کشمیری در دانشگاه اراک:

۳۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند/ افزایش ۷۰ درصدی اعتبار پارک‌های علم و فناوری

قائم مقام معاون پژوهش وزارت علوم گفت: ۳۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان دارای مجوز از کارگروه معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور فعالیت دارند.به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی در دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک برگزار شد.

هادی نیوز: مهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم از افزایش ۷۰ درصدی اعتبار پارک‌های علم و فناوری در سال جاری خبرداد و گفت: با توجه به افزایش ۱۳ درصدی اعتبارات کشور، افزایش حدود پنج برابری اعتبارات این نهادها، نشان از توجه ویژه وزارت علوم به این حوزه است.

کشمیری با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری با مجوز در سطح کشور فعالیت می‌کنند، افزود: اکنون یک پارک علم و فناوری در تمامی استان‌های کشور به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی اشتغال دارد و علاوه بر این پارک‌ها ۹ پارک دانشگاهی و چند پارک وابسته به دستگاه‌های اجرایی در این حوزه‌ها فعال هستند.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌ی ادامه داد: اکنون سه هزار و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان دارای مجوز از کارگروه معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور فعالیت دارند که یک هزار و ۳۰۰ واحد این شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این شرکت‌های مجوز دار ۶ هزار شرکت دانش بنیان نیز در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.
 
کشمیری گفت: ۵۵ هزار مقاله علمی و پژوهشی کشور سال گذشته در مجله‌های علمی معتبر جهان به چاپ رسیده است که این مقاله‌ها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و مزاکر وابسته به دانشگاه‌ها انجام شده است.
وی از کسب رتبه نخست کشور در حوزه پژوهش، نشر مقاله‌های علمی، برخورداری از دانشمندان برتر در سطح منطقه خبر داد و افزود: در سند ۲۰ ساله کشور، رتبه نخست پژوهش در منطقه پیش بینی شده که اکنون با تلاش دانشمندان و پژوهشگران ایرانی این رتبه به دست آمده است.
وی ادامه داد: نیاز است همزمان با کسب رتبه‌های مناسب منطقه‌ای در زمینه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه توسعه نوآوری و اقتصادی کردن دستاورد‌های پژوهشی نیز تلاش‌های بیشتری صورت گرفته و جایگاه کشور در این زمینه نیز افزایش یابد.
در ابتدای این مراسم سعید حمیدی، رئیس دانشگاه اراک، با بیان اینکه رشد علمی نسبی ایران در سال ۲۰۱۷ بین ۲۵ کشور جهان، بیش از هشت درصد است، اظهار کرد: در رشد علمی ایران در جایگاه نخست جهان قرار دارد و جایگاه دوم و سوم متعلق به کشور‌های روسیه و چین است.
حمیدی ادامه داد: رتبه علمی ایران در جهان با انتشار ۵۵ هزار مقاله علمی با ۵ رتبه صعود به مرتبه شانزدهم جهان رسیده است. در واقع ایران در تولید مقالات در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۸ و در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۶ ارتقاء یافته است در حالی که در سال ۲۰۱۳ رتبه ایران ۲۱ بوده است و در شش ماهه نخست ۲۰۱۸ همچنان رتبه شانزدهم برای ایران حفظ شده است.
رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه ایران در بین کشور‌های اسلامی و منطقه در تمامی شاخص‌های علمی رتبه اول را دارد اظهار کرد: ایران در بحث علمی در بین کشور‌های جنبش عدم تعهد بعد از هندوستان جایگاه دوم را در اختیار دارد و ۱۸ تا ۲۱ دانشگاه کشور در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است و این درحالی که است که اعتبارات پژوهشی این دانشگاه‌ها برابر با ۱۰ درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌های برتر جهان است.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۱ تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور ۳۳ پارک بوده است که در سال جاری به ۴۳ پارک افزایش یافته است، همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۱ نیز صفر بوده است که در سال ۱۳۹۶ به هزار و ۲۹۷ شرکت رسیده است که رقم فروش آن‌ها از ۱۷۱ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده و میزان صادرات این شرکت‌ها نیز از ۲.۴۲ میلیون دلار به ۲۶۲ میلیون دلار افزایش یافته است و در حال حاضر نیز ۱۹ هزار شاغل این شرکت‌ها به ۴۲ هزار شاغل افزایش یافته است.
حمیدی با بیان اینکه این آمار گویای عدم وجود مشکل در کشور است، اما متاسفانه کشور در آستانه چهل سالگی خود درگیر مشکلات است، تاکید کردند: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کشور نیازمند یک انقلاب علمی است و تمامی مسئولان نیز باید بپذیرند که رسیدن به پیشرفت از مسیر دانش و علم عبور می‌کند.
وی بر ضرورت کنترل و توقف کمیت‌گرایی در حوزه پژوهش تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ دانشگاه خوب و موفق برای کشور کفایت می‌کند و در کنار توجه به موضوعات کمی باید کیفی سازی آموزش نیز مدنظر قرار گیرد. آموزش تنها به معنای تدریس نظری نیست و برای ایجاد ثروت زیرساخت‌های تجهیزاتی لازم است به همین منظور درخواست داریم که درصدی از مالیات بر ارزش افزوده صرفا به خرید تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص یابد چراکه توسعه از مسیر کار و تلاش عبور می‌کند.

خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.