در کویر ماهی صید کنیم

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه اندازی اولین مجموعه پرورش ماهی تیالپیا نیل به عنوان بزرگترین رخداد آبزی پروری کشور در استان کویری خراسان جنوبی خبر داد.

هادی نیوز:  پرورش ماهی در داخل منابع آب کشاورزی یکی از فعالیت‌های اقتصادی جدیدی است که در کشور شکل‌گرفته و به دلیل کمبود منابع آبی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

پرورش ماهی یک روش برای بهره‌وری بیشتر منابع آب به شمار می‌رود، چراکه پرورش ماهی در این منابع به‌صورت دو منظوره بوده و هیچ‌گونه مصرف آبی به همراه ندارد.

در خراسان جنوبی، ۷۰ باب استخر پرورش ماهی قزل آلا، 650 استخر ماهی گرم آبی، ۱۰ واحد صنعتی تولید ماهی زینتی و 23 واحد خانگی تولید ماهی زینتی فعال است.

بسیاری از تولیدات آبزی خراسان جنوبی به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها از جمله عراق صادرات می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته350 تن ماهی تولیدی قزل آلا و مابقی سایر انواع آبزیان بوده است .

آبزی‌پروری علاوه بر این که شغلی درآمد زا محسوب می‌شود، با پرورش ماهی به سمت تولید محصولات ارگانیک نیز حرکت می‌کنیم، زیرا کود محلول در آب استخرها قابل استفاده بوده و کود شیمایی را از چرخه حذف می‌کند.

پیش بینی تولید 1300 تن ماهی سردآبی و گرم آبی طی امسال

سعیدی مدیر امور شیالت و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۱5 پرونده درخواست برای تولید ماهی تیالپیا با ظرفیت ۸ هزار تن در حال بررسی است.

وی افزود: این گونه ماهی سریع الرشد و بازار پسند بوده و افراد متقاضی پرورش این ماهی در صورت دارا بودن استخر با متراژ باالی هزار متر مربع می توانند به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند.

مدیر امور شیالت و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، همچنین از تولید هزار و152 تن انواع آبزیان گرم آبی و سردآبی و تولید یک میلیون قطعه انواع ماهی تزئینی در سال گذشته خبر داد و اظهارکرد: خراسان جنوبی از نظر تولید آبزیان رتبه 18 در بین استان‌های غیر ساحلی، از نظر اعتبارات استانی رتبه دهم در بین شیالت استان‌های غیر ساحلی و در تخصیص اعتبارات نیز رتبه دوازدهم را دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه اندازی اولین مجموعه پرورش ماهی تیالپیا نیل به عنوان بزرگترین رخداد آبزی پروری کشور در استان کویری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این مجموعه در فردوس همزمان با دهه فجر با ظرفیت تولید 5 هزار تن راه اندازی خواهد شد.

 

سرانه مصرف ماهی استان را 4.5 کیلوگرم به ازای هر نفر  

سعیدی با اشاره به این که پیگیر مجوز پرورش زالو برای عالقه مندان هستیم، ادامه داد: برای سال ۹۷ تولید 1300 تن آبزی و یک میلیون و ۲۰۰ قطعه ماهی زینتی را پیش بینی می‌کنیم.

وی، میزان مصرف آبزیان در استان را چهار و نیم کیلوگرم در سال برای هر نفر دانست و یادآورشد: این میزان در کشور ۱۱ کیلوگرم و در جهان ۲۸ کیلوگرم است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در استان 2 نوع ماهی سردآبی گونه قزل آلای رنگین کمان و ماهی گرمابی کپور و آمور پرورش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آن دسته از افرادی که برای پرورش ماهی تیلاپیای نیل در استخرهای بالای یک‌هزار متر مکعب آمادگی داشته باشند می‌توانند برای ثبت نام و صدور مجوز به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه کنند.

تهیه و تنظیم: سپیده قلندری اسفدن

ایسنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.