هویت، گمشده نسل جوان امروز

بحران هویت جوانان ریشه در نوجوانی و کودکی آنان دارد، هویت جوانان ابتدا باید در خانواده سپس در اجتماع شکل بگیرد تا جوان دچار سردرگمی در هویت نشود.

هادي نيوز:  روند تغییرات اجتماعی در جهان معاصر چنان عمق و سرعتی یافته که اصیل‌ترین عرصه حیات بشری بنام «هویت» را با چالش جدی روبه‌رو کرده است، به‌طوری ‌که هویت‌های پیشین که ضامن حفظ وضع موجودند، در حال تغییر است.

بحران هویت بدون مهم‌ترین آسیب اجتماعی امروز جهان است که علائم آن را می‌توان در کلیه روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در سطح بین‌المللی به‌وضوح مشاهده کرد. 

بحران هویت جوانان ریشه در نوجوانی و کودکی آنان دارد، هویت جوانان ابتدا باید در خانواده سپس در اجتماع شکل بگیرد، بخش عمده‌ای از هویت در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده شکل می‌گیرد.

افراد برای آنکه در دوران نوجوانی هویت مستقلی کسب کنند باید دوران کودکی خوبی را در کنار خانواده پشت سر گذاشته باشند تا ورود او به نوجوانی با آسیب کمتری همراه باشد.

جوان بودن جمعیت ایران همراه با تغییر و تحولات فرهنگی متعددی که در اثر عوامل مختلف از جمله انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و همچنین شکاف روزافزونی که میان نسل‌ها حاکم شده از یک طرف و موقعیت همه جانبه ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و رو به روند جهانی‌شدن و جایگاه آن در میان سایر کشورهای جهان و هجوم فرهنگ‌های بیگانه از طرق مختلف به این کشور از طرف دیگر، همه و همه نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد قشر جوان به عنوان یک جمعیت فعال و آینده‌ساز است.

خانواده مهمترین نهادی که بر هویت فرد تأثیر می‌گذارد 

علی نقی انصاری با بیان این‌که نهاد خانواده مهمترین نهادی است که بر هویت فرد تأثیر می‌گذارد، اظهار داشت: رسانه‌های گروهی، دین، فرهنگ، زبان، آموزش و پرورش بر هویت یک فرد تأثیر می‌گذارند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرضا با اشاره به این‌که مشکل اصلی جوانان ما «هویت» است و هویت مسأله مهمی است، افزود: جوانان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در عین حال می‌تواند برای یک کشور بسیار سازنده و یا مخرب باشد.

وی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشورهای مختلف در برخورد با جوانان‌شان موضوع آگاه‌سازی جوانان نسبت به هویت‌شان است، بیان کرد: دوران جوانی دوران هویت‌بخشی است، جوانان در این دوران نیازمندی‌ها و مطالباتی دارند با اینکه تهدیدها و آسیب‌های زیادی نیز متوجه آن‌ها است.

انصاری با بیان این‌که وجود تهدیدها و آسیب‌ها در جامعه منجر به بحران هویتی در جوانان می‌شود، افزود: جوانان در این دوران نیازمندی‌ها و مطالباتی دارند بنابراین مسؤولان باید اقدامات و برنامه‌های اساسی برای رفع مشکلات جوانان انجام دهند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرضا با بیان این‌که ورزش یکی از راه‌های مؤثر در تقویت روحیه جوانان است، عنوان کرد: ورزش می‌تواند از بسیاری معضلات و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.
وی با تأکید بر توجه و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، گفت: ورزش به عنوان یکی از فعالیت‌های موثر باید در برنامه‌های اوقات فراغت جوانان گنجانده شود.

بهترین راهکار برای ایجاد هویت، آموزش به جامعه و خانواده‌ها است

سید علی موسوی با بیان این‌که بحران هویت ریشه در کودکی دارد به خبرنگار فارس گفت: اگر دوران کودکی به درستی سپری نشود فرد در دوران نوجوانی و جوانی و حتی میانسالی با بحران هویتی روبه‌رو می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به این‌که عواملی، چون خانواده، اجتماع، نظام آموزشی و سیاست‌های موجود در اجتماع بر هویت افراد تأثیر می‌گذارد، افزود: زمانی که خانواده‌ها فرزندان خود را از ارتباط با همسالان خود منع می‌کنند، فرزندشان دچار بحران هویت اجتماعی می‌شود.

وی با بیان این‌که شخص در خانواده‌ای پر تنش دچار هویت پرخاشگرانه می‌شود، بیان کرد: امروزه شبکه‌های مجازی درباره انواع هویت، جوانان را دچار چالش می‌کنند و یک تضاد بین هویت فردی و جهانی ایجاد شده است.

موسوی با بیان این‌که نقش خانواده‌ها در هویت بسیار مهم است، عنوان کرد: خانواده‌هایی که آموزش ندیده‌اند، نمی‌توانند هویت درستی را به فرزندان خود بدهند باید خانواده‌ها هویت را بشناسند و به آن اصالت دهند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان این‌که بهترین راهکار برای ایجاد هویت آموزش به جامعه و خانواده‌ها است، خاطرنشان کرد: نهاد آموزش و پرورش و مجموعه نهادهای فرهنگی جامعه پس از خانواده مؤثرترین عامل تأثیرگذار در تکوین هویت اشخاص محسوب می‌شوند.

مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را از وضعیت فرهنگی فرزندان غافل کرده است

روح‌اله رضایی با بیان این‌که کمترین جرایم را در حوزه ورزش داریم به خبرنگار فارس گفت: ماهواره هویت ملی و مذهبی ما را نشانه گرفته است، ماهواره یک بمب اتم است و آرام آرام بنیان خانواده و هویت ملی و مذهبی را زیر سؤال می‌برد.

مسؤول معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرضا با بیان این‌که مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را از وضعیت فرهنگی فرزندان خود غافل کرده است، افزود: امروزه والدین در بحث تربیت فرزندان‌شان فقط به مسائل بیرونی آن‌ها توجه می‌کنند، خوراک، پوشاک، کلاس‌های فوق برنامه و تنها اینکه چطور در این زمینه‌ها به موفقیت برسند بدون آنکه به خصایص درونی و معنوی فرزندان‌شان توجه کنند.

وی با اشاره به این‌که مسائل اخلاقی و تربیتی که اسلام بر آن تأکید داشته در میان خانواده‌ها کمرنگ شده است، اضافه کرد: در دو ماهه اول سال تحصیلی بیش از 60 جلسه کلاس آموزشی همگانی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها برگزار کرده‌ایم.

نسل جوان با هویت ملی و اصالت ایرانی بیشتر آشنا شود

آرزو قوامی با بیان این‌که در حوزه هویت امروز با بحران جدی روبه‌رو هستیم، بیان کرد: شهرستان شهرضا شهر علما، حکما و مفاخر است اما هیچکدام از میدان‌ها و خیابان‌های شهر یکی از کتیبه‌ها و یا تندیس مفاخر را نصب نکرده‌ایم.

مسؤول دفتر امور اجتماعی فرمانداری شهرضا با انتقاد از این‌که شب یلدا به سمت تشریفات و تزئینات پیش رفته است، تصریح کرد: یلدا در گذشته کانونی برای گرم شدن خانواده‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که هنر مسؤولان امروز باید نشان دادن افتخارات ایران باستان باشد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود برای تقویت حس میهن‌دوستی و وطن‌پرستی جوانان به منظور مدیریت و پیشگیری از بحران هویت در این قشر استفاده بهینه کرد، جوانان بزرگترین سرمایه‌های ملی بوده و حفظ این سرمایه‌ها از موارد ضروری و مورد نیاز است.

قوامی با بیان این‌که نسل جدید احساس می‌کند کسی به هویت‌شان اهمیت نداده است، ادامه داد: امروز هم خانواده‌های شهید حججی‌ها کم نیستند، امثال شهید حججی‌ها دچار بحران و سردرگمی نشده‌اند، چون این شهدا در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که بیشتر از هر چیز به خصایص درونی‌شان پرداخته‌اند. 

احیای هویت نسل جوان با فرهنگ ایرانی و سنتی 

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد با بیان این‌که در 50 سال گذشته یک گسست تربیتی در بین خانواده‌ها ایجاد شده است، گفت: در جوامع سنتی پیوند تنگاتنگ فضا، زمان و فرهنگ در یک مکان یا محل و سرزمین معین، نیازهای هویتی را به‌ خوبی تأمین می‌کرد و انسان‌ها درون اجتماعی کوچک، محدود،‌ پایدار و منسجم خود به هویت و معنای مورد نیاز خود به‌آسانی دست می‌یافتند.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که فرایند جهانی‌شدن با پاره‌کردن این پیوند و نفوذ‌پذیر کردن و فرو‌ ریختن مرزهای مختلف زندگی اجتماعی، آن دنیاها را به ‌شدت متزلزل و حتی نابود کرد، افزود: در زمان جنگ هویت ملی و مذهبی جوانان تقویت شد اما بعد از آن روند تخریب هویت آغاز شد.

وی با بیان این‌که از ترس افراطی‌گری در مباحث علمی و مذهبی سلبی عمل کردیم که سبب شد بین داشته‌ها و دانسته‌های فرهنگی و کهن فاصله ایجاد شود، گفت: اگر فرهنگ غنی ایرانی را به درستی به نسل جوان منتقل کنیم جای خالی برای فرهنگ بیگانه نمی‌ماند.

رفیعی‌نژاد با بیان این‌که در فرهنگ غنی ایرانی اسطوره‌های بسیاری داریم که می‌توان از آن انیمیشن ساخت، بیان کرد: وقتی جوان و نوجوان درست تغذیه نشود فرهنگ‌شان، فرهنگ غربی می‌شود و به سمت انیمیشن‌های غربی سوق پیدا می‌کنند.

فرماندار شهرضا با تأکید بر این‌که هویت نسل جوان و نوجوان را باید با فرهنگ ایرانی و سنتی احیا کنیم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و دینی باید نیازهای جدید جوانان را شناسایی کنند و به آن پاسخ دهند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.