حجت‌الاسلام رئیسی:

باید به جوانان اعتماد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید به جوانان اعتماد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم، گفت: موزه زنده زیارت برای بصیرت‌افزایی و شناخت زائران و مجاوران با تمدن رضوی و معرفت آن‌ها ایجاد شده است.

هادی نیوز: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح فاز اول موزه زنده زیارت «بخش ویژه انقلاب اسلامی» که در کارخانه نخ ریسی با حضور خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، گفت: ضرورت اینکه در پرتو وجود مقدس امام رضا(ع) باید بر بصیرت و معرفت زائر و مجاور افزوده شود نسبت به اهداف امام رضا(ع)، آموخته‌های امام رضا(ع)، آنچه بر ما گذشته و آنچه که باید در زندگی مورد تاکید و توجه قرار بگیرد، است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروزه وظیفه و رسالت ما است که از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود و ما به عنوان خادم امام رضا(ع) از آنچه که از ظرفیت‌های موجود در آستان قدس رضوی است به نحو خوب یا برتر استفاده کنیم.

وی افزود: امروز آستان قدس رضوی به برکت امام رضا(ع) دارای امکاناتی است، زمین ها، ساختمان‌ها و مکان‌هایی دارد، ما با دوستان همیشه در این اندیشه بودیم چه انجام دهیم که زائر امام رضا(ع) بتواند از این زیارت که نصیب او شده بهترین بهره را در معرفت، علم، دانش و یک زندگی رضوی  بهتر داشته باشد، اقداماتی که که در این سال‌ها انجام شده در همین راستا بوده است.

رئیسی با بیان اینکه امروزه ما جوانان برومند، خلاق، مبتکر و درد آشنا داریم که آماده کار، تلاش و نوآوری در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند، متذکر شد: اگر به جوانان اعتماد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم، منشأ بسیاری از برکات خواهند بود و گره‌های بسیاری به دست آن‌ها گشوده می‌شود. 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: این مکان از اماکن متعلق به آستان قدس رضوی است که سال‌های متمادی اینجا کارخانه بوده و سال‌های بسیاری است که کارخانه تعطیل شده و برای انبار کالا استفاده می‌شده، در ۱۰ سال گذشته انبار کارخانه نخریسی بوده است.

رئیسی ادامه داد: این کارخانه در نزدیکی حرم مطهر رضوی قرار دارد و قرار است بهترین استفاده را داشته باشد که جوانان خلاق و مبتکر دست به کار شدند تا یک موزه زنده‌ای را اینجا شکل بدهند.

وی با بیان اینکه امروزه ضرورت دارد که زائران با  تمدن اسلامی آشنا شوند، اظهار کرد: حتما لازم است که زائر امام رضا(ع) با تمدن رضوی و تاریخ انبیا الهی که مدنیت بشر در پرتو آموخته‌های انبیا است، آشنا شوند، حتما نیاز بوده، جوان امروز بداند انقلاب اسلامی دارای چه ماهیت و چه پیامی بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: جوان امروز جنگ را ندیده است، جوان امروز روزهای سخت انقلاب اسلامی را ندیده است، جوان امروز بسیاری از فتنه‌هایی که بر این انقلاب تحمیل شد و به دست امام (ره)، رهبری و مردم تبدیل به فرصت شد را ندیده، بنابراین باید ضمن آشنایی با انقلاب اسلامی با جنگ و برکات جنگ آشنا شود.

رئیسی گفت: جوانان امروز باید با جنایات بسیاری که رژیم پهلوی نسبت به این کشور و این مرز و بوم انجام داد آشنا شوند، بعضی‌ها می‌خواهند رژیم ستم شاهی را تطهیر کنند، بعضی از گفته‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌ها حاکی از این است که می‌خواهند جنایات بسیاری که رژیم پهلوی در این کشور و این مرز و بوم انجام داده نادیده بگیرند.

وی تاکید کرد: باید به هر شکلی که است، نشان داده شود رژیم پهلوی چه بر سر ملت ایران آورد و آنچه از ظلمت و تاریکی حکومت پهلوی و قاجار به آن نسل انجام دادند به مردم نشان داده شود.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر زنده نگه داشتن جریان گوهرشاد، بیان کرد: جوانان امروز باید با آن جریان آشنا شوند که جریان گوهرشاد چه جریانی در مشهد بود.

رئیسی ادامه داد: باید روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شود و این‌ها در راستای شناخت نورانیت انقلاب اسلامی و نشان دادن بخشی یا جلوه‌های ظلم، ستم و تجاوز رژیم ستم‌شاهی است.

وی نشان دادن اینکه به برکت انقلاب اسلامی کشور ساخته و آباد شد و ساختن شهرها و روستاها و آثار سازندگی در شهرها را ضروری دانست و تشریح کرد: در این نمایشگاه نشان داده شود پسری که پدرش قبل از انقلاب اسلامی در مقابل حکومت ستم‌شاهی ایستاد و شهید شد، فرزند همان پدر امروز مدافع انقلاب اسلامی شده و بعد از جنگ در مقابل فتنه‌ها می‌ایستد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینجا در موزه زنده زیارت از حرکت انبیا آغاز می‌شود و در آشنا شدن زائران به ویژه نسل جوان و نوجوان ما با پدیده انقلاب اسلامی و برکات انقلاب نیز آشنا می‌شود و این یک ضرورت است.

رئیسی ادامه داد: این شناخت معرفتی ادامه می‌یابد و این دالان معرفتی به شناخت تمدن رضوی(ع) و تمدن و مدنیت که سبب هجرت امام رضا(ع ) به این نقطه و سرزمین و جهان بشریت شده، خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه جوانان را گره‌گشا می‌دانیم نه مشکل، گفت: جوانان این خلاقیت و ابتکارشان را در این نمایشگاه هم به نمایش می‌گذارند تا هم مشهدی‌ها و هم  مردم کشورمان و همه زائرانی که از سراسر عالم به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند از این فضای نورانی زیارت و در پرتو این زیارت بتوانند استفاده‌های معرفتی از این مراکزی که فعال شده وفعال‌تر می‌شود بهره کافی و لازم را ببرند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: این کارها آغازش است و در کارخانه نخریسی که جای انبار کالا بود یک مرکز فرهنگی بسیار گسترده‌ای به‌نام امام رضا(ع) درراستای اهداف بلند امام رضا(ع) ایجاد می‌شود.

ساخت فاز نخست موزه زیارت طی یک سال و نیم طول کشید

در ادامه مسؤول اجرایی نمایشگاه موزه زیارت با اشاره به‌اینکه این موزه در مساحت ۶ هکتار طراحی شده است، گفت: نمایشگاه موزه زیارت در مدت یک سال و نیم فاز اول آن طراحی و آماده‌سازی شد که قرار است در ۵ بخش شکل بگیرد که امروز فاز نخست آن با حضور تولیت آستان قدس رضوی و خانواده‌های معظم شهدا افتتاح شد. 

وحید جلیلی ادامه داد: در بخش اول به تاریخ انبیا الهی تا به پیامبر اکرم(ص) پرداخته می‌شود، در بخش دوم بعد از پیامبر اکرم(ص) به زندگانی اهل بیت (ع) و به‌خصوص امام رضا(ع) پرداخته می‌شود. 

وی بیان کرد: در بخش سوم از شهادت امام رضا(ع) تا دوره معاصر فضاسازی و طراحی  شده است و در بخش چهارم از دوره معاصر تا پیروزی انقلاب اسلامی به‌نمایش گذاشته می‌شود و در بخش پنجم از پیروزی انقلاب اسلامی تا چهل سالگی انقلاب اسلامی در معرض دید زائران و مجاوران قرار گرفت.

مسؤول اجرایی نمایشگاه موزه زیارت ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از هنر و مهارت و انگیزه‌های مومنانه افراد در این نمایشگاه بیشترین استفاده را داشته باشیم که شایسته و در خور شهر امام رضا(ع) باشد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.