توصیه‌های آیت الله مکارم شیرازی به رئیس جدید قوه قضاییه

مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند و مشکلاتی دارند که باید حل شود

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه امید است با حضور رئیس جدید قوه قضاییه شاهد تحول در این دستگاه باشیم، گفت: طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، تشریفات دست و پاگیر، زندانی شدن جوانان به خاطر بدهی مهریه و ... از مشکلاتی است که باید نسبت به حل آنها اقدام شود.

هادی نیوز: آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینکه امید است با حضور آقای رئیسی شاهد تحول در دستگاه قضایی باشیم اظهار کرد: مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند و مشکلاتی دارند که باید حل شود.

وی یکی از این مشکلات را طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی دانست و افزود: مواردی را بنده سراغ دارم که بررسی پرونده ۲۰ سال به طول انجامیده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در خصوص طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها را کثرت پرونده‌های موجود عنوان می‌کنند، بیان کرد: باید این مسئله با کار فرهنگی حل شده و مردم نباید برای هر مسئله‌ای به دادگستری مراجعه کنند بلکه بسیاری از مشکلات را می‌توان با ریش سفیدی حل کرد.

وی تشریفات دست و پاگیر را از دیگر مشکلات در دستگاه قضا دانست و تاکید کرد: این مشکلات باید حذف شده و یا کم شود و اگر نیز مشکلاتی از نظر قانونی وجود دارد باید قانون در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از اینکه برخی از وکلا سوء استفاده می‌کنند گفت: برخی وکلا که وجدان ضعیفی دارند با طولانی کردن روند پرونده‌ها می‌خواهند کسی که حق با اوست به مصالحه رضایت دهد.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد ایشان ارتباط دستگاه با حوزه‌های علمیه کم است تصریح کرد: بسیاری از مسائل دارای راه حل‌های شرعی و قانونی است و با ارتباط با حوزه می‌توان این مسائل را حل کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در دوره گذشته قوه قضاییه عرض کردم که بسیاری از جوانان به دلیل مهریه در زندان هستند در حالی که نباید زندانی شوند تاکید کرد: مسؤولان قوه قضاییه برای حل این مشکل اقدامی نکردند و اکنون هم می‌گویم کسانی که به دلیل مهریه در زندان هستند بی گناه هستند و این مشکل دارای راه حل است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات را می‌توان در دروس خارج و مسائل مستحدثه بررسی و حل کرد گفت: مسؤولان جدید دستگاه قضا باید در نظام قوه قضاییه تحول ایجاد کرده و از کسانی که در این دستگاه تلاشی مخلصانه دارند باید تقدیر و تشکر کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سوابق آقای رئیسی در دستگاه قضایی روشن است و نسبت به پیچ و خم‌ها و مشکلات آگاه است، گفت: یکی از مشکلات امروز این است که جرم‌های کلانی در کشور رخ می‌دهد و جرم بعد از اینکه کلان شد، دستگاه قضایی متوجه می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده برای پسر ۸ ساله خود ۲۴۲ حساب باز کرده و متوجه نشده بودند. بانک‌های ما حراست دارند و باید نسبت به چنین مسائلی مراقبت لازم را داشته باشند.
منبع: فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.