتصاد را سرپا نگه داریم. امروز اداره اقتصادی کشور یک مسئولیت بزرگ ملی است که علاوه بر دولت بر دوش آحاد مردم ایران است.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز اینکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند این بار مسئولیت را انجام دهد گفت: باید عزم ملی نیز کنار دولت برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی به‌وجود آید. البته این موضوع دور از دسترس نیست و به‌طور حتم در این مسیر موفق خواهیم شد.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد فضای نااطمینانی را در اقتصاد ایران به‌وجود آورد افزود: آنها مدام می‌گفتند که "ما اعتقادی به برجام نداشته و آن را امضا نمی‌کنیم" که همین موضوعات باعث می‌شود همواره ایجاد ناامنی در فضای بین المللی برای مشارکت با طرف ایرانی به‌وجود آید. حتی جالب اینجاست تا جایی که من شنیده‌ام حتی مرگ خاشقچی بی‌ارتباط با کمکهای مالی سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران نبوده است.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدام می‌گفتند "فروش نفت ایران را به صفر می‌رسانیم" اما من باید بگویم ما تا امروز به‌میزان نیاز خود نفت فروخته‌ایم، حتی آمریکایی‌ها با کمک تبلیغات واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند در لیست جدید تحریم‌ها 60 شرکت هواپیمایی و کشتیرانی درج شده است که آنها فکر می‌کنند هرچه این لیست بزرگتر باشد به برنامه‌های خود بهتر خواهند رسید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تماس‌های دیشب خود با مدیران شرکتهایی که در لیست جدید تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، گفت: من با تعدادی از این مدیران صحبت کردم بخشی از آنها اعلام می‌کردند که پیش‌بینی آنها از تحریم‌ها بیشتر بوده و تحریم‌های جدید اعمالی برای آنها قابل حل است تعدادی دیگر نیز می‌گفتند "این تحریم‌ها با پیش‌بینی‌های ما مطابقت داشته و برنامه‌ریزی‌ها برای حل‌ آنها را به‌کار گرفتیم"، فقط یک مورد بود که تحریم‌های جدید بیش از پیش‌بینی‌های ما بوده که ما برای حل مشکل این بخش نیز در حال اجرای برنامه‌های مناسب هستیم.

جهانگیری با ابراز اینکه "من نمی‌توانم دروغ بگویم تحریم‌ها اثری بر کشور ندارد"، گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اثرات تحریم بر اقتصاد کشور کاهش پیدا کند. من امروز از تمام صنعتگران کشور خواهش می‌کنم تا با همکاری یکدیگر چرخه تولید را توسعه داده و تولید کالا را افزایش دهند.

تسنيم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.