۳ نکته اشتراکِ نامه رهبر انقلاب برای جوانان ایران، اروپا و آمریکا

در پی صدور بیانیه مهم رهبر انقلاب در خصوص مسیر گذشته و راه آینده انقلاب اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان در یادداشتی به اشتراکات این بیانیه با نامه‌های معظم له به جوانان اروپا و آمریکا پرداخته است.

هادی نیوز:  در پی انتشار بیانیه رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان ایرانی، سیدعلی موجانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده به تحلیل این بیانیه پرداخته است که در ادامه می‌آید:

در یک نگاه کلی بیانیه انتشاریافته را باید در ادامه مجموعه متون و دست نوشته‌هایی دانست که طی سال‌های اخیر انتشار عام پیدا می‌کند. این بدان معناست که نگارش این دست از متون دقت و ملاحظاتی با ضریبی به مراتب افزون تر از بیانات عمومی، سخنرانی‌ها و اندرزهای رایج در دیدارها و گفت‌و گوها ملحوظ قرار گرفته است.

نمونه‌های مشابهی از این متون را می‌توانیم در نامه‌های انتشاریافته برای جوانان اروپا و آمریکا مورد اشاره و به یاد قرار دهیم.

متن حاضر خطاب به جوانان ایرانی است و به نوعی آن را می‌بایست گفت‌وگو و گفتاری با نسلی متفاوت و ارتباط با آینده تلقی کرد. از این جهت رابطه بین این متن و این نوع از بیان نوشتاری با ۲ نامه خطاب به جوانان اروپا و آمریکا قابل دقت و تامل است.

در هر سه متن نوشتاری که بدین شکل انتشار یافته یک نکته اشتراکی وجود دارد: جوانان و نگاه به نسلی متفاوت برای ساخت آینده‌ای دیگر.

برای اینجانب که نگاه مختصر و کوتاهی به متن انتشاریافته کنونی داشته‌ام و از نزدیک با توجه به ماموریت ترویج پیام مندرج در ۲ نامه پیشین فعالیت‌ها و اقداماتی در آلمان به انجام رسانیده‌ام، کلمات مشترک و مفاهیم مرتبطی قابل مشاهده و درک در متن بیانیه انتشاریافته چهارشنبه است.

چه در ۲ نامه قبلی خطاب به جوانان اروپا و آمریکا و چه در بیانیه انتشاریافته برای جوانان ایرانی این مفهوم بیش از گذشته در معرض نمایش قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن را می‌توان در انتخاب برای ارتباط مستقیم یا فارغ از مجاری رسمی، دولتی، اداری و سازمانی در عالی‌ترین سطح رهبری انقلاب اسلامی با نسلی برشمرد که به دلیل شرایط حاصل از دنیای جهانی شده، مرزهای فکری و اندیشه‌ای میان آن‌ها بر خلاف اسلافشان کاملا کم‌رنگ شده است.

این بیان، تاکیدی بود بر آغاز عصر جدیدی در از بین رفتن جهان تفکیک شده به شرق و غرب که در این متن ورود پیدا کرده و ظهور این فضای تازه  تبیین  شده است و یا تاکیدی  است دوباره بر آن‌که شعارهای انقلاب  دینی و ارزش‌های آن، به ویژه در ساخت نظامی بومی و مردمسالار چون ایران با فطرت‌های بشری در همه اعصار نزدیکی داشته و  امروز به عنوان ارزش جهانی مورد توجه قرار می‌گیرند. از این رو متن حکایت از آن دارد که این تطور و نگاه در عالی‌ترین سطح رهبری جمهوری اسلامی ایران نسبت به واقعیت‌های دنیای معاصر ما برقرار بوده و خود را به روشنی نشان می‌دهد.

به دور از هرگونه مجامله، متن دارای نگرش منصفانه نسبت به واقعیات کنونی کشور و شرایط جهان معاصر است. در واقع به دور از ادبیات رایج و مرسوم که نزد دولت‌ها، حکومت‌ها و شخصیت‌های سیاسی است که می‌کوشند اقدامات و فعالیت‌های خود را با تصویری بسیار مبالغه‌آمیز و به دور از پردازش واقعیت‌های اجتماعی و علمی بی‌بدیل نشان دهند، در متن این بیانیه به نکات، اشکالات و ایراداتی که سبب شده تا فاصله ژرف میان انتظارات و استعدادهای کنونی کشور با شرایط موجود و توانمندی‌های احتساب شده برقرار شود، مورد توجه و دقت نظر واقع گردیده است.

این بدان معناست که در نگارش این بیانیه اصل گفت‌وگو با تاریخ و گفت‌وگو با آینده مورد دقت نظر واقع شده است و از تصمیمات و اشاراتی سخن به میان آمده است که با واقعیت‌های کنونی و اصلاحات عمیق که بایستی در نگرش فردی و ملی جامعه برای میل به موفقیت‌های بیشتر صورت پذیرد، توجه و تمرکز شده است.

از اینجاست که به نظر می‌رسد تعمق افزون‌تر نسبت به پیام مندرج در این نوع متون و بیانیه‌ها باید بر ادبیات و عبارات در هر گونه مداقه و تحلیلی برتری یابد.

این دقیقا نکاتی است که در نامه‌های دوگانه رهبری برای جوانان اروپا و آمریکا مورد هدفگذاری شده بود اما شاید به دلیل سستی و عدم دقت نظر و مسئولیت‌پذیری برخی کارگزاران فرهنگی به ویژه در بعد فعالیت‌های بین المللی دیرتر از زمان خود مورد دقت واقع شده است.

یکی از مهم‌ترین نکات قابل ملاحظه‌ترین پیام مندرج در این متن، تاکید بر توانمندی عنصر دانایی نسلی است که ریشه خود را در دهه ۶۰ پی می‌جوید و اینک با دانش و تحصیلاتی که در قیاس با سایر کشورهای منطقه و غرب آسیا که بی‌بدیل به نظر می‌رسد، آماده است کشتی ایران را برای دهه‌هایی که مقابل خود دارند، هدایت کنند.

از جمله نکات دیگر در این متن، درک مناسب از موقعیت ژئوپلیتیک منطقه‌ای ایران است. اشاره مکرر به مفهوم غرب آسیا و موقعیت منطقه‌ای ایران و نقشی که می‌تواند ایران در جغرافیای خود ایفا کند از گزاره‌های مهم و دارای پیام‌های روشن در درون این متن است که امیدوارم بتواند در اشکال تازه و با بیانیه‌ای متنوع و جذاب مورد اهتمام مروجین در حوزه فعالیت‌های بین المللی و تحرکات فرهنگی ایران واقع شود.

به این نکته باید توجه کرد که در بیانیه مورد اشاره، تاکید شده است ایران به عنوان جزیی مهم در منطقه غرب آسیا و در کلیت جهانی است که می‌تواند ظرفیت‌های خود را منبعث بر عنصر دانایی به استخدام بگیرد و برای دهه‌های آینده و نسل‌های آتی شرایطی را رقم بزند که منتهی به تعالی و ترقی جامعه بشود.

منبع: فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.