تبیین مناسبات ایران-آمریکا در منظومه فکری معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری

کتاب «چرا مرگ بر آمریکا؟»

کتاب چرا مرگ بر آمریکا؟ با موضوع تبیین مناسبات ایران-آمریکا در منظومه فکری معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

هادی نیوز: این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه سیاست خارجی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در 106 صفحه و در 10 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«آیا امام با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» موافق بود؟»، «تعبیر معمار کبیر انقلاب از استکبار و استضعاف»، ...«تاثیر افشاگری اسنودن بر روابط آمریکا با جهان» عناوین فصل های 10 گانه این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: « پس از سفر رئیس جمهور دولت یازدهم به نیویورک و مکالمه تلفنی صورت گرفته با رئیس جمهور آمریکا و در آستانه روز مبارزه با استکبار جهانی، 13 آبان، مسئله مبارزه با استکبار بالاخص آمریکا به یکی از مهمترین مباحث روزجامعه تبدیل شد؛ شاید اصلی‌ترین سوالی که در این برهه زمانی مطرح می‌شود «چرا مرگ بر آمریکا؟» است که باید پاسخ آن را در مبانی نظری انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد.
 
امام خمینی (ره) راهبرد اصلی مقابله با استکبار جهانی را وحدت مستضعفین معرفی می‌کنند و از آنها می‌خواهند حول محوری با عنوان جبهه و حزب مستضعفین گرد هم بیایند و در مقابل مستکبران، یک امت واحده را تشکیل دهند.
 
واژه‌هایی مانند استضعاف، مستضعف، استکبار و مستکبر، اساساً دارای ریشه‌ای قرآنی هستند و در بسیاری از آیات قرآنی از آنان یاد شده است، اما این مهم بعد از دوران ائمه‌ی اطهار تا مدت‌های مدیدی به فراموشی سپرده شده بود تا اینکه در گفتمان امام خمینی (رحمت الله علیه)، همانند دال‌هایی سرگردان، مجدداً مفصل‌بندی شد و بار دیگر استیلای خود را در قالب خرده‌گفتمان‌هایی مانند استکبارستیزی و مستضعف‌پروری در درون گفتمان بزرگتر حکومت اسلامی و احیای سیره‌ی نبوی بازیافت. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در طول نهضت الهی خود، به مبارزه‌ی اصولی با مستکبرین و اعلام حمایت از مستضعفان و کوخ‌نشینان پرداختند و انقلاب اسلامی ایران را یکی از نمودهای بارز مبارزه حق‌گویان با مستکبرین می‌دانستند.»

برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.