روایت سردار شریعتی از آزادسازی بستان

مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد عملیات طریق‌القدس که به آزادسازی بستان منجر شد با حضور جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

هادی نیوز: در این مراسم، سردار امین شریعتی در سخنانی با اشاره به تصمیم دشمن مبنی بر حمله به ایران توضیح داد: در ابتدای جنگ نیروهای بعثی عراق از سه محور شمال خوزستان، دشت آزادگان و پادگان حمید به کشورمان حمله کردند. آنچه مشهود بود تلاش اصلی نیروهای بعثی، دقیقا بر محور چزابه و بستان تمرکز داشت.

وی ادامه داد: با عبور و پیش روی از این محور دشمن به راحتی می‌توانست تا مرکز استان خوزستان بیاید. در آن شرایط عملیات‌هایی همچون غیور اصلی، انجام شد که توانستیم افتخارآفرینی کنیم. شرایط بسیار سخت و فضای سنگین سیاسی مملو از ناامیدی در جبهه‌ها حاکم بود چرا که ارتش نیز چندین بار در غرب دزفول و آبادان و هویزه عملیات‌هایی انجام داده بود که با عدم الفتح روبرو شده بود. همچنین فاصله‌ی شدیدی بین نیروهای سپاه و بسیج و ارتش ایجاد شده بود. بدترین شبی که در طول تاریخ عمرم داشتم شب عقب نشینی از هویزه بود. دشمن از آنجا که می‌دانست سوسنگرد محوری است که تمام نیروها برای عقب‌نشینی باید از آنجا عبور کند با توپ و خمپاره منطقه را زیر آتش خود داشت.فلش اصلی دشمن ابتدا محور سوسنگرد بود که همین مساله نشان از اهمیت منطقه دارد. ما توانستیم شناسایی‌ها را انجام بدهند و عملیات‌های مختلفی در این منطقه طرح‌ریزی کنیم. من در آن زمان دیده‌بان بودم و به این مساله پی بردم که دشمن از ساعت ۷ و ۳۰ تا ۱۱ که غذا برایشان می‌آید کاری انجام نمی‌دهند و در سنگرهایشان هستند. اما به محض این که هوا رو به تاریکی می‌رفت تا صبح شلیک می‌کردند. از همین رو شب تا روز بیدار بودند و روزها می‌خوابیدند. توانستیم عملیات امام مهدی (ع) را هم انجام دهیم. اگرچه این عملیات محدود بود اما هدف اصلی آن انهدام دشمن بود و توانست استراتژی جنگ را تغییر دهد. پیش و پس از آن عملیات‌هایی همچون غیور اصلی، فرماندهی کل قوا و شهید مدنی هم طراحی  و اجرا شدند.

سردار شریعتی با اشاره به ویژگی‌های عملیات طریق‌القدس یادآور شد: این عملیات پس از عزل بنی‌صدر و عملیات ثامن الائمه طراحی و اجرا شد. شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش شده بود و توانستیم به طور هماهنگ با ارتش عملیات‌هایی انجام بدهیم. برای این عملیات البته برادران ارتشی مخالفت‌هایی داشتند و برای مخالفت‌هایشان نیز استدلال‌هایی می‌آوردند. می‌گفتند یا سراغ خرمشهر برویم یا غرب کرخه. اما منطقه‌ی بستان طوری بود که شناسایی‌ها را انجام داده بودیم و با امکاناتی که داشتیم می‌شد عملیات را مدیریت کرد. از سوی دیگر نیروها نیز نیاز به به ماندن در منطقه نداشتند و می‌شد پس از عملیات آنها را جابجا کرد. در نهایت عملیات طریق‌القدس به اجرا درآمد.

وی یاد آور شد: در این عملیات سپاه توانست تیپ‌های خود را سازماندهی کند و تشکیل بدهد. قرارگاه کربلا ایجاد شد و میان ارتش و سپاه نیز ستاد راهبردی مشترک تشکیل دادیم. تیپ‌های عاشورا، ۲۵ کربلا و امام حسین (ع) نیز در این عملیات شکل گرفت. نکته‌ای که باید یادآور شوم روزی که باید عملیات می‌کردیم بنا به تصمیم فرماندهان عملیات دو شب به تاخیر افتاد و در روزی که عملیات را انجام دادیم باران بسیار شدیدی گرفت. ما توانستیم بر دشمن پیروز شویم. یکی از اسرای عراقی تعریف می‌کرد که ما می‌دانستیم شما دو روز قبل تصمیم به اجرای عملیات دارید بنابراین نخوابیدیم و در بلندی‌ها مستقر بودیم تا به محض این که آمدید شما را هدف بگیریم اما پس از این که عملیات را انجام ندادید و باران گرفت ما به سنگرها رفتیم تا استراحت کنیم. این یکی از معجزاتی است که در عملیات شاهدش بودیم.

در بخش دیگر این مراسم آیت‌الله صمدی آملی در سخنانی یادآور شد: شهدا به اندازه‌ای ارج و قرب دارند که حتی بعضی  از آنها از شهدای کربلا هم بالاتر هستند به این دلیل که آنها غیرمستقیم به امام حسین (ع) اقتدا کردند. یکی از اشتباهات دشمنان ما این بود که عراق را برای حمله به ایران تجهیز و تحریک کردند آنها از انگیزه دینی مردم ما نسبت به زیارت عتبات و عالیات بی بخر بودند.

در بخش پایانی این مراسم از چهار عنوان کتاب رونمایی و از تعدادی از خانواده‌ی شهدای مدافع حرم که همسرانشان در  آزاد سازی بستان حضور داشتند تقدیر شد.

ایسنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.