این مطلب ۱۶۳ بار خوانده شده
حجت الاسلام حاجی صادقی مهمترین پیام حماسه ۹ دی برای امروز را تبیین کرد

استقامت همراه با بصیرت

نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ پایان فتنه بزرگ و آغاز یک مسیر درس‌آموزی از آن بود که حدود بیش از ۲۰۰ روز کشور را درگیر خود کرد...

 نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ پایان فتنه بزرگ و آغاز یک مسیر درس‌آموزی از آن بود که حدود بیش از ۲۰۰ روز کشور را درگیر خود کرد. فتنه‌ای که درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای مردم، نخبگان و حتی دشمن داشت. بر این اساس، می‌توان این تجربه را در کنار سایر تجربیات تاریخی ملت ایران قرار داد تا در آینده که با فتنه‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تر دشمن مواجه می‌شویم، به مصون‌سازی پیش از آن هم فکر کنیم. این بار انتشار ویژه‌نامه‌ حماسه مردمی ۹ دی بهانه‌ای شد تا درگفت‌وگویی صمیمانه با نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه، استاد گرانمایه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی پیرامون فتنه، عوامل دخیل در آن و چگونگی مقابله با آن از نگاه قرآن، تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی بپردازیم. بحثی که مجمل آن در این شماره از هفته‌نامه صبح صادق درج می‌شود و متن تفصیلی آن در پایگاه خبری - تحلیلی بصیرت در دسترس خواهد بود.

* بازخوانی مسائلی مانند حماسه ۹ دی ماه سال ۱۳۸۸ و نیز فتنه هشت ماهه در این سال چه ضرورت‌های عقلی و دینی‌ای دارد؟ 
اگرچه همه روزها به خدا منتسب هستند، بعضی از روزها به دلیل حوادثی که در آن واقع شده، دیگر متعلق به سال و ماه در آن سال نیست. این موضوع همیشگی است و تأثیرشان هم همینطور. برای نمونه مبعث پیغمبر(ص) روزی عادی نیست که در سال چهلم عام‌الفیل انجام شده باشد، روز غدیر روزی نیست که فقط متعلق به یک زمانی باشد. روز عاشورا هم همینطور. در انقلاب اسلامی هم روزهایی داشتیم که جاودانه شدند، چون کارکرد و نقش آنها، تداوم دارد؛ مانند مثل ۲۲ بهمن، ۱۵ خرداد و...؛ یکی از این روزهای مهم نهم دی ماه است. حماسه عظیم انقلاب اسلامی در برابر جبهه استکبار و در واقع در برابر خطرناک‌ترین طراحی‌های آنها علیه انقلاب اسلامی که عملیاتی شد. فتنه‌ای که طراحی آن ۱۰ سال طول کشید و عملیات آن طی هشت ماه انجام شد و تیر خلاص را نهم دی به این فتنه زد. این روز فقط تکریم یک یوم‌الله نیست. نهم دی شروع یک حرکت، یک بیداری، یک روحیه انقلابی و جهادی است و هر سال پیام خاص خود را دارد. نهم دی به ما می‌گوید در برابر قوی‌ترین فتنه‌ها با بصیرت و صراحت و قاطعیت می‌توان ایستاد و آن را خنثی کرد. نهم دی تجلی مردم‌سالاری دینی و بصیرت همراه با استقامت امت است. نهم دی در واقع غلبه گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش است. ما در ادبیات دینی‌مان تولی و تبری را دو روی یک سکه می‌دانیم. در نهم دی هم خشم مقدس مردم به خوبی جوشید و هم وفاداری‌شان به ولایت به منصه ظهور رسید. در فتنه ۸۸ نباید دو روز بزرگ را فراموش کنیم که در نابودی فتنه و به عبارتی در تبدیل فتنه به یک فرصت بسیار مؤثر بود، یکی ۲۹ خرداد که روز تجلی ولایت در خطبه‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب بود و یکی هم روز نهم دی. نهم دی ۸۸ تیر خلاصی بود که برای استکبار خیلی سنگین تمام شد. نهم دی روز تجلی غیرت دینی مردم بود. به عبارتی، وقتی اغتشاشات و به خیابان ریختن‌ها که عوامل جبهه استکبار آن را مدیریت می‌کردند، به هتاکی‌ به تاسوعا و عاشورا و ارزش‌های دینی و امام حسین(ع) رسید، غیرت دینی مردم به جوش آمد؛ از این رو، نهم دی روز تجلی غیرت دینی مردم بود. دشمن می‌دانست اگر امت از ولایت جدا شود، بی‌خطر می‌شود، امام بی‌امت بی‌اقتدار می‌شود و روی همین موضوع تمرکز کرده بودند. پیام نهم دی ولایت‌مداری بود. که در آن حمایت از یک کاندیدا مطرح نبود. در نهم دی پلاکارد یا عکسی از هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری دیده نمی‌شد؛ بلکه در نهم دی انقلاب اسلامی، رهبری و مردم بودند و آنچه می‌دیدیم شکوه و عظمت انقلابی مردم بود. نهم دی متعلق به همه است، متعلق به همه جبهه انقلاب است و در مقابل جبهه استکبار قرار دارد. اگر حرفی هم از وحدت است، این وحدت مطمئناً بین دو جبهه اسلام و استکبار نخواهد بود. نهم دی متعلق به یک گروه و یک جناح سیاسی و یک حزب نیست؛ بلکه به همه انقلاب تعلق دارد و گرامیداشت آن هم زنده نگه داشتن حرکت و جریان انقلابی است. نهم دی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است که مؤلفه‌های انقلاب را تقویت کرد و فرصتی برای بازخوانی فتنه‌هایی شد که پس از انقلاب علیه آن انجام گرفت. نهم دی نقطه عطفی است که راه آینده را به ما می‌آموزاند. این ظلم است که این روز بزرگ را در یک جناح کمرنگ کنیم؛ چرا که نهم دی یوم‌اللهی است که تنها با ۲۲ بهمن قابل مقایسه است. ۲۲ بهمن پیروزی ما بر جبهه استبداد و رژیم سلطنتی رقم خورد و نهم دی پیروزی ما در برابر فتنه بزرگ جبهه استکبار بود. جبهه‌ای که در آن همه جریان‌های ضد انقلاب حضور داشتند و در آن نقش‌آفرینی کردند؛ اما نهم دی این فتنه بزرگ و این حمله گسترده علیه انقلاب را که می‌خواست انقلاب را از درون متلاشی کند، نابود کرد. 
* آیا فتنه جدیدی هم در راه است؟ با این فرض در برابر فتنه‌های آینده چه باید کرد؟
تا زمانی که انقلاب و دشمنان انقلاب هستند و حق و باطل وجود دارد،‌ فتنه ادامه دارد. معتقدم فتنه دهه نود خطرناک‌تر از فتنه دهه هشتاد است. تا دشمن هست، حمله هست و لذا باید حفاظت از این انقلاب برقرار باشد. دشمن ضربه خورده و استکبار مرگ تدریجی‌اش را با انقلاب اسلامی قطعی می‌داند؛ بنابراین به یقین حمله می‌کند و مهم این است که ما در هر مرحله بفهمیم، جنس فتنه دشمن چیست. دشمن در دهه ۹۰ با تجربه گرفتن از فتنه‌های گذشته، یعنی همه فتنه‌های صدر اسلام تا کنون و فتنه‌های اول انقلاب تا امروز به یک جمع‌بندی رسیده است و آن، اینکه چرا فتنه ۸۸ شکست خورد؛ آنها می‌گویند در فتنه ۸۸ می‌خواستیم حلقه امت را از حلقه ولایت جدا کنیم. در این راستا، به دنبال زدن حلقه خواص بودند که واسط این دو حلقه بود. آنها می‌گویند، این حلقه خواص را آن چنان زدیم که بسیاری از خواص، چه دانشگاهی و چه سیاسی و چه حتی حوزوی و مدیران همه همراه شدند؛ اما موفق نشدند؛ چون امت آمد و به طور مستقیم به ولایت وصل شد، بدون اینکه حلقه واسطی، مانند خواص باشند، امت مستقیم به ولایت متصل شد؛ از این رو در دهه ۹۰ طراحی آنها این است که امت را بزنند و با این کار ولایت تنها بماند.
 دشمن دنبال زدن خود امت است و لذا فتنه تعامل و نفوذ فکری را آغاز کرده‌اند که در این فتنه راهبرد آنها این است که مردم را در جبهه مقابل انقلاب و ولایت قرار دهند. این موضوع از طریق خواص ممکن نیست و از طریق تغییر ذائقه فکری مردم و عوض کردن گفتمان مردم ممکن می‌شود؛ یعنی مردم به جای مطالبات ارزشی و انقلابی مطالبات دنیایی پیدا کنند و به جای الگو قرار دادن شخصیت‌های انقلابی و دینی از غرب الگو بگیرند و فکر، گرایش‌ها و الگوهای مردم عوض شود یا تغییر محاسبات مسئولان را رقم بزنند و کم‌کم به مردم برسند. این را القا کنند که دیدید گفتمان مقاومت و ایستادگی جواب نمی‌دهد! و تنها راه نجات کشور، سازش با دشمن است و کسی هم در این میان نگوید که این خلاف گفتمان اسلام و رهبری است.
قرآن می‌گوید مواظب باشید با این نوع سازش نه تنها آخرت را از دست می‌دهید؛ بلکه دنیای خود را هم خراب می‌کنید. به گفته قرآن، تکیه بر ظالمان و کافران خودش آتش است که اولین نتیجه‌اش آتش گرفتن و دومین نتیجه‌اش قطع یاری خداست.  به نظرم اگر به عوامل شکست فتنه دهه ۸۰ توجه کنیم، در خواهیم یافت که در دهه ۹۰ نیز با فتنه‌های جدید چگونه برخورد کنیم. بین همه عوامل، پنج عامل را بیان می‌کنم؛ اول بصیرت‌افزایی، هوشیاری، دیده‌بانی همراه با متانت و حکمت و قاطعیت رهبری است. اول،‌ رهبر حکیم انقلاب محکم، بصیر، قاطع و متین ایستادند و آنچه ایشان در این مدت بیان کردند، چه در مدت ۲۰۰ روز فتنه و چه پس از آن همگی بصیرت‌افزایی بود. دومین عامل شکست فتنه، غیرت دینی مردم بود. دشمن اگر به جنگ با دین و ارزش‌های مردم بیاید، باید بداند آنها خیلی مسائل را تحمل می‌کنند، اما حمله به ارزش‌ها را خیر. این موضوع نباید کم‌رنگ شود و ما باید همان غیرتی که به ناموس نَسَبی خود داریم، باید همان غیرت و حتی بیشتر از آن را نسبت به ناموس دین و ارزش‌های دینی داشته باشیم. سومین عامل در شکست فتنه‌ها، ولایتمداری است. ولایتمداری را هم باید درست معنا کنیم؛ یعنی باور اینکه، این طبیب حاذق دردشناس خوب تشخیص می‌دهد و مهربانانه نسخه می‌پیچد، هم نسخه‌های او را بگیریم و هم به آن عمل کنیم. مهم‌ترین مشکلی که اهل بیت(ع) داشتند و در برابر فتنه‌ها به نتیجه نرسیدند این بود که مردم جامعه آن روز ولایتمدار نبودند؛ یعنی امام صادق(ع) چهار هزار شاگرد داشت که از او علم می‌آموختند، اما این تعداد شاگرد زیر بار فرماندهی امام صادق(ع) نمی‌رفتند. ولایتمداری حتی مانند حضرت موسی(ع) در برابر حضرت خضر نیست. مانند اباالفضل(ع) عمل کردن است. از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا یک جا نداریم که اباالفضل‌العباس(ع) به امام حسین(ع) خطاب یا سؤال یا پیشنهاد کند، حالا چه رسد به انتقاد! فرمانبر محض است، اما حضرت موسی(ع) در برابر خضر نتوانست و سؤال کرد، با خیال اینکه دارد امر به معروف و نهی از منکر می‌کند. در حقیقت ولایتمداری وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و افزون‌تر با ولی خدا است. عامل چهارم شکست فتنه‌ها، خشم مقدس و روحیه انقلابی و جهادی مردم است. 
بعضی جاها بصیرت به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید بر اساس این بصیرت اقدام هم کرد. آنجا که در حق علی(ع) ظلم شد خیلی‌ها باور داشتند که به علی(ع) ظلم شده است، اما جرئت و جسارت حرکت نداشتند. شما اینجا می‌بینید که فاطمه(س) یک تنه در میدان است. در حماسه ۹ دی شما این خشم و جرئت و جسارت مقدس و آن روحیه انقلابی و جهادی را در مردم می‌بینید. عامل آخر هم که بسیار مهم است، قدرت تشخیص درست و بجای مردم است. آنها در این جریانات خوب تشخیص دادند که کدام حرف، حرف مردم و کدام حرف، حرف دشمن است. فتنه‌گران ادعا می‌کردند که ما در دفاع از حق مردم قیام می‌کنیم و... که تشخیص مردم بین صدق و کذب در اینجا نقش داشت. در فتنه دهه ۹۰ هم به اینها نیاز داریم. با این پنج شاخصه و به لطف الهی می‌توانیم از فتنه دهه ۹۰ هم پیروزمندانه عبور کنیم.
* درباره فتنه‌ها و راهکارهای عبور از آنها توصیه شما به عزیزان پاسدار چیست؟
فلسفه وجودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حفاظت از انقلاب است. دوستان عزیز سپاه، فرزندان عزیز پاسدار و بسیجی‌ام! حقیقت این است که انقلاب زنده و پیشرو است و چون زنده است دشمن دارد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انقلاب چون زنده است، دشمن دارد و دشمن هم از این زنده بودن انقلاب و حرکت آن احساس خطر می‌کند. بنابراین چون انقلاب دشمن دارد محافظ، پاسدار و نگهبان می‌خواهد و امروز بزرگ‌ترین رسالت ما دو شاخصه است، اینکه؛ انقلاب را از هر خطری حفظ کنیم و پیش‌روندگی انقلاب را تضمین کنیم. این فلسفه وجودی ماست، ما یک نهادی نیستیم که فقط در برابر عملیات نظامی دشمن بایستیم. اصل مسئولیت‌ ما حفظ نظام است و امروز همه می‌گوییم، بزرگ‌ترین حمله دشمن به انقلاب، فتنه است و لازم است در برابر این فتنه‌ها هوشیار باشیم. آمادگی فکری و عملی و شجاعت عمل، مطالبه من از دوستان پاسدار است. تا می‌توانید بصیرت دینی خود را بالا ببرید. اما چرا بصیرت دینی؟ چون بصیرت دینی مادر همه بصیرت‌ها است. اگر بصیرت دینی آمد، بصیرت سیاسی هم می‌آید. دوم اینکه، درک درست و عمل بموقع و صحیح نسبت به رهبر معظم انقلاب داشته باشیم؛ چرا که اگر ملازم با ولایت باشیم، هیچ وقت از صراط مستقیم خارج نمی‌شویم. سوم اینکه، مواظب باشیم دشمن می‌خواهد در لجن‌زار دنیا زمین‌گیرمان کند. همان‌طور که مسلمانان صدر اسلام را چنان گرفتار دنیا کرد که با وجود اینکه شعار می‌دادند حسین جان «ما همه سرباز توایم...» و «لبیک یا حسین»، اما آنجا که گذشتن از دنیا لازم بود، حسین(ع) را تنها گذاشتند. مواظب باشیم دشمن یک عده را با بی‌بصیرتی زمین می‌زند و یک عده‌ای را با بی‌دینی و دنیاگرایی. پس سه نکته بصیرت، ولایتمداری و مواظبت از گرایش‌های دنیوی و ارزشی شدن خواسته‌های ما از عزیزان پاسدار و بسیجی است. باید تلاش کنیم نگذاریم ذائقه فکری و فرهنگی ما عوض شود. بدانید دشمن داریم و دشمن برای خود شما، خانواده، فرزندان، محیط زندگی و فضای حقیقی و مجازی شما برنامه چیده است و اگر می‌خواهد انقلاب را بزند، اول باید پاسداران انقلاب را بزند. با قوت، قدرت و امید ادامه دهید و بدانید اگر ما محکم بایستیم و استقامت فکری و عملی داشته باشیم، هیچ نگرانی نسبت به آینده نخواهیم داشت. نگرانی ما فقط باید این باشد که بتوانیم وظیفه خود را درست انجام دهیم، وگرنه شک نداشته باشیم که اگر تکلیف را درست انجام دهیم آینده متعلق به ماست و دشمنان یکی پس از دیگری شکست می‌خورند. 
* به نظر شما پیام ۹ دی امسال چیست؟ 
نهم دی ماه دست کم برای چهار گروه پیام دارد؛ اول پیام به رهبری، این پیام را به رهبر معظم انقلاب می‌دهد که ما حاضر و وفاداریم و ایستاده‌ایم. ما هستیم و نمی‌گذاریم تنها بمانید. ما شیعیان از جنس شیعیان شب عاشورای امام حسین(ع) هستیم. ما آن شیعیانی هستیم که گفتند اگر ما را ذره ذره کنید، از حسین(ع) جدا نمی‌شویم. 
پیام دوم که اهمیت بالایی دارد پیام به مسئولان است. برخی‌ها نمی‌خواهند این پیام پررنگ شود. نهم دی مطالبه ولایتمداری از مسئولان است. به مسئولان می‌گوید ما سرباز رهبری هستیم. شما سرباز رهبری هستید و باید پشت سر رهبری حرکت کنید نه کنارشان، لطفاً وارد کار ایشان نشوید. این مطالبه ولایتمداری و روحیه خدمتگزاری از مسئولان است. مردم مطالبه‌گر و مسئول پاسخگو ادبیاتی است که رهبر حکیم انقلاب در ادبیات سیاسی وارد کرده‌اند.یکی از حرف‌های ۹ دی این است که ما بازی نمی‌خوریم و می‌فهمیم. حرف مردم به مسئولان این است که مردم مشکلات را به خاطر انقلاب تحمل می‌کنند. اما مطالبه هم داریم. مردم مشکلات را می‌بینند، ‌اما برای حفظ اصل انقلاب و برای اینکه دشمن به نتیجه نرسد، تحمل می‌کنند. پیام بعدی به جبهه استکبار است. پیام «هیهات من الذله» مردم است خطاب به دشمنان و ایستادگی تا آخر پای امام(ره) و آرمان‌های ایشان.
پیام آخر ۹ دی پیام به مردم است. ۹ دی می‌گوید یگانه راه پیروزی، مقاومت همراه با بصیرت است.

هفته نامه صبح صادق

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

image