اثرگذارتر از فیلترینگ

مستند «ایستگاه پایانی دروغ» یکی از موفقیت‌های اطلاعاتی ایران را نشان می‌دهد که مأموران امنیتی در آن توانسته‌اند با نفوذ به عمق راهبردی دستگاه‌های دشمن در زمینه جنگ روانی، به نتایج بسیار خوبی دست یابند.

مستند «ایستگاه پایانی دروغ» یکی از موفقیت‌های اطلاعاتی ایران را نشان می‌دهد که مأموران امنیتی در آن توانسته‌اند با نفوذ به عمق راهبردی دستگاه‌های دشمن در زمینه جنگ روانی، به نتایج بسیار خوبی دست یابند. در سال‌های اخیر گسترش شبکه‌های اجتماعی، فراگیری امواج جنگ روانی و... تأثیرات مخربی بر افکار عمومی گذاشته است؛ لذا درباره اهمیت این شگرد اطلاعاتی باید گفت؛
۱ـ دستگاه‌های تبلیغی دشمن در شبکه‌های اجتماعی در عملیات‌های گسترده بازی سیاسی علیه نظام را تا جایی برده‌اند که بتوانند از افراد و سازمان‌ها نیز  برای فعالیت خود استفاده کرده و نظام را با چالش‌هایی مواجه کنند. در جریان اغتشاشات سال 96 شاهد بوده‌ایم چگونه شبکه‌های دروغگو منبع مهم خبرها و تحلیل‌های مردم، نهادهای اطلاعاتی و نظام‌های سیاسی ایفای نقش کرده‌اند. ۲ـ شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند همه سرویس‌های جاسوسی دشمنان را به کار بگیرند. 3ـ به منظور ساماندهی فضای مجازی جلسات متعددی در سطح سران قوا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی برگزار شد که متأسفانه به نتیجه اثرگذاری منتهی نشده است. 4ـ برای مقابله با فضاسازی‌های این جریان‌ها هزینه‌های متعددی برای فیلترینگ و تقابل صورت گرفته است که اثرگذاری نداشته است، ضمن اینکه نظام به محدود کردن آزادی مردم هم متهم شده است!
درباره این مستند نیز چند نکته مهم وجود دارد:
1ـ مطالب شبکه‌های معاندی چون «آمد نیوز» صرفاً یک نوع جنگ روانی علیه نظام است که بدون توجه به واقعیات اجتماعی و جغرافیایی ایران منتشر می‌شود. 2ـ این جریان‌های خبری صرفاً به دنبال انتشار مطالب داغ و جنجالی هستند که بتواند فضا را به گونه‌ای تغییر دهد که انقلاب اسلامی را یک گام به براندازی نزدیک کنند. 3ـ با وجود اینکه جریان رسانه‌ای نفاق و ضد انقلاب با پوشش خبرهای بد و بدتر به دنبال بدبین‌سازی نسبت به نظام است؛ اما در درون دچار یک انشقاق و شکاف هستند. 4ـ نشان دادن پشت پرده این جریان‌های رسانه‌ای به افکار عمومی کمک می‌کند که سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و ارائه‌کنندگان تصویر وارونه از نظام اسلامی را بهتر و از زبان خودشان بشناسند.
اگر چه فیلترینگ رسانه‌های مخرب یک رفتار اثرگذار برای مقابله است؛ اما نشان دادن دروغگویی این رسانه ده‌ها برابر قوی‌تر از فیلترینگ و مسدود کردن آنها است.

برگرفته از کانال معيار در سروش

meyar.pb@ 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.