خباثت‌های ترامپ علیه ایران؛

راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ یانکی‌ها علیه ایران/ تهران تحریم‌ها را شکست می‌دهد

ایران اسلامی با این اقدامات می‌تواند از یک سو با ترمیم سوء مدیریت‌ها و مهار مافیای اقتصادی و از سوی دیگر، با بکار گیری سیاست تولید محور در حوزه اقتصادی و همراهی و تقویت همدلی بیشتر با مردم، یاس و نومیدی را بر طرف کرده و امید را به جامعه تزریق کند.

هادی نیوز- رامین مجنون  پیله‌رود؛ تحریم‌های آمریکا به دلایل زیر شکست خواهد خورد:

1- عملاً جایگزینی تامین سوخت برای مشتریان ایران توسط عربستان سعودی، امکان پذیر نمی‌باشد و همین امر باعث افزایش قابل توجه قیمت نفت در هر بشکه، خواهد داشت که از لحاظ در آمد نفتی برای ایران مفید خواهد بود.

2- به جهت جنگ تجاری ترامپ با چین و همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه، این دو کشور با واشنگتن تمایل زیادی برای همکاری علیه ایران نشان نخواهند داد. از طرف دیگر با توجه به اینکه اتحادیه اروپا برجام را یکی از دستاوردهای مهم خود می‌داند، تحریم‌های فرا سر زمینی توسط آمریکا را تهدیدی برای هویت و استقلال خود تلقی می‌کند.

3- با توجه به غلبه دلار آمریکا در بازارهای جهانی و خروج ایالات متحده از برجام، کشور هایی مثل روسیه، چین، هند و ترکیه به استفاده از ارزهای محلی خود برای تجارت با ایران روی آورده‌اند و همچنین تدبیر اروپا در ایجاد سیستم مالی جداگانه که در صورت تکمیل آن بیشتر موثر خواهد بود. این اقدام در صورت عملکرد مناسب، سلطه آمریکا را در بازارهای جهانی کاهش خواهد داد. همانطوری که پیشتر گفته شد، وزارت خزانه داری آمریکا به طور رسمی معافیت کشور های ترکیه، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا، یونان، چین، هند و ژاپن را از تحریم‌های نفتی علیه ایران اعلام کرده است.

4- با توجه به اینکه برجام، توافقی است که با پشتیبانی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به منظور جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا به وجود آمده است؛ لذا دلیل دیگری برای پایبندی اعضای برجام به این قطعنامه، خواهد بود. در این میان ایران است که منتفع خواهد شد.

5- پشتیبانی متحدان قدرتمند جهانی آمریکا، مثل اتحادیه اروپا و ژاپن و همچنین همپیمانان منطقه‌ای آن مثل ترکیه، عمان و عراق از برجام باعث شده است که تحولات در سایر بحران‌های منطقه‌ای به نفع آمریکا نباش؛ لذا اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث بروز تنش در خاورمیانه خواهد شد که به این لحاظ آمریکا را در دستیابی به اهداف خود ناکام خواهد گذاشت.

راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت کشور از آثار و پیامدهای تحریم ظالمانه و غیر قانونی آمریکا

پس از اجرایی شدن تحریم‌ های ایالات متحده علیه ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۱۳۹۷)، احتمال می‌رود، میزان درآمد ایران از صادرات نفت به طور چشمگیری کاهش خواهد داشت؛ اما ایران با این تجربه بیگانه نیست و قبلا چنین تجربه ‌ای را از سر گذرانده است.

زمانی‌که ایران در سال ‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی با سخت‌ترین تحریم‌های بین ‌المللی مواجه شد، راه ‌حل‌‌هایی خلاقانه پیدا کرد که با کمک آن‌ها توانسته بود تا اندازه‌ای از فشار تحریم‌ها کاهش دهد؛ از تغییر رنگ و نام کشتی‌ها گرفته تا تغییر در ساز و کار دستگاه‌های رد یابی.

در خصوص به صفر رسیدن صادرات نفت ایران، برخی از کارشناسان به نقل از یورو نیوز، بر این باورند که هدف واشنگتن در به صفر رساندن نفت ایران، غیر واقعی است. ایران صاحب چهارمین ذخایر نفتی دنیا است و پالایشگاه‌هایی برای نفت خام خود طراحی و احداث کرده است. تهران راه‌های بسیاری برای انتقال و فروش نفت خام خود دارد که احتمال به صفر رساندن میزان فروش نفت خام آن را غیر منطقی جلوه می‌دهد.

به نظر می‌رسد تهران، با اجرای تحریم‌ها، تخفیف‌ها و روش‌های پرداختی بهتری را به مشتریان خود پیشنهاد خواهد کرد.

ایران البته می‌تواند دوباره دست به یک حربه قدیمی هم بزند و آن تهدید به بستن تنگه هرمز است. حجت الاسلام حسن روحانی هم چندی پیش اعلام کرده بود، ایران ترمینال نفتی خود را از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌کند تا بتواند از این طریق، مسیر عبور و مرور تانکر‌های دیگر کشور‌ها را مسدود کند و خود هم به آسانی از دریای عمان نفت خود را به سمت بازار‌های جهانی ارسال کند.

دفاع از مظلوم در چهارچوب حقوق بین‌الملل، محوریت ایرانی بودن افراد در سیاست‌گذاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و پایه‌ریزی سیستم‌های قانونی تضمینی برای نظارت بر امور مختلف، جایگزینی رقابت سیاسی سالم بجای نزاع سیاسی در داخل، بها دادن به نخبگان و نیرو‌های جوان و تحصیل کرده در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های بالا دستی و ...، موجبات بالا رفتن اعتماد عمومی را فراهم نموده، همچنین حس خود باوری و امید به زندگی را در مردم افزایش خواهد داد.

ایران اسلامی با این اقدامات می‌تواند از یک سو با ترمیم سوء مدیریت‌ها و مهار مافیای اقتصادی و از سوی دیگر، با بکار گیری سیاست تولید محور در حوزه اقتصادی و همراهی و تقویت همدلی بیشتر با مردم، یاس و نومیدی را بر طرف کرده و امید را به جامعه تزریق کند.

در واقع آمریکا وارد مرحله جنگ مستقیم اقتصادی گسترده‌ای با ایران شده است. این مساله موجب نگرانی شدیدی در سطح بین المللی شده و هشدار‌های جدی درباره تبعات این اقدام واشنگتن ابراز شده است. رویکرد آمریکا در این زمینه صرفا بر تهدید، زور و اجبار مبتنی است. با این حال ایران ظرف ۴۰ سال گذشته همواره در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی کرده و عملا توطئه‌های واشنگتن را از این طریق تا حدودی خنثی و بی اثر کرده است.

اگر چه هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها، وادار ساختن تهران به پذیرش خواسته‌های واشنگتن است. اما از دیدگاه تهران اقدامات تحریمی آمریکا علیه کشورمان سبب تضعیف و عقب نشینی ما در برابر خواسته‌های واشنگتن نخواهد شد.

آمریکا در راستای اهداف سیاست خارجی خود بیشترین سابقه را در اعمال انواع تحریم‌ها علیه دیگر کشور‌ها دارد.

در واقع مقامات آمریکا بر این باورند که برای تحقق اهداف خود باید سایر کشور‌ها را تحت فشار قرار دهند تا تسلیم خواسته‌های آنان شوند.

به همین دلیل واشنگتن با شدت هر چه تمام‌تر رویکرد تحریمی خود علیه تهران را ادامه می‌دهد. البته این شرایط، فرصتی را برای رشد اقتصادی ایران و یافتن ساز و کار‌های اقتصادی جدید فراهم می‌آورد.

ایران باید برای برون رفت از آثار شوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ضمن تاکید بر حاکمیت قانون در روابط بین المللی و پرهیز از یکجانبه گرایی و کاربرد زور - که سیاست کنونی آمریکا بر مبنای آن‌ها استوار است، بر ادامه سیاست‌های مستقل خود تاکید نماید و در این راستا نه فقط ایران بلکه دیگر کشور‌های جهان نیز رفتار‌های زور مدارانه واشنگتن در عرصه بین الملل را نخواهند پذیرفت.

کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

تحریم ظالمانه و غیر قانونی آمریکا تنها با هدف اعمال فشار مستقیم به مردم ایران است. تحریم‌های آمریکا برخلاف منشور ملل متحد، میثاق حقوق بشر و بر خلاف قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. این تحریم‌ها به طور مستقیم مردم ایران را هدف قرار داده است و هر گونه فرافکنی آمریکایی‌ها در این زمینه، تلاش برای توجیه افکار عمومی است.

هدف عمده آمریکا از تحریم‌ها از بین بردن نقش ایران در منطقه است. ترامپ شرایط داخلی و منطقه‌ای ایران را برای اعمال فشار، مناسب دیده و در آن جهت گام بر داشته است.

اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور‌های دیگر به ویژه رقبا و مخالفان واشنگتن، به یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تبدیل شده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت) به طور یکجانبه خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و بر این اساس طی دو مرحله تحریم‌های هسته‌ای را ضد ایران باز گرداند.

دولت ترامپ بر این گمان است که با اعمال تحریم‌ها خواهد توانست خواسته‌های خود را بر ایران تحمیل کند. بر همین اساس روند تشدید تحریم‌ها علیه ایران با هدف تسلیم این کشور در برابر خواسته‌های زیاده طلبانه واشنگتن تداوم داده است. با این حال این اقدام آمریکا با واکنش منفی دیگر قدرت‌های بین المللی مواجه شده است.

رئیس جمهور آمریکا از طرفی مدعی شده که ایران با ساخت موشک به دنبال ایجاد بی ثباتی است. حتما هم او و هم سران بسیاری از کشور‌ها می‌دانند که دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نه بر اساس سیاست‌های تهاجمی و جنگ طلبانه، بلکه دارای سیاست تدافعی و صلح طلبانه است. بر همین اساس جمهوری اسلامی با ساخت موشک توانسته است قدرت باز دارندگی خود را در مقابل کشور‌های جنگ طلب منطقه افزایش دهد.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.