کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خبر داد

70 امضا در پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکا جمع‌آوری شد

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از افزایش شمار نمایندگان موافق اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق به 70 نفر خبر داد.

هادی نیوز: شمار مخالفان حضور نیروهای بیگانه در خاک عراق در بین نمایندگان پارلمان این کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

«مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق شنبه (۲۰ بهمن) به خبرگزاری «المعلومه» این کشور گفت که این کمیسیون موفق به جمع آوری امضای ۷۰ نماینده عراقی جهت طرح پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی شده است. پارلمان عراق ۳۲۹ نماینده دارد.

او گفت: «اگر دولت عراق موضع رسمی خود در قبال حضور نیروهای آمریکایی را اعلام نکند، پارلمان آن را پاسخ‌گو خواهد کرد».

این نماینده عراقی گفت که «ستاد کل ارتش عراق به کمیسیون امنیت و دفاع پیام داده و گفته است که گزارشی مفصل در خصوص شمار پایگاه‌های آمریکایی و میزان نیروهای حاضر در این پایگاه‌ها را طی دو روز آینده، آماده و ارسال خواهد کرد».

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق افزود: «این کمیته در نظر دارد اگر سرلشکر "عثمان الغانمی"، رئیس ستاد کل ارتش عراق و "عادل عبدالمهدی"، فرمانده کل قوا اطلاعات مروبط به نیروهای آمریکایی را در اختیار پارلمان نگذارد، آن دو را استیضاح کند».

حضور نظامیان آمریکایی در عراق که به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش در قالب ائتلاف بین‌المللی وارد این کشور شدند، اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی عراق شده و برخی از نمایندگان خواهان تصویب قانونی برای خارج کردن این نظامیان از عراق هستند.

مخالفت‌ها در بین افکار عمومی عراق و پارلمان این کشور از آنجا شروع شد که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تعطیلات سال نو میلادی سر زده و از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی «عین الأسد» واقع در استان الانبار (غرب عراق) شد. این اقدام ترامپ موجب اعتراض و خشم عراقی‌ها شد.

ترامپ حدودا بعد از یک ماه از این حادثه، هفته گذشته در اظهاراتی عجیب حضور نظامیان آمریکا در عراق را توجیه کرد و گفت که هدف از این حضور «رصد کردن» ایران است. این اظهارات واکنش «برهم صالح»، رئیس جمهوری، «عادل عبدالمهدی»، نخست و‌زیر و آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی‌قدر عراق را در پی داشته است.

مقام‌های عراق گفته‌اند اجازه نمی‌دهند کشورشان به پایگاهی برای حمله به کشور یا رصد کردن همسایگان عراق تبدیل شود.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.