روسیه:

اروپا مطالبات تصنعی از ایران و جلب رضایت آمریکا را کنار بگذارد

معاون وزیر خارجه روسیه گفته کشورهای اروپایی بایستی برای همکاری موثر با ایران سیاست جلب رضایت آمریکا را کنار بگذارند.

هادی نیوز: «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست برای همکاری موثر با ایران، سیاست تلاش برای جلب رضایت آمریکا را کنار بگذارد. 

به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا بایستی رویکرد راضی نگاه داشتن دو طرف را کنار بگذارد؛ آنها همزمان با آنکه تلاش می‌کنند آمریکا را نرنجانند، می‌خواهند کاری بکنند که ایرانی‌ها شاهد تلاش‌های واقعی‌شان باشند.»

ریابکوف اضافه کرد: «آنها بایستی با اتحاذ تصمیم صحیح و حرکت در جهت همکاری نرمال [با ایران] کاری را که ضروری است انجام دهند، یعنی دروازه‌های همکاری عملی [با ایران] را بگشایند.»

این دیپلمات روس در ادامه درباره اقدام کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی «ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری» (ساحات یا اینستکس) اظهارنظر کرد و از آنها خواست از «درخواست‌های تصنعی» از ایران خودداری کنند.

ریابکوف گفت: «درخواست‌های معینی [از ایران] مطرح شده‌اند؛ مطالباتی مبنی بر اینکه ایران ساز و کاری موازی با اینستکس راه‌اندازی کند. معتقدیم اضافه کردن این درخواست‌ها و مطالبات نسبتاً تصنعی، غیرسازنده هستند.»

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه با صدور بیانیه‌ای رسماً ثبت «ساحات» را به عنوان کانال ویژه تجارت ایران و اروپا اعلام کردند. کشورهای اروپایی از ایران خواسته‌اند یک شعبه هم‌ارز این شرکت را در ایران ثبت کنند.

ریابکوف گفت کشورهای اروپایی بایستی به جای مطرح کردن الزامات و درخواست‌های جدید، «در مسیر همکاری‌های عملی [با ایران] و انجام مبادلات فراتر از غذا، اقلام ضروری و دارو که به خودی خود از تحریم‌های آمریکا معاف هستند، گام بردارند تا ایران اگر هم از مزایای اقتصادی برخوردار نشود، دست‌کم بتواند از این ساز و کار برای انجام تجارت قانونی و سایر معاملات با کشورهای ثالث استفاده کند.»

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.