رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

کنفرانس اخیر وحدت اسلامی، قرارگاه محور مقاومت از فلسطین تا یمن بود

آیت‌الله محسن اراکی گفت: ما برای جبهه داخلی در این کنفرانس ایجاد وحدت نکردیم، بلکه وحدت جبهه داخلی را برای جهان به نمایش گذاشتیم.

هادی نیوز: آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جلسه‌ای که در جمع فعالان رسانه‌ای و به منظور بررسی آثار، دستاوردها و آسیب‌های سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی تشکیل شده بود به بیان توضیحاتی درباره سطح مدعوین، میزان اثرگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تصمیمات اخذ شده در این کنفرانس پرداخت.

کنفرانس امسال طرح‌های ترامپ را به هم ریخت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ابتدای این جلسه اظهار داشت؛ در شرایطی که دشمن گمان می‌برد با تحریم همه‌جانبه و به تعبیر خودش سخت‌ترین تحریم تاریخ توانسته است جمهوری اسلامی را در انزوا قرار دهد، شاهد آن بودیم که چگونه صدها شخصیت درجه‌یک از حدود یکصد کشور جهان در این کنفرانس حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه عقبه حدود چهارصد شخصیت خارجی حاضر در کنفرانس، عقبه بسیار گسترده‌ای است، تاکید کرد؛ هر شخصیتی که اینجا شرکت کرده است صدها هزار، بلکه میلیون‌ها انسان طرفدار و هم‌فکر دارد که می‌تواند نماینده آن‌ها باشد.

برخی میهمانان کنفرانس، تهدید یا ترور شدند!

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که تعداد زیادی از دعوت‌شدگان ما را آمریکا -و کشورهای دیگر با محوریت آمریکا- از شرکت در کنفرانس ممانعت کردند، یادآور شد؛ یکی از میهمانان، از شخصیت‌های بسیار برجسته جهان اسلام بود که بنا بود از راه ترکیه وارد ایران شود، اما در ترکیه به او پیام دادند که اگر در این کنفرانس شرکت کنی با تو برخورد خواهیم کرد. او هم با ما تماس گرفت و از شرکت در کنفرانس عذر خواست.

وی افزود: دشمن آنجا هم که نتوانست مانع بشود، به ترور دست زد. آقای سمیع الحق این شخصیت بزرگ پاکستانی که از برجسته‌ترین شخصیت‌های پاکستانی و رهبر بسیاری از جریانات مذهبی و سیاسی پاکستان است، دعوت‌شده ما بود و آماده‌شده بود که در کنفرانس شرکت کند اما دو سه روز قبل از کنفرانس ایشان را ترور کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب درباره شخصیت‌های موثری که در این مسیر ترور شده‌اند، گفت: در خلال کنفرانس اعلام کردیم نام بسیاری از شخصیت‌های تقریبی را که به‌وسیله دست‌های تکفیری ترور شدند؛ برای مثال علامه بوتی از شخصیت‌های تقریبی بود که به‌وسیله دشمن ترور شد، مرحوم سید محمد باقر حکیم رضوان الله تعالی علیه از اعضای شورای عالی تقریب ما بود که ترور شدند.

خانواده شهدای راهپیمایی بازگشت تحت حمایت قرار خواهند گرفت

آیت الله اراکی با اشاره به تصمیمات مختلفی که در این کنفرانس گرفته شده است، بیان داشت: تصمیم گرفته شد به شهدای راهپیمایی بازگشت فلسطین کمک شود و مقرر شد که جمهوری اسلامی شهدای مسیرة العودة را یا همین راهپیمایی بازگشت و خانواده‌های این شهدا را و آسیب‌دیدگان این راهپیمایی عظیم را تحت پوشش قرار دهد.

وی در همین رابطه گفت: همچنین اعلام شد که رسانه تقریب آغاز به کار کند؛ رسانه‌ای که هدف از تأسیس این رسانه گسترش گفتمان تقریب است.

وی افزود: با حضور پررنگ همه گروه‌های فلسطینی در کنفرانس و با سخنرانی آقای هنیه در افتتاحیه کنفرانس و با این کار که بیانیه کنفرانس را یکی از شخصیت‌های برجسته فلسطینی خواند، یک تودهنی محکم به ترامپ و طراحان طرح شوم معامله قرن زده شد.

کنفرانس امسال، قرارگاه محور مقاومت از فلسطین تا یمن

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب با بیان این مطلب که اثر مهم کنفرانس امسال نشان دادن یکدستی همه محور مقاومت بود، خاطرنشان کرد: اگر دشمن در طول سال‌های قبل بین حماس و سوریه، بین حماس و حزب‌الله، بین حماس و ایران و بین بعضی از جبهه‌های مقاومت فلسطینی با یکدیگر توانست فاصله‌ای بیندازد این فاصله‌ها کاملا برداشته شده است، بطور مثال برای اولین بار بود که یک شخصیت فلسطینی برجسته مانند آقای اسامة حمدان یک بیانه‌ای را می‌خواند که در آن بیانه اعلام پشتیبانی از مردم یمن و از مقاومت یمن بود.

وی در همین رابطه افزود: همچنین خانواده‌های شهدای مقاومت در نقاط مختلف محور مقاومت حضور پررنگی داشتند، مانند خانواده پرستار شهید رزان نجار فلسطینی و حضور فرزند شهید مغنیه در هیئت رئیسه اختتامیه کنفرانس.

حضور سلایق مختلف سیاسی داخلی، نشان موفقیت کنفرانس امسال

آیت الله اراکی نمایش وحدت داخلی را اثر برجسته‌ی دیگر کنفرانس امسال دانسته و اظهار داشت: ما برای جبهه داخلی در این کنفرانس ایجاد وحدت نکردیم بلکه این وحدت جبهه داخلی را برای جهان به نمایش گذاشتیم که در داخل بحمد الله همه جریان‌های سیاسی ما در اصول انقلاب، در جبهه مقاومت و در مسئله وحدت همه یکدست‌ و یکدل هستند. شخصیت‌های محتلف با سلایق مختلف حضور داشتند، آقایان رئیسی، جلیلی، هاشمی و دیگر عزیزان.

نهادهای تقریبی ایجادشده منشا اثر در اقصی نقاط عالم

وی در پاسخ به این شبهه که بسیاری از کارهای کنفرانس تکرار مکررات بوده است به تعدادی از فعالیت‌های اصلی این کنفرانس‌ها اشاره کرده و گفت: کار اول تشکیل اتحادیه‌های جهانی در کشورها مختلف از شخصیت‌های برجسته همان کشورها بوده است، باید اولاً افراد را جمع کرده و قانعشان کنید و فایده چنین اتحادیه‌ای را برایشان تبیین کنید، این‌ها همه شخصیت‌های برجسته فرهیخته هستند، این‌ها را دورهم قرار داده و وادار کنید که بیایند اساسنامه تأسیس و تدوین کنند. تا این اساسنامه رسمیت پیدا کند و بعد این‌ها شروع به فعالیت کنند و بعد خودشان هم پیشنهاد دهند. ما الآن در حقیقت مجمع تقریب را به ده‌ها مجمع تقریبی در سراسر جهان تبدیل کرده‌ایم.

آیت الله اراکی درباره تاثیرات این اتحادیه‌ها یادآور شد: بعنوان نمونه در برخی کشورهای شرق آسیا کار به جایی رسید که بنا شد در پارلمان قانونی تصویب شود تحت عنوان ممنوعیت اظهار تشیع، که با زخمات طولانی این اتحادیه‌ها اکنون در همان پارلمان نماینده رسمی شیعه دارسم و همچنین شعبه دانشگاه تاسیس کرده‌ایم. ‌

از دولت انتظار همکاری و مشارکت بیشتر داریم

وی ادر ادامه گفت: کار دیگر اینکه ما ایجاد فضای متناسب با وحدت می‌کنیم. اینکه صدها شخصیت بزرگ جهان اسلام گرد هم بیایند و بعد ازاینجا به کشورهای خودشان بروند اندیشه‌های که اینجا مطرح‌شده، پروژه‌هایی که اینجا مطرح‌شده پیشنهادهایی که مطرح‌شده در آنجا منتقل و منعکس کنند، کار بزرگی است.

آیت الله اراکی در توضیح فعالیت‌های موثر کنفرانس وحدت تشریح کرد: کار مهم دیگر این است که شخصیت‌های مؤثر را کنار هم جمع می‌کنیم و این‌ها می‌آیند و با همدیگر همکاری می‌کنند. قبلا گفتیم که مسئولین دولتی ما می‌توانند حتی در عرصه اقتصادی از کنفرانس وحدت استفاده کنند، ما در کنفرانس وحدت می‌توانیم بسیاری از سران اثرگزار در اقتصاد دنیا، در اقتصاد جهان اسلام را جمع کنیم و اینجا بیایند و شما بیایید و طرح‌های همکاری، طرح‌های بهره‌برداری از امکاناتشان، طرح‌های سرمایه‌گذاری را به آن‌ها ارائه دهید.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که امسال انجام شد تشکیل یک کمیسیون اقتصادی بود گفت: البته چون هنوز ما چراغ سبزی از مسئولین اقتصادی کشور برای استفاده از این ظرفیت دریافت نکرده بودیم این کار در یک حد محدودی انجام گرفت.

مجمع تقریب جریان‌های ضدوحدت را منزوی کرد

آیت الله اراکی فعالیت موثر دیگر مجمع و کنفرانس را به انزوا کشاندن جریان‌های ضد وحدت دانست و در این رابطه گفت: کاری که مجمع تقریب در جلوگیری از گسترش روند ضد تقریبی در جهان تشیع انجام داد، بی نظیر بود، در عراق، در خلیج و در نقاط مختلف از ما به همین دلیل قدردانی و تشکر شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در جواب پرسشی دیگر پیرامون تشکیل این کنفرانس در کشورهای دیگر تصریح کرد: در بغداد در طول دو سال اخیر چند کنفرانس بزرگ وحدت تشکیل داده‌ایم. در سوریه کنفرانس‌های متعدد بزرگ وحدت تشکیل دادیم. در لبنان، تونس، الجزایر، حتی در مصر با اینکه ما نمی‌توانستیم حضور پیدا کنیم، گروه‌هایی که با ما همکاری می‌کردند را قانع کردیم در مصر کنفرانس وحدت تشکیل دهند. در حقیقت اگر ادعا کنم که ما توانستیم یک فضای گفتمانی وسیعی در جهان اسلام در مسیر وحدت به وجود بیاوریم، مبالغه و اغراق نیست.

حکام تفرقه‌گرا تاثیرگزاری خود را از دست داده‌اند

آیت الله اراکی در پایان تاکید کرد: حضور جریان‌های مختلف مقاومت حقیقتا جریان تفرقه‌گرا را منزوی کرد که آثار آن را در سفرهای اخیر حاکم سعودی به شمال آفریقا دیدید. البته این به معنای آن نیست که جریان تفرقه‌گرا کلاً مرده و از بین رفته است؛ خیر، اما دیگر این‌چنین نیست که این جریان بتواند جامعه، قشر جوان و بدنه جامعه اسلامی را به سمت اهدافی که دارد بکشاند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.