ناگفته هایی از شاخص های حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا

کتاب «آمریکا از نمای نزدیک»

کتاب «آمریکا از نمای نزدیک» با موضوع ناگفته هایی از شاخص های حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

هادی نیوز: این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه غرب‌شناسی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در 144 صفحه و در 7 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«حقوق بشر آمریکایی»، « فقر و تبعیض در بهشت لیبرال دموکراسی»، «زندان‌های ینگه دنیا»، «حریم خصوصی و امنیت اجتماعی»، « آپارتاید آمریکایی»، « ارتش باربی‌ها» و «دموکراسی آمریکایی» عناوین فصل های 7 گانه این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: ««وارن بافت» ثروتمندین فرد جهان طی سال‌های گذشته و مالک شرکت «برکشایر هاتاوی» در اظهارنظری جالب اذعان داشته است که: «جنگ طبقانی در آمریکا وجود دارد اما این طبقۀ من یعنی طبقۀ ثروتمندان است که جنگ را راه می‌اندازد و البته جنگ را می‌برد.»
یکی از شاخصه‌های عدالت و برابری در هر جامعه‌ای نحوۀ توزیع ثروت و درآمدها در آن جامعه است. به خصوص اگر آن جامعه داعیۀ دموکراتیک بودن را داشته باشد که به معنای داشتن فرصت‌های برابر برای تمامی شهروندان و برابر بودن آن‌ها در مقابل قانون است.
 
اگر چند سال اخیر که بحران بر اقتصاد کشورهای غربی مستولی شده است را استثنا نماییم باید اذعان داشته باشیم که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا پیشرفته‌ترین اقتصاد جهانی را در اختیار داشت و حجم عظیمی از ثروت‌های جهانی را به خود اختصاص داده بود. با این وصف و با وجود شرکت‌های غول آسای چند ملیتی، کارخانه‌های عظیم و سطح تکنولوژی بسیار بالا به نظر می‌رسد که اوضاع اقتصادی مردم این کشور خوب بوده و از رفاه و استاندارد زندگی بالایی برخوردار باشند. اما در عالم واقع این‌گونه نیست و واقعیت‌های زیادی پشت پرده وجود دارد.
 
براساس آمارهای موجود و تأیید شده، آمریکا دارای بالاترین شکاف بین ثروتمندان و فقرا در بین کشورهای پیشرفتۀ دنیا است. شکاف بین جمعیت یک درصدی ثروتمند و مابقی 99 درصد به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. این یک درصد بیش از 70 درصد دارایی‌های کشور را در اختیار دارند که این امر رکورد بی‌سابقه‌ای را در تاریخ آمریکا رقم زده است. به عبارت دیگر 400 نفر از ثروتمندان آمریکا به اندازۀ 155 میلیون نفر دیگر در این کشور دارایی و ثروت دراختیار دارند.»
 

برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.