زارعی در نمازجمعه تهران:

عربستان در مواجه با انصارالله یمن هیچ گزینه مشروعی در اختیار ندارد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان بر قطعنامه‌های شورای امنیت برای مشروعیت بخشیدن به بحران یمن تکیه کرده بود اما امروز دیگر در مواجه با یمن هیچ برگ مشروعی در اختیار ندارد.

هادی نیوز:  سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در سخنان پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران اظهار داشت: دیروز رسما اعلام شد که آمریکایی‌ها سه هزار نیروی نظامی را از سوریه خارج می‌کنند و همزمان آمریکایی‌ها از خارج کردن 20 هزار نیروی خود از افغانستان نیز صحبت کردند.

وی گفت: 18 سال پیش آمریکایی‌ها نیروهای نظامی فراوانی را برای مهار روسیه، ایران و چین به منطقه اعزام کردند، آنها گفتند می‌خواهند شر گروه تروریستی طالبان را از سر مردم افغانستان کم کنند.

زارعی بیان کرد: این اوج حقارت یک نیروی نظامی است که بیش از 18 سال در کشوری می جنگد، 4 هزار نفر کشته می‌دهد، اعتبار و هزینه فراوانی را خرج می‌کند و در نهایت با همان گروهی که اعلام کرده بود برای براندازی آنها به افغانستان آمدند، وارد مذاکره می‌شود. یعنی به صراحت می‌گوید نه تنها عنصر امنیت ساز نیستم، بلکه برای تامین امنیت نیروهای خودم هم مشکل دارم. 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مذاکره آمریکا با طالبان در شرایط قدرت آنها هم شکل نگرفته که بگوییم آمریکایی‌ها با گروهی در اوج اقتدار طرف هستند، آمریکایی‌ها با سرافکندگی تمام با گروهی منزوی مشغول مذاکره برای تامین امنیت خودشان هستند. این مسئله چه پیامی برای کسانی که به وابستگی و پشتیبانی آمریکا دل خوش کردند دارد؟ ببینند که آن‌ها قادر به تامین امنیت خودشان هم نیستند. 

وی افزود: در سوریه، آمریکا برای یافتن جای پایی برای اسراییل در سوریه آمد و امروز بدون دست یافتن به نتایج لازم و مد نظرش از سوریه مجبور به خروج می‌شود و این در حالی است که در شرایط ضعف النصره و داعش این مسئله را مطرح می‌کند که مبارزه با داعش موضوعی محلی است که به سوریه، عراق و ایران مربوط می‌شود. 

زارعی بیان کرد: گفته‌های دیروز ترامپ اعتراف به شکست نظامی آمریکا در منطقه بود؛ چراکه به صراحت از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه صحبت کرد. 

این کارشناس مسائل منطقه گفت: وضعیتی که در پرونده قتل خاشقجی، برای سعودی و آمریکا پیش آمد، ضعف آنها را در صحنه داخلی و خارجی نشان داد. این موضوع نشان داد که آنها در مدیریت تحولات و مشکلاتی که برای آنها پیش می‌آید بسیار ضعیف هستند. 

وی ادامه داد: در مسئله سوریه پس از چهار سال هزینه، آمریکایی‌ها با دست خالی و سرافکندگی از این کشور خارج می‌شوند و این در حالی است که آنها اعلام کرده بودند برای تامین امنیت اسراییل به سوریه آمده‌اند و امروز خبر از ترک آن کشور می‌دهند. بنابراین پشتوانه خارجی اسراییلی‌ها به شدت متزلزل شده و پیش از این هم اروپایی‌ها عملاً از معادله خارج شده بودند و پس از این رژیم صهیونیستی تنها باید روی قدرت محدود داخلی خودش حساب باز کند. 

زارعی در خصوص بحران یمن گفت: هفته گذشته یک دور مذاکرات یمنی با حضور طرف‌های خارجی و سازمان ملل برای حل مشکل یمن برگزار شد که موفقیت و پیروزی بزرگی برای انصارالله به حساب می‌آید. کسانی که در این مذاکرات بودند چند سال پیش در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه گروه انصارالله صادر و آن را گروهی تروریستی اعلام کرده بودند و امروز در سوئد با همین گروه به گفت‌وگو می‌نشینند که نشان از شکست مطلق قدرت‌های غربی در برابر مقاومت ملت‌های منطقه است. 

این کارشناس مسائل منطقه افزود: انصارالله علی‌رغم تحمل فشارهای گسترده نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای توانست در سوئد خواسته‌های خود را محقق کند و فصل جدیدی را در این مسئله بوجود آورد. 

وی بیان کرد: قطعنامه‌هایی که پیش از این علیه مردم یمن صادر شده بود با این مذاکرات از بین رفت و در این صحنه مردم یمن و به طور خاص انصارالله، این مجاهدان سخت کوش خداوند، دست کم سه پیروزی بزرگ را بدست آوردند. 

زارعی افزود: اولین پیروزی آنها نظامی بود، سعودی‌ها گفتند ظرف چهل روز این مسئله را تمام می‌کنند ولی امروز چهار سال این موضوع به درازا کشیده شده و آنها ناچار به پذیرش انصارالله هستند و این نشان دهنده این است که مهمتر از سلاح و تجهیزات نظامی این اراده مومنین است که بر دشمن باطل تا دندان مسلح غلبه پیدا می‌کنند. 

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص موضع ایران در قبال یمن گفت: ایران از ابتدای ماجرای بحران یمن در اینکه باید در کنار ملت مظلوم یمن و در مقابل جبهه ظالم ایستاد و علی‌رغم مسائل مختلفی که پیش آمد، تنها کشوری بود که ثبات موضع داشت و در حمایت از یمن تردید نکرد. هر چند به دلیل تحریم زمینی، هوایی و دریایی که زورگویان علیه یمن اعمال کردند از هر کمکی که می‌توانست به مردم یمن دریغ نکرد. 

وی ادامه داد: پیروزی دوم، پیروزی حقوقی انصارالله بود، عربستان بر قطعنامه‌های شورای امنیت برای مشروعیت بخشیدن به بحران یمن تکیه کرده بود و امروز همان‌هایی که دست سعودی و امارات را برای جنگ در یمن باز گذاشته بودند، آنها را به نشستن پای میز مذاکره واداشتند و از این به بعد سعودی‌ها در مواجه با یمن هیچ برگ مشروعی در اختیار ندارند.

زارعی گفت: در جریان مذاکرات سوئد اعضای شورای امنیت به گروهی که برچسب تروریستی داده بودند، مدال افتخار دادند و ناگزیر شدند به حکومت مستقل یمن تن بدهند و انشاالله پس از این جنگ یک حکومت مستقل یمنی و مقاوم به منصه ظهور می‌رسد و مشت محکم دیگری به سینه متجاوزین زده خواهد شد. پس از این مذاکرات، گفته می‌شود انصارالله از یک گروه محلی به گروهی بین‌المللی تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: انصارالله در این مذاکرات موفق به باز کردن بنادر الحدیده شد، پیش از این با قطعنامه 2216 کلیه آب‌ها و بنادر یمن تحت کنترل قدرت‌های زورگو بود. در این مذاکرات مسئله ارسال کمک دارویی، غذایی و غیر تسلیحاتی به رسمیت شناخته شد و کشتی‌ها می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در بنادر یمن پهلو بگیرند و به مردم مظلوم یمن کمک برسانند.

وی گفت: توافق میان گروه‌های یمنی، از دیگر نتایج مذاکرات سوئد بود و تاثیر این موضوع این است که انصارالله به عنوان محور توسط گروه‌های شمال و جنوب یمن شناخته شده که می‌تواند کاهش درگیری‌های داخلی را در یمن به دنبال داشته باشد. خروج نیروهای مزدور از یمن تحت فرماندهی امارات و سعودی از مناطق تحت اشغال در یمن از دیگر نتایج مذاکرات بود که این ضربه دیگری به ائتلاف متجاوز بود.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: امروز انصارالله به ساخت موشک‌هایی با بُرد بیش از 400 کیلومتر دست یافته که این مسئله نشان از توانمندی آنهاست و این جای شکر دارد که پیروزی‌هایی نصیب گروه‌های مقاومت می‌شود و تصور آنها قبل از تحقق آن سخت است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.