مایک پنس در گفتگو با فاکس نیوز؛

ترامپ درپی کاهش تعهدات نظامی در سوریه

معاون ترامپ: رئیس جمهور به دنبال راه‌های کاهش تعهدات نظامی آمریکا در سوریه و احتمالا افغانستان است.

هادی نیوز؛ معاون رئیس جمهور آمریکا گفت رئیس جمهور این کشور به دنبال کاهش تعهدات نظامی آمریکا در سوریه و احتمالا افغانستان است و می خواهد این منابع و این نظامیان به کشور بازگردند. مایک پنس در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلویزیونی فاکس نيوز درباره مسائل مختلف از جمله افغانستان صحبت کرد.

مجری فاکس نیوز پرسید: آیا توافقنامه ای که باعث حل شدن موضوع تعطیلی دولت می شود شامل عفو برای افرادی می شود که به صورت غیرقانونی در آمریکا هستند؟
مایک پنس در پاسخ گفت: تمرکز ما روی امنیت مرزی است.
مجری گفت: البته که همین طور است اما تمرکز دموکرات ها روی عفو کردن افرادی است که به صورت غیرقانونی در این کشور هستند. آیا شما موافقت می کنید؟
مایک پنس در پاسخ گفت: ما کاملا متمرکز هستیم که به وعده رئیس جمهور عمل کنیم و دیوار را احداث کنیم و قوانین دیگری را تصویب کنیم که از امنیت مرزی حمایت می کنند. ما می خواهیم افرادی که قوانین ما را در طول مرز و در کل کشور اجرا می کنند، منابع و ابزار مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. افراد زیادی هستند که درباره ایده های مختلفی صحبت می کنند اما رئیس جمهور در یکسال گذشته تمایل خود را برای حل کردن موضوع مهاجران جوان غیرقانونی اعلام کرد یعنی مهاجرانی که وقتی کودک بودند به آمریکا آورده شدند و هیچ تقصیری ندارند. رئیس جمهور در این باره صحبت کرده است. وی در این باره صحبت کرده است. موضع رئیس جمهور از تعطیلات کریسمس این بوده است که وی ما را به کنگره فرستاد، من با سناتور چاک شومر دیدار کردم و این دیدار یکبار هم نبود بلکه دو بار انجام شد.ما با حسن نیت مشغول مذاکرات شدیم. من و رئیس جمهور کلیه تعطیلات خود را در کریسمس لغو کردیم. ما در اینجا در واشنگتن دی سی بودیم. دموکرات ها مذاکرات را حدود یک هفته پیش قطع کردند اما رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که ما در اینجا هستیم که توافق کنیم! اما این توافق باید باعث دستاوردهای واقعی در زمینه امنیت مرزی شود.
بدون احداث دیوار هیچ امنیت مرزی وجود ندارد و بدون دیوار نیز هیچ توافقی وجود نخواهد داشت!
مجری فاکس نیوز گفت: اگر توافق در نهایت شامل این مسئله شود که افراد بزرگسال که با نیت قبلی به اینجا آمدند تا قوانین ما را نقض کنند و شهروند ما شوند در این صورت پیامی که صادر می شود این نخواهد بود که چرا ما(اشاره به سایر مهاجران غیرقانونی) قانون را رعایت کنیم؟
مایک پنس در واکنش به این پرسش فاکس نیوز گفت: بله همین طور است. من چنین بحثی را درباره عفو افراد نشنیدم. من شنیدم که برخی از اعضای سنا درباره جوانان مهاجر صحبت کردند تا از طریق مذاکره توافقی در این باره صورت گیرد.
مایک پنس در بخش دیگری از صحبت های خود به نانسی پلوسی رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد و گفت: ما شنیدیم که رئیس جدید مجلس نمایندگان صبح امروز بار دیگر گفت که هیچ پولی برای احداث دیوار پرداخت نخواهد شد اما این درحالی است که مردم آمریکا می دانند که دیوار کارایی دارد. ما امروز از ماموران مرزی می شنویم که می گویند در مناطقی که مشغول ماموریت بودند تا با مهاجرت غیرقانونی، ورود مواد مخدر و قاچاق انسانی و سایر تهدیدات علیه جامعه ما برخورد کنند - وقتی که دیوار احداث می شود - مهاجرت غیرقانونی و ورود مواد مخدر سریعا کاهش می یابد.
مجری فاکس نیوز گفت: پس اصل صحبت شما این است که بدون احداث دیوار هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت؟
مایک پنس گفت: رئیس جمهور به صراحت گفته است که اگر دیوار نباشد توافق هم نیست اما ما واقعا آماده مذاکره هستیم. ما آماده گفتگو هستیم. ما آماده هستیم تا حرف طرف مقابل را بشنویم. در نهایت همه چیز با پذیرش حقیقت شروع می شود. به همین علت است که رئیس جمهور درخواست دیدار در اتاق جلسات اضطراری کاخ سفید را داشت. ما فردا نیز بار دیگر جلسه خواهیم داشت که در آن سران جمهوریخواه و دموکرات حضور خواهند داشت.
می خواهم مردم آمریکا بدانند که ما در مرز خود یک بحران واقعی داریم. ما سال گذشته پیشرفت کردیم که احتمالا ناشی از این مسئله بود که مردم آمریکا رئیس جمهور جدیدی را انتخاب کردند که پیامی قوی را درباره مقابله با مهاجرت غیرقانونی مخابره کرد. ما در واقع شاهد کاهش مهاجرت غیرقانونی و ورود غیرقانونی به آمریکا از طریق مرز جنوبی خود بودیم اما در دوازده ماه گذشته شاهد افزایش شدید در تعداد این افراد بوده ایم. روزانه دو هزار نفر در مرزهای ما دستگیر می شوند یا اینکه هنگام ورود مشخص می شود که واجد شرایط ورود به کشور ما نیستند.
ما می توانیم در این باره به توافق برسیم و با یکدیگر به راه حل دست یابیم اما بخشی از این راه حل این است که یک دیوار و مانع در طول مرز جنوبی ما احداث شود.
همچنین استفاده از فناوری های و پهپاد ها و دیگر تجهیزات مرزی نیز لازم است که به ماموران مرزی کمک می کند تا کارشان را انجام دهند اما جمع بندی کلام ما این است که بدون احداث دیوار ، توافقی در کار نخواهد بود.
مایک پنس در واکنش به پرسشی درباره خروج دوهزار نظامی آمریکایی از سوریه و اینکه این نظامیان چه زمانی به آمریکا باز خواهند گشت گفت:
رئیس جمهور (ترامپ) فرمانده کل نیروهای مسلح است. وی در زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود به صراحت گفت که اولویت نخست ما این خواهد بود که گروه داعش را نابود کنیم. واقعیت این است که ما داعش را شکست داده ایم، ما خلافت (ادعایی داعش) را شکست داده ایم، رئیس جمهور قبل از کریسمس اعلام کرد که ما دست از نبرد با داعش بر نخواهیم داشت بلکه همچنان به نبرد با داعش ادامه خواهیم داد و همچنان برای حفاظت از مردم آمریکا و منافع این کشور در منطقه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد اما رئیس جمهور در پی مشورت با فرماندهان نظامی به این نتیجه رسید که دیگر ضرورتی ندارد که نیروهای نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه در معرض خطر قرار گیرند.
مجری گفت:آیا می توان انتظار داشت که این نظامیان در چند ماه آینده به کشور بازگردند؟
مایک پنس در پاسخ گفت: رئیس جمهور گفت ما این کار را به شیوه ای منظم انجام خواهیم داد. من بارها در سخنرانی ها شنیدم که رئیس جمهور درباره تمایل خود برای بازگرداندن نظامیان ما به کشور - از هر جایی در جهان که ممکن باشد - صحبت کرد. نظامیان ما در سوریه ماموریت خود را تمام کردند و خلافت (ادعایی داعش) را شکست دادند.!
مجری درباره افغانستان پرسید و گفت آیا به نظر شما ما در جنگ افغانستان درحال پیروز شدن هستیم؟
معاون رئیس جمهور آمریکا گفت:
رئیس جمهور در حال ارزیابی اوضاع افغانستان است. من سال گذشته در افغانستان بودم. رئیس جمهور در سخنرانی خود در ماه اوت درباره قوانین جدید و تجهیزات و منابع صحبت کرد و این امکانات را در اختیار نظامیان ما قرار داد تا بتوانند کارهای خود را انجام دهند که شامل مقابله با طالبان، القاعده و داعش می شود. نبرد افغانستان نبردی سخت بوده است.رئیس جمهور اکنون درحال ارزیابی گزینه ها در افغانستان است. نبرد افغانستان در دو دهه گذشته در جریان بوده است و این جنگ هجده سال طول کشید. 
رئیس جمهور آمریکا تصمیم می گیرد که بهترین گزینه های ما در افغانستان چه هستند؟ البته رئیس جمهور می خواهد که ما اولویت را در درجه اول به آمریکا بدهیم و از منافع آمریکا در منطقه حفاظت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که می توانیم با تروریسم مقابله کنیم. رئیس جمهور به دنبال راههایی برای کاهش تعهدات نظامی ما در سوریه و احتمالا در افغانستان است و می خواهد این منابع و این نظامیان به کشور بازگردند.

خبرگزاري صداوسيما 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.