سناریوی جدید: عادی‌سازی روابط در بستر رویدادهای بین‌المللی

.

روند تطبیع یا همان عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، اگرچه رو به جلو است اما هم‌چنان، برخی دولت‌های عرب از اقدامات بی‌پروایانه‌ای که آن‌ها را در معرض اعتراضات گسترده قرار دهد، پرهیز می‌کنند. به همین دلیل، کشورهایی مثل بحرین، امارات و عربستان در شرایط کنونی، توان اقدامی دوجانبه با اسرائیل در سطحی که عمان چندی پیش انجام داد را دارا نیستند و به هر دلیلی آن را به مصلحت نمی‌دانند. لذا دیدارهای دوجانبه، یا پنهانی صورت می‌گیرد و خبر آن بعدها به صورت مهندسی‌شده به رسانه‌ها نشت پیدا می‌کند و یا این‌که در سطوحی پائین‌تر و علنی انجام می‌شود.

این محدودیت اما باعث نمی‌شود تا کشورهای عربی روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف سازند. آن‌ها هم‌چنان در حال حساسیت‌زدایی از این روند هستند تا بتوانند به گام آخر برسند. یکی از رویدادهایی که می‌تواند این عادی‌سازی را با حساسیت کمتری پیش برد، میزبانی از رویدادهای بین‌المللی است. البته قطعا اعراب اهداف متعددی از این میزبانی‌ها دارند اما یکی از این اهداف، احتمالا عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

رویدادهای بین‌المللی می‌توانند در حوزه‌های ورزشی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... باشند. به‌عنوان مثال، برگزار مسابقات جهانی جودو در امارات متحده عربی، باعث شد تا وزیر ورزش رژیم صهیونیستی به ابوظبی سفر کند. از سوی دیگر، بحرین به طور رسمی از «ایلی کوهین» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی برای شرکت در کنفرانس جهانی فنآوری و ابتکار که قرار است به همت بانک جهانی و با مشارکت وزرای کشورهای در حال رشد در بحرین برگزار شود، دعوت کرده است. 

کشورهای عربی سالانه میزبان برخی رویدادهای بین‌المللی هستند و با بهانه‌هایی چون نقش میزبان و ضرورت عدم تحدید اعضای سازمان ملل و ...،  عملا از رژیم صهیونیستی میزبانی می‌کنند. این میزبانی، به اندازه‌ی اقدامات دوجانبه با اسرائیل، برای آن‌ها هزینه‌زا نیست اما می‌تواند روند عادی‌سازی را هم پیش برد. طبیعی است که اسرائیل نیز با آغوش باز از این رویدادها استقبال می‌کند.

meyar.pb@ سروش
eitaa.com/meyarpb 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.