نگاهی به آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیای آمریکا

اینجا کسی تصویر جهنمی از میهنش منتشر نمی‌کند!

این روزها سالگرد زلزله کرمانشاه است. وقتی عملکرد رسانه‌های ایرانی را در زلزله (و نیز پلاسکو و...) با عملکرد رسانه‌های آمریکایی در آتش‌سوزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که رسانه‌های غربی به مراتب نسبت به رسانه‌های داخلی مسئولیت پذیرتر و متعهدتر بوده و خیلی بیش از ما به آرامش ذهنی و روانی مخاطب توجه دارند.

های نیوز: خبر آمده که آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیای آمریکا از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 36 هزار هکتار را سوزانده، حدود هفت هزار ساختمان را ویران کرده و بیش از 31 کشته و صدها مصدوم و مفقود، صدها هزار بی‌خانمان و همچنین میلیاردها دلار خسارت به دنبال داشته است. البته تا به حال فقط پنج درصد این آتش‌سوزی مهار شده است.

کنجکاو شدم که رسانه‌های آمریکایی چگونه این واقعه را پوشش داده‌اند. سری به پرمخاطب‌ترین #مطبوعات_آمریکا زدم (یو.اس.ای.تودی، نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، وال‌استریت، لوس‌آنجلس‌تایمز) و تیترها و تصاویرشان را از این رویداد بررسی کردم و به چند نتیجه رسیدم:

اولاً فاجعه‌ای با این شدت لزوماً خبر اول این رسانه‌ها نیست و همه توان رسانه صرف پرداختن به این موضوع و به تبع آن درگیر کردن مخاطب با حادثه نشده است.

ثانیاً اظهار نظر مقامات محلی برجسته شده و تلاش شده به حل کردن مسئله و کم کردن تبعات آن کمک شود.

ثالثاً مطلقاً تصاویر دلخراش مثل اجساد قربانیان یا لاشه حیوانات و حتی شیون‌های شدید یا مطالبی برای ناامید کردن مردم دیده نمی‌شود.

رابعاً علاوه بر پوشش خبری خسارت‌های حادثه، به ابعاد دیگر آن بویژه خبرهایی که می‌تواند از تلخی ماجرا کم کند، نیز پرداخته شده است مثلاَ در تصاویر منتشره موارد زیر به چشم می‌خورد:

 یک آتش‌نشان در حال نجات چند گربه

کمک مامور امداد به سالمندان

 آتش‌نشان در حال خاموش کردن آتش

پرچم برافراشته آمریکا

 خطرپذیری ماموران آتش‌نشانی در حادثه

حضور نیروهای پلیس در محل حادثه و کمک آنها به مردم

 ماشین آتش‌نشانی در حال حرکت و ارائه خدمات

حضور سگهای مخصوص برای کمک

 استفاده از هلی‌کوپتر و... برای خاموش کردن آتش
 
 
این روزها سالگرد زلزله کرمانشاه است. وقتی عملکرد رسانه‌های ایرانی را در زلزله (و نیز پلاسکو و...) با عملکرد رسانه‌های آمریکایی در آتش‌سوزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که رسانه‌های غربی به مراتب نسبت به رسانه‌های داخلی مسئولیت پذیرتر و متعهدتر بوده و خیلی بیش از ما به آرامش ذهنی و روانی مخاطب توجه دارند.

آنها در شدیدترین حوادث هم تصویری جهنمی از میهن خود منعکس نمی‌کنند و در عوض ما برای جهنم نشان دادن کشورمان و تحقیر و تمسخر توان داخل مسابقه می‌گذاریم. یادمان نرفته که بخش اعظم تصاویر منتشره از زلزله، شیون و ناله و سرما و عدم رسیدگی و خرابی و بی‌توجهی و اجساد جان‌‍باختگان بود. بی‌تردید غرق کردن مخاطب در پیام‌های منفی عواقب جبران‌ناپذیری درپی خواهد داشت.

باور کنیم که نه آنجا بهشت است و نه اینجا جهنم.

جوان آ‌نلاین

اینجا بخشی از این تصاویر منتشر شده را  ببینید

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.