محسن صابر

موانع و پیامدهای خروج آمریکا از سوریه

چندی پیش ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد خروج از سوریه را دارد. تصمیمی که تعجب بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی را برانگیخت...

چندی پیش ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد خروج از سوریه را دارد. تصمیمی که تعجب بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی را برانگیخت. حتی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع  آمریکا و «برت‌مک‌گوری» نماینده ترامپ در ائتلاف بین المللی ضدداعش در اعتراض و واکنش به این تصمیم ترامپ از مقام خود کناره‌گیری کردند.

ترامپ از همان ابتدای بحران در سوریه مخالف سیاست اوباما و دمکراتها در حمایت از گروه‌های شورشی و سلفی بود و پس از کسب قدرت بارها این موضوع را مطرح کرد، اما به طور معمول چند مانع جدی برای خروج ارتش آمریکا از سوریه در برابر او قرار داشت.

مراکز قدرت، سناتورهای ضدایرانی و لابی‌های پرنفوذ صهیونیست و سعودی یکی از جدی‌ترین مخالفان ترامپ برای خروج از سوریه به‌شمار می‌آیند. هر بار که او تصمیم گرفت تا این اقدام را عملیاتی نماید با فشار و نفوذ این لابی‌ها به کاخ سفید، وی را از این کار منصرف ساختند.

همچنین رسانه‌های قدرتمند وابسته به این جریان برای ماندن ایالت متحده در سوریه،  فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای را تدارک ‌دیدند و دائماً خطر حضور ایران و بازگشت داعش و قدرت مجدد این گروه تکفیری در سوریه را به او گوشزد می‌کردند.

اما ترامپ که در اجرای سیاستهایش سماجت دارد بخشی از نیروهای نظامی آمریکا را از طریق مرز زمینی عازم پایگاه‌های عراق نمود و با فشارهایی که لابی‌های صهیونیست و مسئولان آمریکایی وارد کرده‌اند در حال بازنگری و تعدیل تصمیم خود است و مجاب شده تا در یک فرایند تدریجی و آرام این اقدام صورت پذیرد.

به هر شکل، مهم‌ترین پیامد تصمیم ترامپ در خروج از سوریه، شکست استراتژی‌ متحدان عربی و غربی و دست برتر جمهوری اسلامی در تحولات عمومی منطقه و حضور ایران مقتدر باعث نگرانی متحدان و مخالفان شده است.

ائتلاف کردها با بشار اسد و حضور ارتش سوریه در منبج دیگر پیامد خروج آمریکا از سوریه می‌باشد. ائتلافی که مورد پسند آمریکا و ترکیه نمی‌باشد و این اجماع مانع اجرایی شدن سیاستهای توسعه‌طلبانه و میلیتاریستی اردوغان در مناطق کردنشین سوریه می‌شود و از طرفی به یکپارچگی حاکمیت در سوریه کمک شایانی می‌کند.

پیامد دیگر این تصمیم ترامپ، ضعف و ناتوانی آمریکا در بحران منطقه و سوریه و پرهیز از تقابل مستقیم با مسکو و ایران می‌باشد، ضمن این که مسئله تأمین امنیت در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان تنها با همراهی مردم و خود کشورها تحقق می‌یابد و نیازی به حضور بیگانگان در کشورها نمی‌باشد.

همچنین ترس و واهمه صهیونیستها از تنها ماندن در سوریه و نگرانی آنها از تبدیل شدن همسایه شمالی خود به پایگاه ضداسرائیل که نگرانی‌هایی را برای آنها بدنبال داشته و با توجه استعفای تعدادی از اعضاء کابینه نتانیاهو احتمال سقوط کابینه‌اش متصور است و خروج آمریکا نیز مزید بر علت می‌شود. ضمن این که تل‌آویو در نبود ارتش آمریکا در  سوریه بیش از گذشته تحرکات و اقدامات نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را برای خودش تهدیدآمیز تلقی می‌نماید و ممکن است دست به واکنش‌های غیر قابل منتظره‌ای بزند.

در یک نگاه کلی، خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه یک پیروزی بزرگ برای محور مقاومت، بشار اسد، سوریه، ایران و روسیه خواهد بود. بدون شک خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نتیجه پایمردی و استقامت گروه‌های مقاومت و بشاراسد در تقابل با شورشیان و تکفیری‌های وابسته غربی می‌باشد و جز شکست و سرشکستگی هیچ عایدی برای آمریکا ندارد.

به اذعان ترامپ آمریکا تاکنون هفت‌هزار میلیارد دلار خرج و صرف بحران سوریه نموده و مطمناً اگر میلیاردها دلار دیگر هم در این کشورها خرج نماید باز هم دستاوردی جز هرج‌ومرج درپی نخواهد داشت و چاره‌ای جز خروج از سوریه ندارد.

فصل بلند کتاب توطئه علیه سوریه رو به پایان است و محور مقاومت توانسته حضور مقتدرانه خود را در منطقه تثبیت نماید و شکست تمام عیاری را به آمریکا و متحدان منطقه ای‌اش تحمیل نماید.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.