گزارشی از حضور پر تعداد مستند‌های مدافعان حرم در جشنواره عمار؛

پرچم «مدافعان حرم» بالاست

مستند‌های مربوط به مدافعان حرم امسال در نهمین جشنواره فیلم مردمی عمار پر تعداد ظاهر شدند و آثار ارزشمندی را به نمایش درآوردند.

هادی نیوز: نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از هفته گذاشته در سینما فلسطین تهران آغاز به کار کرد و قرار است تا پایان روز دوشنبه 17 دی ماه مستندها در سینما فلسطین تهران و دیگر شهرستان ها در به اکران درآید. امسال نیز تعداد زیادی از فیلم ها به حوادث سوریه و عراق و حضور رزمندگان در صحنه های جنگ این دو کشور اختصاص دارد که در بخش ویژه مدافعان حرم به نمایش در آمده. در طول نزدیک به شش سال جنگ در سوریه و عراق تعداد زیادی رزمنده از کشورهای ایران، افغانستان، لبنان و غیره برای دفاع از حرم اهل بیت (س) به سوریه رفتند که همین موضوع دستمایه فیلم های مستند زیادی شده است. شش مستند از مرکز رسانه ای فاطمیون با محوریت نقش این نیرو و مجاهدت های رزمندگان لشکر فاطمیون در این دوره از جشنواره به نمایش درآمده است. در ادامه معرفی کوتاهی از مستندهای بخش مدافعان حرم آمده است.

[پرچم «مدافعان حرم» بالاست]

تصویری از فرمانده فاطمیون در «پایان ماموریت»

مستند سینمایی «پایان مأموریت» به کارگردانی ساسان فلاح فر درباره مجاهدت های یکی از فرماندهان شهید فاطمیون به نام «صفر صیفی» است که طی عملیاتی با داعش به دنبال پیکر دوست شهیدش «محمد» می رود تا جنازه اش را پس بگیرد. ساسان فلاح فر پیش از این نیز مستندهای زیادی از جبهه سوریه و رزمندگان فاطمیون تولید کرده است که پایان ماموریت آخرین اثر اوست. «فقط زیبایی» نیز نام مستند دیگری از این فیلمساز است که در مشهد اکران شد و حس و حال دختر شهید مدافع حرم «مرتضی عطایی» را در این فیلم روایت می کند.

علمداری محمد حسین محمدخانی در عمار

«علمدار» نام مستند دیگری درباره یکی از شهدای مدافع حرم است. این مستند پرتره، روایتی از زندگی شهید محمدحسین محمدخانی از شهدای مدافع حرم است. در این فیلم، داستان زندگی آن شهید بزرگوار روایت می شود و گوشه‌هایی از رشادت‌های او به نمایش درمی‌آید.

روایتی از سه شهید مدافع حرم در «عابدان کهنز»

مستند 128 دقیقه ای «عبدان کهنز» روایت متفاوت و از زاویه ای نو به چند شهید مدافع حرم است که در منطقه کهنز شهریار زندگی می کردند، شهید مصطفی صدرزاده، شهید سجاد عفتی، شهید محمد آژند و رزمندگان مدافع حرم امیر حسین حاج نصیری و رضا سلمانی از جوانان این محله در سال های اوج جنگ سوریه راهی دفاع از حرم عمه سادات می شوند. در فیلم «عابدان کهنز» بخشی از فعالیت های فرهنگی و مذهبی این جوانان در قالب ساخت مسجد امیرالمومنین و پایگاه بسیج و نحوه فعالیت آنان در مسجد به تصویر درآمده.

روایتی از شهید حسن قاسمی دانا در «تولد حسن»

مستند «تولد حسن» کاری از محمد مهدی خالقی به زندگی شهید مدافع حرم «حسن قاسمی دانا» می پردازد. حسن قاسمی دانا از اولین شهدای مدافع حرم مشهد است که با نیروهای فاطمیون به سوریه رفت. این مسجد در نهمین جشنواره فیلم مردمی عمار به نمایش در خواهد آمد.

شهید اهل سنت مقابل دوربین مستند

«شجاعت اسماعیل» نام مستند دیگری است که به زندگی، ویژگی های اخلاقی رفتاری و نحوه شهادت شهید مدافع حرم «اسماعیل شجاعی» از زبان خانواده و همرزمان می پردازد. شهیدی که از اهل سنت است ولی برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) داوطلب رفتن به سوریه می شود. این مستند کاری از «عبدالقادر طه زاده» است.

[پرچم «مدافعان حرم» بالاست]

به نام «کرار»

«کرار» نام مستند آرشیوی پیرامون شهید مدافع حرم «محمدرضا سنجرانی» است که در نهمین جشنواره فیلم مردمی عمار به نمایش درآمد. سنجرانی مسوول مرکز آموزش فاطمیون و یکی از مدافعان حرم ایرانی و از پیشکستوتان نظامی و بسیجی در مشهد بود که بسیاری از نیروهای بسیجی مشهد زیر نظر او آموزش دیدند. 
این کار ۴۵ دقیقه ‌ای به تهیه ‌‌کنندگی محسن اسلام‌ زاده و سفارش سیمای استان خراسان رضوی ساخته شده است و مدتی پیش، در قالب مراسمی در شهر مشهد مقدس رونمایی و نمایش داده شد.

آخرین فصل زندگی شهید بافنده

مستند «آخرین فصل زندگی» روایتی از شهید مدافع حرم «علیرضا بافنده» ملقب به «حامد» است. او از اعضای واحد فرهنگی لشگر «فاطمیون» در سوریه است که مداحی و روضه خوانی او سهم بزرگی در رشد معنوی رزمندگان مقاومت دارد. این اثر، حضور او در واحد تفحص شهدا، آموزش به نیروهای تازه وارد لشگر، مداحی در هیئت رزمندگان فاطمیون و شب عملیات را به تصویر می کشد. عشق و ارادت حامد به اهل بیت(ع)، شادابی و نشاط او در مناطق جنگی، از ویژگی های بارز این شهید مدافع حرم است که به وضوح می توان در فیلم مشاهده کرد. این مستند به کارگردانی «ساسان فلاح فر» ساخته شده است.

ابوضرغام مدافعان حرم سوریه

«ابوضرغام» مستندی در رابطه با یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی موصل است که در جنگ، همیشه جلوتر از سربازان خویش حرکت می کند و حتی در زمان نیاز، خود «آر پی جی» به دست می گیرد و با دشمن رو به رو می شود. او که سابقۀ حضور در دفاع مقدس، سپاه «بدر» و مقابله با ارتش بعث را دارد، بعدها در سوریه مقابل داعش می ایستد و آ نچه در مستند روایت می شود، یکی از هزار گوشۀ زندگی جهادی «حیدریوسف عبدالله مطوری»، با نام مستعار ابوضرغام است. این مستند به کارگردانی «وحید فراهانی» ساخته شده است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.